Persbericht
Datum 27 juni 2008
Kenmerk 125
Gemeenteraad Amsterdam stelt voorwaarden aan
milieuzone voor personenauto's
Gemeenteraad akkoord met actieplan goederenvervoer
De gemeenteraad van Amsterdam heeft even na twaalf uur vannacht het plan
Voorrang voor een Gezonde Stad vastgesteld. Met de milieuzone voor
personenauto's als onderdeel van het pakket aan maatregelen om de luchtkwaliteit
te verbeteren stemt de raad alleen voorlopig in. Medio 2009 moet bij het definitieve
verkeersbesluit tot invoering van de milieuzone duidelijk worden gemaakt in
hoeverre het invoeren van de milieuzone effectief en noodzakelijk is om aan de
wettelijke eisen voor luchtkwaliteit te voldoen. Hieraan voorafgaand zal de gemeente
zich moeten inspannen tot samenwerking en afstemming met het rijk, VNG en
andere steden, met als doel een lappendeken van milieuzones met criteria en regels
te voorkomen. Alvorens te weren kan de gemeente het komende jaar wel alvast aan
de slag met een pakket aan maatregelen ter stimulering van alternatieven voor
autogebruik. Eerder op de avond stemde de raad in met het invoeren van een
milieuzone voor vrachtverkeer binnen de ring A10 per 1 oktober dit jaar.
Bij de definitieve afweging rond het verkeersbesluit tot invoering van de milieuzone voor
personenauto's medio 2009 zullen kennis en inzichten van dat moment, de stand van
zaken rond de ontwikkelingen van de luchtkwaliteit en de voortgang van lokale
maatregelen en rijksmaatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren worden betrokken.
Tjeerd Herrema, wethouder Verkeer: "Ik hoop dat we de komende tijd wat meer
ontspannen kunnen spreken over de milieuzone voor personenauto's. Het is een
instrument, geen doel op zich."
Andere maatregelen waar de gemeenteraad mee heeft ingestemd zijn onder andere de
milieuzone voor bestelauto's en vrachtwagens, een sloopregeling waarbij autobezitters
een financiële vergoeding krijgen voor het wegdoen van een vervuilende auto, het
verbeteren van openbaar vervoer en fietsvoorzieningen, het uitbreiden en verbeteren van
P+R-voorzieningen, het stimuleren van boodschappendiensten en autodelen, en het
gradueel verhogen van parkeertarieven naarmate men dichter bij het centrum van de stad
parkeert. Marijke Vos, wethouder Milieu: "Dit is een belangrijk resultaat voor de
Amsterdammers en de stad. We moeten er als gemeente voor zorgen dat mensen in een
gezonde leefomgeving wonen en werken."
Milieuzonering voor vrachtverkeer blijkt een zeer effectieve maatregel om de luchtkwaliteit
te verbeteren. De uitstoot van schadelijke stoffen wordt door deze maatregel met 15%
teruggedrongen in 2010 ten opzichte van 2005. De milieuzone gaat gelden binnen de ring
A10 uitgezonderd Amsterdam-Noord en enkele bedrijventerreinen. In de milieuzone
worden alleen nog vrachtauto's toegestaan met minimaal Euro II dieselmotor en een
roetfilter. Vanaf 2010 worden de eisen aangescherpt. Om de milieuzone te bereiken
tekende wethouder Vos in december 2007 een convenant met het bedrijfsleven: EVO,
ORAM en TLN. De overeenkomst met het bedrijfsleven is cruciaal voor de verbetering van
de luchtkwaliteit aldus wethouder Vos: "Het opnemen van het Food Center gaat
.
27 juni 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 124 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
bijvoorbeeld een flinke verbetering opleveren voor de bewoners van de Jan van
Galenstraat en de Haarlemmerweg."
Pb-125
Gemeente Amsterdam