Ingezonden persbericht


=== persbericht ===

Koopkracht Wajongers in 2009 met tenminste 7 - 9 % achteruit

Met ingang van 1 januari 2009 kunnen mensen met een verstandelijke beperking geen beroep meer doen op de regeling Buitengewone Uitgaven van de belastingen. Dat levert hen op jaarbasis een nadeel op van 1000 tot 2500 euro. Daarvoor in de plaats komt een tegemoetkoming van 250 tot 450 euro. Het Nibud voorziet een koopkrachtverlies van 7-9% voor mensen met een beperking. Mensen die in AWBZ instellingen verblijven worden het zwaarst getroffen door de afschaffing van de regeling Buitengewone Uitgaven.

Nog meer koopkrachtverlies
Wajongers hebben het de afgelopen jaren sowieso moeilijker gekregen. Het PhiladelphiaSupport onderzoek 'Passen en Meten of Meedoen?' (juni 2008) naar het vrij besteedbaar inkomen van mensen met een verstandelijke beperking wijst uit dat het vrij besteedbaar inkomen van mensen met een verstandelijke beperking - los van de beperkingen in de regeling Buitengewone Uitgaven - de laatste jaren al is afgenomen.

Stijging eigen bijdragen
De belangrijkste oorzaken voor deze afname van het vrij besteedbaar inkomen zijn de stijging van eigen bijdragen en het in toenemende mate afwentelen op mensen met een verstandelijke beperking zelf van de extra kosten die gemaakt moeten worden voor begeleiding tijdens vakanties en uitstapjes, administratie- en beheerskosten en meerkosten voor het wassen. Tot voor kort werden die kosten, ofschoon niet tot de AWBZ verstrekking behorend, wel vanuit de AWBZ betaald.

Ingewikkeld
Om een laag inkomen te compenseren kunnen mensen met een verstandelijke beperking een beroep doen op een uitgebreid stelsel van tegemoetkomingen, teruggavenregelingen en belastingmaatregelen, zowel op landelijk als op gemeentelijk niveau. Ook daar is onderzoek naar gedaan. Het hele stelsel vormt een onoverzichtelijk geheel en het is niet verwonderlijk dat de bekendheid en kennis van al die regelingen te wensen over laat. Daar waar wel kennis is, leidt dat niet automatisch tot het gebruik van een regeling. Het niet-gebruik hangt samen met de administratieve rompslomp die men ervaart en de ingewikkeldheid van regelingen. Hierdoor lopen mensen geld mis. Een positieve uitzondering vormt, zo wijst het onderzoek uit, het gebruik van de regeling Buitengewone Uitgaven. Het is bizar dat juist deze laatste regeling met ingang van 1 januari 2009 afgeschaft wordt.

Breed, integraal onderzoek
PhiladelphiaSupport en PhiladelphiaSupport-leden zijn nauw betrokken bij acties om de Tweede Kamer te bewegen maatregelen te nemen om het koopkrachtverlies vanwege de gewijzigde regeling Buitengewone Uitgaven voor mensen met een beperking te voorkomen. Daarnaast vraagt PhiladelphiaSupport compensatie voor de eigen bijdragen die mensen in toenemend mate moeten betalen voor begeleiding bij vakantie en vrijetijdsactiviteiten, administratie- en beheerskosten en extra kosten voor bewassing. Deze uitgaven leggen een aanzienlijk beslag op het vrij besteedbaar inkomen. Het is nooit de bedoeling geweest dat het vrij besteedbaar inkomen daar voor aangewend zou worden. Met klem vraag PhiladelphiaSupport aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid èn het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport om een breed, integraal onderzoek te starten naar alle aspecten die van invloed zijn op het vrij besteedbaar inkomen van mensen met een verstandelijk beperking en in het verlengde daarvan tot vereenvoudiging van de wet- en regelgeving te komen.

Debat
Dinsdag 1 juli om 19.30 debatteert de Tweede Kamer over de gevolgen van de beperking van de regeling Buitengewone Uitgaven.

Interessante links

PhiladelphiaSupport onderzoek 'Passen en Meten of Meedoen?'

Interessante brief van bureau SOFIAD aan Tweede Kamer over de gevolgen van de maatregelen rond de regeling Buitengewone Uitgaven:


- de brief aan de Tweede Kamer


- de toelichting

Onderzoek naar gebruik regeling Buitengewone Uitgaven van Platform VG

Onderzoek NIBUD

============== Einde persbericht - noot voor de redactie,