Stichting Natuur en Milieu

Lucht in steden blijft ongezond

27 juni 2008 - Een creatieve oefening om de lucht schoon te rekenen en zo minimaal mogelijk aan de wettelijke normen te voldoen. Dat vindt Stichting Natuur en Milieu van het vandaag gepresenteerde luchtkwaliteitsprogramma van de regering (NSL).

Met dit plan hoopt Nederland in Brussel uitstel te krijgen om te voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. De grote gezondheidsschade door fijn stof interesseert dit kabinet niet echt, zegt Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu. Schone lucht is gebakken lucht.

De overheid vindt luchtkwaliteit een lastig onderwerp omdat dit grote gevolgen kan hebben voor bouwplannen. Creatief rekenen om aan de norm te voldoen is dan een gemakkelijke oplossing. Zeezout hoeft bijvoorbeeld niet meer meegeteld te worden in de berekening van fijn stof waardoor meer fijn stof binnen de norm past. En anders meten heeft ertoe geleid dat Nederland in een jaar tijd veranderde van een land dat nergens aan de luchtnormen voldoet in een land met een beperkt aantal knelpunten. Het luchtprobleem is simpel weggedefinieerd.

De lucht in Nederland kan veel schoner. Met een goede kilometerbeprijzing, verlaging van de snelheid, schonere havens en door zoiets simpels als het handhaven van wetten bij de uitstoot door de industrie. De laatste tijd heeft het kabinet echter veel maatregelen afgeserveerd die in andere landen effectief zijn gebleken en waar Nederlandse steden graag mee aan de slag willen, bijvoorbeeld de milieuzones voor personenautos. Het kabinet wil ook af van de 80 kilometerzones op snelwegen en handhaaft de subsidie op vervuilende rode diesel.

In het NSL rekent het kabinet zich rijk met een optelsom van uiterst onzekere aannames en maatregelen, bijvoorbeeld de verwachte uitstoot van fijn stof door autos. Onder gunstige omstandigheden wordt de norm voor luchtkwaliteit net gehaald, maar bij de minste tegenslag stort het wankele bouwwerk in. De Commissie Elverding heeft ons geleerd dat een pakket reservemaatregelen, inclusief geld, op de plank moet liggen als de effecten tegenvallen. Maar die maatregelen zitten niet in het plan.

De suggestie dat nu twee miljard euro extra beschikbaar komt voor schonere lucht is een fopspeen. Het merendeel van dit bedrag is al in 2005 toegezegd voor de periode tot 2015. Het bedrag valt in het niet als het wordt afgezet tegen de geschatte kosten van gezondheidsschade die in dezelfde tien jaar tussen de veertig en vierhonderd miljard euro bedragen (CE, 2005).

Met dit luchtplan blijft de luchtvervuiling in Nederland de komende decennia veel te hoog, zeker langs drukke wegen. Mirjam de Rijk: Het is ongelooflijk dat in Nederland nog steeds langs drukke wegen mag worden gebouwd, ondanks dat mensen hier ziek van worden. Ik vermoed dan ook dat dit plan onvoldoende is om uitstel van Brussel te krijgen.

Publicatiedatum: 27-06-2008