27-6-2008
VVD wil af van 80 km zones
Bij Rotterdam en Den Haag hebben de 80 km zones geleid tot aanzienlijk
verslechterde doorstroming van het verkeer.
De VVD wil deze zones zo snel mogelijk vervangen door een systeem van
flexibele snelheden onder het motto `zachter waar het moet, harder
waar het kan'. Op die manier kan zowel de doorstroming worden
verbeterd als de luchtkwaliteit goed worden bewaakt. De VVD wil geen
nieuwe 80 km zones.
Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom in het
debat over het MIRT. Alleen het gesproken woord geldt.
---
Een dramatisch beeld rijst op uit de mobiliteitsbalans 2008. Vorig
jaar kostten de files weer 7% meer reistijd en 10% meer economische
schade. Het reistijdverlies groeit zelfs sneller dan het volume van
het verkeer. In vergelijking met andere regio's staat de Randstad er
beroerd voor. Het goede nieuws is dat aanleg en verbreding van wegen
wél helpt. Dit wisten we natuurlijk al, maar het kan geen kwaad dat
keer op keer weer te benadrukken. Van 54 tracéwetplichtige projecten
zijn er 40 vertraagd, waarvan 27 door luchtkwaliteit. Gemiddelde
vertraging als gevolg hiervan 12 maanden, per geval variërend van 3
tot 18 maanden. Als we zo doorgaan dan hebben we in 2020 geen spits
meer. Dan schuif je gewoon aan in de file van de vorige dag.
Ondanks de mooie woorden en torenhoge ambities van deze minister
gebeurt er vooralsnog geen klap. De VVD fractie verwacht niet dat hij
morgen de files oplost. Maar afgaande op de woorden en beloftes van de
minister zelf zou je toch mogen verwachten dat er op z'n minst een
trendbreuk zichtbaar is of in zicht zou moeten komen. Maar ook dat is
niet het geval. Luchtkwaliteit is en blijft voorlopig het grootste
struikelblok. Er wordt niet ontkoppeld want volgend jaar gaat het NSL
de verlossing brengen. Vanaf dat moment kunnen we dus verwachten dat
projecten in een stroomversnelling terecht komen. Alleen geloof ik er
niks van. Ik zie dat bij veel projecten de afbakening van het gebied
waar de luchtkwaliteitseffecten groot punt van discussie zijn. Op
basis waarvan wordt dat gebied bepaalt? Is daar een regel voor? Wie
bepaalt dat eigenlijk? Welk projecten heeft de minister in gedachten
om zijn doorzettingsmacht (WRO, Tracewet) te gebruiken. Waarom
overweegt hij alleen voor de A74 een lex specialis en niet voor andere
trace's? Misschien moeten we bij alle vertraagde projecten een
Floriade beginnen, of heel Nederland Limburg noemen. Misschien dat dan
andere projecten ook in aanmerking komen. Ik kan er genoeg bedenken.
De 80 km brief laat niets aan duidelijkheid over. Bij Den Haag en
Rotterdam is de 80 im zone dramatisch voor de doorstroming. Wat
geluidbelasting betreft maakt het allemaal niet veel uit. Voor de
luchtkwaliteit kan het wel uitmaken, afhankelijk van lokatie,
weersgesteldheid etc. Op de noordbaan A20 bij Rotterdam scheelt de 80
km zone 8% fijnstof, op de A12 bij Voorburg 9%. 8 en 9% van wat? Als
percentage van de uitstoot van het verkeer is dat siagnificant. Als
percentage van de totale hoeveelheid fijnstof is het helemaal niks.
Kan de minister de vermindering in fijnstof uitstoot weergeven als
percentage van de totale hoeveelheid fijnstof op die lokaties?
De VVD pleit al heel lang voor een systeem met flexibele snelheden.
Overigens met een maximum van 130 km per uur op onze snelwegen, maar
daar hebben wij nog nooit een kamermeerderheid voor weten te vinden,
helaas. De minister verwacht met toepassing van flexibele snelheden
zowel de doorstroming te bevorderen als de luchtkwaliteit aan te
kunnen pakken als het nodig is. Als dat zo is, dan gaan we wat de VVD
betreft direct van alle 80 km zones af en schakelen onmiddellijk over
op de invoering van flexibele snelheden op al die trajecten. Ik zou
eerlijk gezegd niet weten waarom we dat niet zouden doen. Ook wil de
VVD geen enkele nieuwe 80 km zone op onze snelwegen, ook niet
tijdelijk. Want we weten inmiddels wat tijdelijk betekent: tijdelijke
maatregelen draai je in de praktijk maar heel moeilijk terug. We zijn
daar als kamer al een keer eerder ingetrapt. Graag een reactie.
De inzet van LZV's op daartoe aangewezen trajecten is wat de
kunstwerken betreft geen probleem. Wanneer gaan we rijden?
In de landsdelige overleggen, complimenten trouwens voor de
verslaglegging, zijn weer tientallen projecten aan de orde gekomen.
Bij veel daarvan wordt dit najaar duidelijk of ze wel of niet in het
MIRT terecht komen. Ik ga daarom op dit moment niet alle projecten
door, dat doen we in het najaar wel weer. 1 overleg van 19 uur per
jaar is wel genoeg. Niettemin wil ik toch een paar projecten kort
aanstippen.
Allereerst het Trekvliettrace. De minister schrijft dat het
Trekvliettrace onder voorwaarden in het MIRT als planstudie kan worden
opgenomen. Maar als ik het goed lees en voorzover ik weet, is
inmiddels aan al die voorwaarden voldaan. Kan de minister hierop
ingaan c.q. dit bevestigen? Als hij dat doet is dat goed nieuws want
dan is de financiering rond en kan het inderdaad als planstudie in het
MIRT worden opgenomen. Graag een toezegging.
Wat de A4 Midden Delfland betreft, graag een update van de Minister
waar het wachten nu op is. Graag ook een reactie op het artikel in de
Delftse Post van woensdag 19 maart dat het ministerie al jaren
onjuiste en onvolledige informatie over de A4 geeft. Het standpunt van
de VVD is bekend, maar het kan niet zo zijn dat het ministerie wordt
beschuldigd van het verstrekken van onjuiste en onvolledige informatie
zonder dat die beschuldigingen worden weerlegd. Graag een reactie.
De minister staat positief tegenover een tweede oeververbinding in het
kader van de gesprekken over de ruit R'dam. De VVD is blij met de
status van MIRT verkenning. Maar waarom pas een planstudie in 2012? De
situatie rond Rotterdam is kritiek.
Kan de minister garanderen dat de oplevering van de opgewaardeerde N61
plaatsheeft in 2012? Hoe staat het met de N58? De tunnel bij Sluiskil
moet er zo snel mogelijk komen. Hoe staat het daarmee?
De VVD gaat er van uit dat de minister hoge prioriteit geeft aan
Brabantstad. Waaruit blijkt dit precies? Van de stadsrandstations is
alleen de financiering van dat van Maarheeze rond. Wat is de planning
voor de andere 5?
De VVD heeft al vaak gezegd dat structurele verbreding van alle
hoofdtransportassen in Nederland noodzakelijk is. De A1, de A2, de
A12, de A67, de A15 etc. Waarom is niet voorzien in verbreding van het
A2 traject Leenderheide-Weert van 2x2 naar 2x3? Het enige project tot
nu toe waarvoor de minister met een lex specialis wil werken is de
A74. Waarom niet voor meer projecten? Waar gaat de 70 miljoen vandaan
komen die voor de N69 is toegezegd?
Tot de definitieve openstelling zullen de tunnels van de A73 nog elk
wekkend zijn gesloten. Wanneer is de definitieve openstelling? In juli
komt een rapport van de Departementale Auditdienst over de oorzaken
van de vertraging. De VVD zal het BOR vragen dit onderzoek te
verifiëren. De VVD wil naast de oorzaken van de vertraging ook inzicht
hebben in het bestuurlijke proces. D.w.z. uitgezocht hebben wat
wanneer met de rgio is besproken, wat is van de kant van het
ministerie wanneer toegezegd. Daar bereiken mij verschillende verhalen
over. De VVD wil dat het BOR ook dat op een rijtje zet.
In het najaar zal de discussie over nut en noodzaak over een
planstudie A1 worden afgerond. Wat de VVD betreft kan er maar 1
uitkomst zijn? Verbreding is absolute noodzaak dus het antwoord op die
vraag kan niet anders dan bevestigend zijn.
Voor het traject N18 Varsseveld-Groenlo is nog 18 miljoen
Rijksbijdrage nodig. De minister kent het standpunt van de VVD over de
N18. Die 18 miljoen kunnen toch niet het probleem zijn? Kunnen we een
voorstel bij de begroting c.q. het Infrafonds verwachten van het
kabinet om de dekking rond te krijgen? Dezelfde vraag voor de N35. Er
is zicht op dekking, maar niet genoeg.
De VVD maakt zich grote zorgen om de verkeersproblematiek rond
Arnhem/Nijmegen en wil dat de regering hier hoge prioriteit aan geeft.
De A15 moet zo snel mogelijk worden doorgetrokken. Kan de minister een
toelichting geven op de stand van zaken vanuit het perspectief van het
Rijk?
De situatie rond Utrecht is dramatisch. De noordelijke rondweg als
volwaardige snelweg moet er zo snel mogelijk komen. Wat is de stand
van zaken? De situatie bij Utrecht west is dramatisch. De afslag van
de A2 is weggehaald. Het bereiken van Utrecht West met de auto is
dramatisch slecht. Ik mag hopen dat er plannen zijn voor een nieuwe
afslag?
Kunnen we nu de N23 Alkmaar-Zwolle verwelkomen in het MIRT dit najaar?
Tenslotte een puntje over de verplaatsing van station Hellendoorn.
Daar is 12,5 miljoen voor nodig. De regio hoest 8,5 miljoen op, Er is
nog 4 miljoen rijksbijdrage nodig. Maar het Rijk stelt maar 2 miljoen
ter beschikking. Het gaat om een klein bedrag. Kan de minister dit
alstublieft oplossen?
VVD