Veilig op vakantie met handige tips van Chevrolet
(6/27/2008)
Vandaag de dag weten automobilisten dat alle inzittenden
veiligheidsgordels moeten dragen, dat kinderen in veilige kinderzitjes
geplaatst dienen te worden en dat hoofdsteunen op de correcte hoogte
ingesteld moeten staan. Helaas laten veel bestuurders wat betreft het
veilig plaatsen van bagage in de auto nog wel eens een steekje vallen.
De Chevrolet Captiva, die vooral onder gezinnen erg populair is, biedt
een aantal handige oplossingen die bijdragen aan het veilig en
comfortabel vervoeren van de vakantie-uitrusting.
Toegegeven: met zoân grote bagageruimte als die van de Captiva, met
een inhoud van ten minste 465 liter, is het verleidelijk om bagage en
andere zaken zonder er bij na te denken naar binnen te schuiven. Wie
echter veel geeft om zijn of haar eigen leven â en dat van de
passagiers â houdt bij het inladen van de auto vast aan de
veiligheidsregels.
De belangrijkste daarvan is: zware items horen op de bodem van de
kofferbak en dienen vast tegen de rugleuning van de achterbank
geplaatst te worden. Op deze wijze wordt het risico dat ze bij een
ongeval dwars door de achterbankleuning vliegen geminimaliseerd. Een
krat met mineraalwater weegt bijvoorbeeld 17 kilo. Bij een botsing
veranderen die 17 kiloâs in een gewicht van meer dan een halve ton dat
tegen de achterkant van de rugleuning schiet. Om die kracht van dit
soort objecten te minimaliseren horen ze direct tegen de rugleuning te
worden geplaatst en vast te worden gezet door er andere bagage vóór
te leggen of ze te borgen. Gebeurt dat niet, dan is de kans zeer
aanwezig dat zware items tijdens een botsing of hard remmen dwars door
de auto schieten.
Naast zware koffers omvat de vakantie-uitrusting vaak ook lichtere
zaken, zoals sporttassen, strandmatten, luchtbedden en rubberboten.
Deze items kunnen worden gebruikt om de ruimten rondom de zwaardere
objecten op te vullen â zo strak en compact mogelijk.
Het plaatsen van bagage boven de achterbankleuning moet worden
vermeden. Alles wat boven die hoogte wordt geplaatst, vormt een risico
doordat het bij een ongeval of abrupt remmen naar voren kan vliegen en
de inzittenden kan verwonden. De zevenzits Captiva is standaard
uitgerust met een bagagenet dat voorkomt dat objecten veranderen in
gevaarlijke projectielen. Daarnaast is het raadzaam om de bagage met
riemen vast te zetten. Bevestigingsogen zijn eveneens standaard
aanwezig in de bagageruimte van de Captiva, de riemen zijn te koop bij
de Chevrolet-dealer.
Wanneer er niemand achterin zit, dienen de veiligheidsgordels achterin
kruislings te worden gesloten, om extra stabiliteit te verlenen aan de
achterbank.
Belangrijk is tevens om de gevarendriehoek, de veiligheidsvesten en de
EHBO-kit weg te stoppen op een plek waar ze altijd binnen handbereik
liggen en snel gepakt kunnen worden.
Tot slot nog twee aanvullende tips voor een veilige vakantiereis.
Vanwege de zwaardere belading van de auto dient de bandenspanning te
worden aangepast. De juiste spanning staat in het instructieboekje van
de auto vermeld.
Bovendien zorgt het extra gewicht achterin er voor dat de neus van de
auto omhoog komt. Om te voorkomen dat de koplampen daardoor âs nachts
tegemoetkomend verkeer verblinden, dient de hoogte van de lichtbundel
te worden aangepast. Op de Captiva geldt dat echter alleen voor de
basisuitvoering; alle andere versies zijn uitgerust met automatische
niveauregeling op de achteras.
AutoRai