Brussel, 26 juni 2008
Lagere kosten, meer consistentie, meer concurrentie: de Commissie start
raadpleging om mobiele telefoontarieven in Europa omlaag te brengen
Om de concurrentie tussen exploitanten aan te moedigen en de telefoonkosten
voor Europese consumenten omlaag te brengen is de Commissie vandaag een
openbare raadpleging gestart over de toekomstige regelgeving op het gebied
van tarieven voor gespreksterminatie in de EU, gebaseerd op een
ontwerpmededeling van de Commissie over tarieven voor gespreksterminatie.
Tarieven voor gespreksterminatie zijn de tarieven op groothandelsniveau die
de exploitant van een klant die een telefoongesprek ontvangt, in rekening
brengt aan de exploitant van het netwerk van degene die de oproep heeft
gedaan. Deze tarieven die deel uitmaken van iedere telefoonrekening, worden
uiteindelijk betaald door de consument en worden vastgesteld in samenwerking
met de nationale regelgevingsinstanties op telecomgebied. De besluiten van
deze nationale regelgevingsinstanties hebben ertoe geleid dat er op dit
moment zeer uiteenlopende tarieven zijn in de EU. Terminatietarieven voor
mobiele gesprekken variëren van 0,02 euro/min (in Cyprus) tot meer dan 0,18
euro/min (in Bulgarije) en zijn 9 maal hoger dan de terminatietarieven voor
vaste gesprekken (gemiddeld 0,057 euro/min voor lokale gespreksterminatie).
Dit betekent een verstoring van de concurrentie tussen exploitanten van
verschillende landen en tussen exploitanten van vaste en mobiele
telefoonlijnen. De openbare raadpleging over dit voorstel loopt af op 3
september 2008.
"Sterk uiteenlopende terminatietarieven in Europa en een enorme kloof
tussen terminatietarieven voor vaste en mobiele telefoon vormen een
belangrijk obstakel voor de verwezenlijking van een interne Europese
telecommarkt die ten goede komt aan de concurrentie en de consument.
De consument betaalt de prijs voor deze kloof tussen de nationale
beleidslijnen inzake de regelgeving," aldus Viviane Reding,
EU-commissaris voor Telecom. "De markten voor gespreksterminatie in de
EU hebben daarom een nieuwe regelgeving nodig. Ik verwacht de komende
drie jaar meer samenhang en coördinatie om de kosten voor mobiele
telefoongesprekken omlaag te brengen met ongeveer 70% van de huidige
tarieven."
"Kostengerichte terminatietarieven zullen de concurrentie verhogen
hetgeen in het voordeel werkt van de consument. De consument kan als
gevolg hiervan lagere kleinhandelsprijzen verwachten. Deze aanbeveling
zal tevens grote delen van de telecomindustrie ten goede komen omdat
de concurrentieverstoring tussen exploitanten van vaste en mobiele
telefonie waarschijnlijk uit de weg zal worden geruimd. Ook de hoge
bedragen die kleinere exploitanten van mobiele telefonie aan grote
exploitanten moeten betalen voor gespreksterminatie wanneer zij met
deze laatste willen concurreren met zeer populaire vastrechttarieven,
zullen hierdoor omlaag gaan. Met het oog op deze voordelen is een
tijdige tenuitvoerlegging van deze aanbeveling van wezenlijk belang."
Aldus EU-commissaris Neelie Kroes.
Na meer dan 770 regelgevingsvoorstellen te hebben onderzocht die de
nationale regelgevingsinstanties de afgelopen vijf jaar hebben gedaan,
waarschuwde de Commissie vandaag dat de prijsregulering van de markt
voor gespreksterminatie in Europa geen samenhang vertoont. De kloof
tussen de tarieven voor vaste en mobiele terminatie en tussen de
tarieven voor mobiele terminatie die door de nationale
regelgevingsinstanties zijn opgelegd, kunnen over het algemeen niet
volledig gerechtvaardigd worden door verschillen in de onderliggende
kosten, netwerken of nationale kenmerken. Dit zou de volgende
negatieve gevolgen kunnen hebben:
* Juridische onzekerheid en zwaardere regelgevingsbelasting voor
exploitanten die grensoverschrijdende diensten verlenen.
* Nationale regelgevingsinstanties die de tarieven voor mobiele
gespreksterminatie in eigen land verlagen, lopen het risico hun
eigen mobiele industrie te straffen wanneer een
regelgevingsinstantie in een buurland hogere tarieven blijft
toestaan.
* Investeringen in nieuwe netwerken en diensten worden belemmerd
wanneer exploitanten in elk land met een andere regelgeving worden
geconfronteerd.
Vaste exploitanten en hun klanten subsidiëren op dit moment
rechtstreeks mobiele exploitanten door hogere terminatietarieven te
betalen voor gesprekken die vanaf vaste lijnen naar mobiele lijnen
worden gemaakt. Deze kruissubsidiëring wordt geraamd op 10 miljard
euro in Duitsland voor de periode 1998-2006 (WIK Consult) en op 19
miljard in het VK, Duitsland en Frankrijk voor de periode 1998-2002
(CERNA-Warwick-WIK).
Vandaag heeft de Commissie een ontwerpaanbeveling ingediend voor de
convergentie van terminatietarieven in Europa, waarin duidelijk wordt
geformuleerd welke kostenelementen moeten worden meegerekend wanneer
nationale regelgevingsinstanties op telecomgebied terminatietarieven
bepalen en waarin een efficiënte kostenberekeningsmethodiek is
opgenomen alsmede een symmetrische regelgeving (waarbij in een land
dezelfde maximumtarieven worden toegepast voor exploitanten van
respectievelijk mobiele en vaste telefonie). Dit zal een doelmatige
regelgeving bevorderen en voorkomen dat de concurrentie wordt
verstoord door bijvoorbeeld kruissubsidiëring tussen vaste en mobiele
consumenten. In de ontwerpaanbeveling heeft de Commissie rekening
gehouden met het advies van de Europese Groep van regelgevers (ERG),
die sedert 2006 herhaaldelijk heeft getracht een meer samenhangende
regelgeving te bewerkstelligen op het gebied van terminatietarieven.
Achtergrond
De Commissie zal in oktober de definitieve tekst bekendmaken van de
aanbeveling inzake de regelgeving ten aanzien van de tarieven voor
vaste en mobiele terminatie overeenkomstig artikel 19 van de
kaderrichtlijn inzake EU-telecomvoorschriften, die de Commissie in
staat stelt de toepassing van EU-telecomvoorschriften op de interne
markt verder te harmoniseren om de concurrentie ten voordele van de
consument te bevorderen. De lidstaten moeten ervoor zorgen dat de
nationale regelgevingsinstanties "zoveel mogelijk rekening houden" met
de aanbevelingen van de Commissie.
De evaluatie van de Europese Commissie van de terminatietarieven is te
vinden op:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/implementation_en
forcement/index_en.htm
Het document van de Commissie met betrekking tot de openbare
raadpleging is te vinden op:
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/library/public_co
nsult/termination_rates/index_en.htm
De werkzaamheden van de ERG over terminatietarieven zijn beschikbaar
op:
http://www.erg.eu.int/doc/publications/erg_07_83_mtr_ftr_cp_12_03_08.p
df
Input voor de openbare raadpleging van de Commissie kunt u inzenden
naar:
infso-termination@ec.europa.eu
MEMO/08/438
Annex
Source: European Regulators Group, ERG (08) 17 MTR Update Snapshot
Source: European Electronic Communications Regulation and Markets,
13^th Report
Source: European Electronic Communications Regulation and Markets,
13^th Report
Call termination at local level: refers to the conveyance of calls
from the local exchange or switch located nearest to the called
subscriber to the premises of the called subscriber where the call is
completed.
Call termination at single transit level: refers to the conveyance of
calls from a transit switch located at a higher network level through
the local exchange/switch for completion at the called subscriber's
premises.
Call termination at double transit level: refers to the conveyance of
calls from a transit switch located at a higher network level through
two exchanges/switches for completion at the called subscriber's
premises.
European Union