Ingezonden persbericht
* * * P E R S B E R I C H T * * *
Op zaterdag 28 juni 2008 speelt het Philips Symfonie Orkest in Muziekcentrum Frits Philips om 20.15 u een Diaghilev programma onder leiding van Jules van Hessen:
Igor Strawinsky Petroesjka
Claude Debussy Prélude à l'après-midi d'un faune
Maurice Ravel La Valse
Al deze composities waren destijds zo ongewoon en revolutionair, dat ze bij hun première veel ophef hebben veroorzaakt. Achteraf bezien waren deze orkeststukken elk op hun eigen wijze hun tijd ver vooruit, ze hebben de componisten eeuwige roem gebracht en zijn inmiddels definitief omarmd door het grote publiek.
Rode draad door deze programmering heen is Frankrijk en dan met name de balletwereld van Parijs. Vanuit deze stad gaf impressario Sergej Diaghilev opdracht aan Igor Strawinsky stukken te schrijven voor de Ballets Russes, die de componist direct internationaal op de kaart hebben gezet. Eén daarvan, Petroesjka, gaat over de Russische zaagselpop Petroesjka, die tijdens een straatfeest schijnbaar tot leven wordt gewekt en verliefd wordt op de mooie Ballerina. Stravinsky weet dankzij zijn onnavolgbare instrumentatiekunst op kleurrijke wijze dit drama in muziek om te zetten.Jules van Hessen zal het werk, ondersteund door muziekfragmenten, eerst kort toelichten .
De Prélude à l'après-midi d'un faune van Claude Debussy is gebaseerd op een gedicht van de Fransman Stephane Mallarmé over een fluit spelende bosgod op een hete, lome middag. Een prominente rol is weggelegd voor de fluit, die met een wonderbaarlijke solo het stuk opent. Debussy heeft niet getracht woordelijk het gedicht te volgen, maar heeft er voor gekozen de erotische sfeer ervan op te roepen. Indertijd heeft de gedanste vertolking van Nijinski nogal wat verontwaardiging geoogst,omdat hij juist dat erotische karakter te veel benadrukt zou hebben.
La Valse van Maurice Ravel was ook een opdrachtcompositie van impressario Diaghilev voor de Ballets Russes. Aanvankelijk was de werktitel van het stuk "Wien", want Ravel wilde een eerbetoon schrijven aan de Weense Wals. Uiteindelijk is het eerder een commentaar op de wals geworden dan een tribuut: vanuit de duisternis komt aarzelend de dans op gang, om later niet alleen tot volle bloei in het licht te komen, maar daarna dol te draaien en ook weer uit elkaar te vallen.Wellicht symboliseerde Ravel hiermee de desintegratie van het Habsburgse rijk, waarin de Wals haar grootste bloei kende.
uitvoerenden:
Philips Symfonie Orkest
onder leiding van Jules van Hessen
zaterdag 28 juni 2008, 20:15
Toegangsprijzen: ¤15,- / CJP/65+/Kinderen ¤12,-
* * * * *