Ministerraad
Kabinet vordert met voorbereiding kilometerprijs
Persbericht | 27-06-2008
De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat ingestemd met het gedeeltelijke uitvoeringsbesluit voor de
kilometerprijs. Hiermee kunnen de voorbereidingen starten voor de
ontwikkeling en bouw van het technische systeem. Dit brengt de
geplande invoering van de kilometerprijs weer een stap dichterbij.
Om de bereikbaarheid over de weg in het algemeen en van de Randstad in
het bijzonder te verbeteren heeft het kabinet in het Coalitieakkoord
afgesproken dat het systeem van kilometerprijs (gedifferentieerd naar
tijd, plaats en milieukenmerken) wordt ingevoerd. Het kilometertarief
vervangt uiteindelijk alle vaste autobelastingen. Het kabinet heeft
voor deze aanpak gekozen omdat het uitgaat van het
eerlijkheidsprincipe (niet meer maar anders betalen) en hiervoor groot
maatschappelijk draagvlak bestaat. Doel van het kabinet is daarom in
2011 een kilometerprijs in te voeren voor het vrachtvervoer en in 2012
voor de andere automobilisten.
Om deze planning te halen moest de ministerraad voor de zomer
beslissen over het gedeeltelijke uitvoeringsbesluit. Daarmee wordt
ingestemd met de rollen van publieke en private partijen bij
realisatie van het kilometerprijssysteem, de hoofdlijnen van de eisen
waaraan het kilometerprijssysteem moet voldoen en de
aanbestedingsstrategie. Het kabinet trekt 167 miljoen euro uit voor
deze voorbereidingen.
Het kabinet wil ervoor zorgen dat de benodigde diensten voor de
kilometerbeprijzing tijdig beschikbaar zijn. Voor het organisatiemodel
zet het kabinet daarom in op twee sporen. Het kabinet wil de basis
leggen voor gezonde concurrentie tussen marktpartijen tijdens de
aanloop en exploitatie van het systeem. Daarom richt het kabinet zich
op een markt voor meerdere dienstverleners.
Daarnaast wil het kabinet zorgen voor een systeem dat het uitblijven
of uitvallen van het systeem dat aangeboden wordt door marktpartijen
direct opvangt. Daarom laat het kabinet een tweede systeem ontwikkelen
als 'garantie'. Dit spoor komt onder publieke verantwoordelijkheid.
Uit onderzoek komt dit tweesporenbeleid als beste naar voren. Het
model biedt de beste garantie voor een tijdige levering en zorgt voor
concurrentie tussen marktpartijen. Het gaat het kabinet niet alleen om
de kosten, ook leveringszekerheid, beheersbaarheid en duurzaamheid
zijn van belang.
Het kabinet is ook akkoord met de aanpak van de mobiliteitsprojecten
Anders Betalen voor Mobiliteit. Met de mobiliteitsprojecten levert het
Rijk een bijdrage aan het verbeteren van de regionale bereikbaarheid.
Daarnaast bieden de mobiliteitsprojecten private partijen de
mogelijkheid innovatieve technieken op grote schaal in een regio te
gebruiken. Voor de mobiliteitsprojecten is in totaal 100 miljoen euro
gereserveerd tot en met 2011.
Naar verwachting zal het kabinet rond de jaarwisseling het
wetsvoorstel kilometerprijs naar de Tweede Kamer sturen.