Gemeente Hellevoetsluis


IS HET FIETSKLIMAAT IN HELLEVOETSLUIS VERBETERD?

Hellevoetsluis en Fietsersbond maken samen weer de balans op`

Van 2000 tot 2004 fietsten onderzoekers van de Fietsersbond in totaal 10.000 kilometer op speciaal ontwikkelde meetfietsen voorzien van computerapparatuur, microfoon en camera om het fietsklimaat in 125 gemeenten in kaart te brengen. Najaar 2006 is de Fietsersbond gestart met het vervolgonderzoek Fietsbalans-2. Hellevoetsluis is een van de gemeenten die zich voor dit jaar hebben aangemeld. Zij vindt het belangrijk te weten of het fietsklimaat in de gemeente sinds het eerste onderzoek in 2001 is verbeterd. En hoe de fietsroutes en het fietsklimaat nog verder verbeterd kunnen worden. Wethouder van Prooijen heeft op 25 juni jl. de aftrap voor Fietsbalans-2 gegeven.

Oude en nieuwe onderzoeksaspecten
In Fietsbalans-2 worden gemeenten weer beoordeeld op de tien aspecten uit het eerste onderzoek zodat kan worden bekeken welke vooruitgang er geboekt is. Het onderzoek is uitgebreid met drie nieuwe aspecten: fietsparkeerbeleid, luchtkwaliteit en de gezondheidseffecten van het fietsgebruik. Er worden door vrijwilligers van de Fietsenbond afdeling Hellevoetsluis 16 routes afgelegd, zoveel mogelijk dezelfde als bij de deelname van Hellevoetsluis in 2001. Op een 35-tal drukke locaties in de gemeente Hellevoetsluis gaat de Fietsersbond beoordelen of je er veilig je fiets kan parkeren. Ook wordt gekeken naar de hoeveelheid ingeademde schadelijke ultra fijn stof in de auto en op de fiets. In de Fietsbalans-2 krijgt de gemeente tevens informatie over manieren om vanuit gezondheidsoogpunt burgers te stimuleren tot (vaker) fietsen.

In 2001 werd van alle verplaatsingen in Hellevoetsluis 31% op de fiets afgelegd. In 2004 was dat 38%. De wens van het college is dat te doen stijgen naar 50 of zelfs 55%. Het college wil het fietsgebruik stimuleren omdat beweging goed is voor de gezondheid, het goedkoop is, het milieuvriendelijk is en het leuk is! Na fietsbalans 1 (2001) zijn in Hellevoetsluis de mogelijkheden voor fietsenstalling bij de bushaltes verbeterd, is er een gratis fietsenstalling bij het winkelcentrum de Struytse Hoeck geopend (waar in 2 jaar al meer dan 100.000 x een fiets is gestald), zijn de rotondes aangelegd en zijn fietspaden herstaat en sommige fietspaden voorzien van een asfaltverharding.
Verder was er veel aandacht voor milieu-educatie, de meldingen die binnenkomen op het meldpunt 330250 en voor regionale fietsroutes.

Nog meer hightech
Voor het meten van de luchtkwaliteit is met subsidie van het ministerie van VROM speciale apparatuur ontwikkeld voor op de fiets en voor in de auto. Hiermee wordt onderzocht of er in de gemeente verschil is tussen de luchtkwaliteit in de auto en op de fiets. Hierbij wordt samengewerkt met het IRAS (Institute for Risk Assessment Sciences) van de Universiteit Utrecht. Verder zijn de hightech meetfietsen met de ervaringen uit de Fietsbalans-1 nog verder geavanceerd en onder andere voorzien van GPS.

De laatste anderhalf jaar zijn al 25 gemeenten door de Fietsbalans-2 onderzoekers bezocht, dit jaar zijn dat 20 gemeenten. Elke gemeente ontvangt afzonderlijk een uitgebreid rapport en een set concrete aanbevelingen. In het rapport worden vergelijkingen met de situatie in 2001 en met andere gemeenten gemaakt.

06/27/2008