Duurzame inpassing van nieuwe A1 blijft noodzakelijk
27-6-2008
Publieke en private partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling
van de Bloemdalerpolder en het KNSF-terrein, willen dat snel een
onderzoek wordt gestart naar een duurzame inpassing van de nieuwe A1.
Een duurzame inpassing van deze weg is noodzakelijk voor de
ontwikkeling van beide gebieden. Dit melden zij in hun reactie op de
Trajectnota-MER Schiphol-Amsterdam-Almere. De partijen werken samen in
de stuurgroep Bloemendalerpolder.
De inpassing van de A1 is van grote invloed op de ontwikkeling van het
kwalitatief hoogwaardig woon- en natuurlandschap dat hier vorm moet
gaan krijgen. De stuurgroep is daarom van mening dat bij de
ontwikkeling van de Bloemendalerpolder en het KNSF terrein, de
inpassing van de A1 op dusdanige wijze moet plaatsvinden, dat de
leefbaarheid en de met het Rijk afgesproken hoge kwaliteit behouden
blijft. De stuurgroep had daarbij een voorkeur voor een verlengde
verdiepte aanleg van de snelweg, zodat de bestaande barrièrewerking
van de A1 kon worden weggenomen en er een open landschap tussen Muiden
en Weesp zou ontstaan. Uit recent geluidsonderzoek van Rijkswaterstaat
is echter naar voren gekomen dat ook bij een verdiepte aanleg nog 11
tot 13 meter hoge geluidsschermen nodig zijn.
Op welke wijze de A1-inpassing nu vorm moet krijgen is volgens de
stuurgroep een punt van nader onderzoek, dat snel moet worden gestart.
De stuurgroep wil dit onderzoek samen met Rijkswaterstaat uitvoeren.
Doel van dit onderzoek is om te zoeken naar innovatieve manieren om de
geluidsbelasting bij de toekomstige bebouwingen in de
Bloemendalerpolder en op het KNSF-terrein te beperken tot 48 dB.
Daarbij is het behoud van de recreatieve waarde een belangrijke
voorwaarde. Bij het onderzoek moeten alle mogelijkheden voor een
goede inpassing van de A1 worden onderzocht.
De resultaten van het onderzoek dienen betrokken te worden bij de
besluitvorming door het Rijk over de inpassing van de A1. Ton
Hooijmaijers, voorzitter van de stuurgroep: De Bloemendalerpolder en
de inpassing van de A1 zijn te lang als twee gescheiden projecten
beschouwd. Het is de hoogste tijd dat er nu invulling wordt gegeven
aan de gezamenlijke ontwerpopgave voor dit gebied. Daarbij moet het
Rijk haar verantwoordelijkheid nemen voor een goede inpassing van de
A1.
De stuurgroep heeft zijn standpunt over de inpassing van de A1
verwoord in bijgaande inspraakreactie die vandaag aan het ministerie
van Verkeer en Waterstaat is gestuurd.
Meer informatie:
De Bloemendalerpolder is een prestigieuze gebiedsontwikkeling tussen
Muiden en Weesp, waar een nieuw woonlandschap wordt gecreëerd. Wonen
en landschap worden er op een natuurlijke manier met elkaar verweven
en de landschappelijke, ecologische en cultuurhistorische waarden van
het
gebied worden er gerespecteerd en versterkt. Tenminste tweederde deel
van de Bloemendalerpolder krijgt een duurzaam groene en recreatief
aantrekkelijke invulling. De uiteindelijke kwaliteit van wonen en
recreëren in deze unieke gebiedsontwikkeling wordt voor een groot deel
bepaald door de inpassing van de toekomstige nieuwe A1.
Bij de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder zijn betrokken het Rijk
(vertegenwoordigd door het GOB namens zeven ministeries), de provincie
Noord-Holland, de gemeenten Muiden en Weesp, Hoogheemraadschap Amstel,
Gooi en Vecht en de private ontwikkelaars Van Wijnen Groep NV
(waarin vertegenwoordigd zijn Van Wijnen Bloemendalerpolder BV, Delta
Lloyd Vastgoed Ontwikkeling BV, Blauwhoed Eurowoningen BV), WeespMui
BV (een vertegenwoordiging van Adriaan van Erk Werkmaatschappijen BV),
KNSF en Gebiedsontwikkeling Wesopa CV (een samenwerking van AM
Grondbedrijf BV en Ymere). De partijen zijn verenigd in de Stuurgroep
Bloemendalerpolder onder voorzitterschap van Ton Hooijmaijers, tevens
gedeputeerde van de provincie Noord-Holland.
Alle stuurgroepleden onderschrijven bijgaande inspraakreactie, met
uitzondering van het Rijk, gelet op de bijzondere positie waarin zij
zich bevinden.
Nieuwsredactie
Provincie Noord-Holland