Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
PERSBERICHT: Aanpassing Brussels tramnet weinig transparant
Op 30 juni wordt het Brusselse tramnet aangepast: wie van bijvoorbeeld
Schaarbeek of Ukkel naar het centrum wil, zal voortaan moeten
overstappen. De klant is de dupe, aldus de BTTB. De gemeenten,
hoofdverantwoordelijke voor de gebrekkige doorstroming, blijven buiten
schot.
Tal van Brusselse tramlijnen kennen een vlotte doorstroming in de
premetrotunnels maar staan, eenmaal ze bovengronds komen, in de file
tussen de auto's. Verantwoordelijken voor de gebrekkige bovengrondse
doorstroming zijn het Brussels Gewest en vooral de 19 gemeenten.
De MIVB wil het tramnet nu aanpassen: in de premetrotunnels en op een
beperkt aantal bovengrondse tramlijnen gaan snelle trams rijden, maar
wie van Schaarbeek of Ukkel naar het centrum wil zal voortaan moeten
overstappen. Niet goed voor de tramgebruiker. De echte problemen
worden daarmee niet aangepakt: trams met 100 tot 200 klanten aan boord
schuiven gewoon mee aan tussen het autoverkeer: onaanvaardbaar, aldus
de BTTB.
Bovendien gaan de gebruikers van de "oude" lijn 55 er in het weekend
op achteruit: op zaterdag rijdt er nog maar één tram om de 15 minuten,
op zondag om de 20 minuten, in plaats van de huidige rechtstreekse
tram naar het centrum om de 7,5 en 10 minuten door de combinatie van
de lijnen 55 en 56.
De BTTB stelt zich ook vragen bij de merkwaardige communicatie omtrent
de wijzigingen: De MIVB kondigt aan dat er "'s avonds nieuwe
rechtstreekse verbindingen" zijn. In realiteit wordt 's avonds alleen
de bestaande toestand behouden, overdag worden de tramlijnen ingekort.
Wel positief is de aangekondigde aanpassing van het nachtnet. Vooral
de verlaging van de tarieven (tot op heden 3 euro per rit) kan heel
wat extra klanten aantrekken.
terug
27/06/2008