Burgemeester den Oudsten presenteert Burgerjaarverslag 2007
Voor het eerst digitaal
Deze week is het Burgerjaarverslag 2007 van de gemeente Enschede
verschenen. De burgemeester blikt hierin terug op de kwaliteit van de
dienstverlening die de gemeente aan haar inwoners en bedrijven biedt.
Ook bevat het verslag een terugblik op een aantal projecten waarin de
gemeente samenwerkte met inwoners aan verbetering van de stad.
Om meer mensen te bereiken verschijnt het burgerjaarverslag dit jaar
voor het eerst in zijn geheel op internet. Op www.enschede.nl is een
apart gedeelte gewijd aan het burgerjaarverslag.
Dienstverlening
De beoordelingen van de dienstverlening laten geen grote
verschuivingen zien ten opzichte van vorig jaar. Voor de service aan
de balies scoort Enschede bij de klanten nog steeds een 8. Ook
landelijk gezien een hoge beoordeling. De score voor dienstverlening
aan de telefoon is licht gedaald, maar met een 7,6 nog steeds ruim
voldoende. Voor de beantwoording van post noteert de gemeente Enschede
een onvoldoende. Brievenschrijvers vinden dat de gemeente traag
reageert en niet op de manier zoals men dat wenst. Het is belangrijk
de komende tijd maatregelen te treffen om dit te verbeteren. Het
digitaal loket, waar mensen via internet terecht kunnen voor diverse
producten en diensten wordt nog steeds gezien als een goede
aanvulling.
Vooral het programma Andere Overheid draagt eraan bij om de
dienstverlening op een hoger peil te brengen. Zo wordt toegewerkt naar
de gemeentebrede invoering van een Klant Contact Centrum in het jaar
2010. In 2008 wordt één centraal postbusnummer ingevoerd. Nu komen
alle brieven nog op verschillende adressen bij de gemeente binnen. Na
invoering van het postbusnummer wordt de post vanuit één centrale
afdeling intern verspreid.
Klachten en bezwaren
Het aantal klachten is licht toegenomen. Steeds vaker wordt in een
vroeg stadium contact gezocht met degene die een klacht heeft
ingediend. De behandeling van binnengekomen bezwaren laat opmerkelijke
verbeteringen zien. Sinds 2006 is één afdeling belast met de
behandeling en dat werpt vruchten af. De behandeltermijn is verkort.
Het aantal ingediende bezwaarschriften is in 2007 gedaald.
Voor meer informatie, ook over de ontwikkelingen in 2007 op het gebied
van veiligheid en openbare orde en de samenwerking tussen de gemeente
en de inwoners wordt verwezen naar het burgerjaarverslag.
27 juni 2008
Gemeente Enschede