Ingezonden persbericht

Bijltjesdag voor groot aantal deelnemers Frisian Solar

Challengeom bij de Frisian Solar Challenge

Met negen uitvallers vierde etappe Frisian Solar Challenge bijltjesdag.

Een groot aantal deelnemers haalde de vierde etappe van Bolsward naar Franeker de eindstreep niet. Vier deelnemers mochten in Harlingen niet verder omdat zij niet voldeden aan de gestelde snelheid. Vijf deelnemers vielen uit door technische problemen, zoals de besturing die niet functioneerde, een balk kwam in de schroef van de boot van het Maritiem Instituut 'De Ruyter'(A21) uit Vlissingen, en de Phoenix van de Noordelijke Hogeschool in Leeuwarden sloeg voor de tweede keer om.

Opnieuw pech voor de boot van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Vlak na de Koningsbrug bij Harlingen zorgde een stevige windvlaag ervoor dat de zonneboot voor de tweede maal deze week omsloeg. De schipper, Peter de Haan, kon door de organisatie worden gered. De boot is uit het water gehaald en ligt inmiddels bij een scheepswerf. De organisatie stelde tijdens de tweede deel van de race extra veiligheidsmaatregelen bij bruggen in vanwege de vlagerige wind.

De strijd in de A-klasse gaat door. Het Hanze Solar Team staat onaangetast aan kop, maar daarachter is het dringen. De teams van Cree Yacht (A3), ROC Friese Poort (A8), Universidade Federal Do Rio (A9) en het HHSolarteam (A18) liggen dicht bij elkaar. Ook in de B-klasse is het spannend. Het BOB Solarteam (B16), Hogeschool Windesheim (B14) en het Solar Manta Team (B1) geven weinig toe op elkaar. In de C-klasse staat het Delta Lloyd Solar Team onaangetast aan kop. De strijd gaat daar tus sen nummer 3 en 4, Feenstra's Future (C9) en Quick Solar 3 van het Koning Willem 1 College (C1).

De vijfde etappe, de Hel van het Noorden, moet duidelijkheid gaan bieden. Tijdens deze etappe moeten de deelnemers laten zien wat teamwork is tijdens het klunen. Op twee plaatsen, bij Wier en Alde Lije, moeten de boten over dammen getild worden. Sommige boten wegen meer als 250 kilo zodat de spierballen gespannen moeten worden.

Uitslag

A-klasse:
1 - Hanze Solar Team (A2)
2 - ROC Friese Poort (A8)
3 - Cree Yacht (A3)

B-Klasse:
1 - Quick Solar 2, Koning Willem 1 College (B3)
2 - Fachhochschule OOW (B9)
3 - Griene Sinnefretter, Van Hall Larenstein (B15)

C-klasse:
1 - Delta Lloyd Solar Team (C5)
2 - Gowrings Energy (C10)
3 - Feenstra's Future (C9)

Nieuwsbrief - Alweer vierde etappe Frisian Solar Challenge - 26 juni 2008

Alweer vierde etappedag Frisian Solar Challenge

Nog twee dagen en dan weten we wie de Frisian Solar Challenge 2008 heeft gewonnen! In de A-klasse staat het Hanze Solar Team uit Groningen met afstand bovenaan in het klassement. In de C-klasse steekt het Delta Lloyd Solar Team met kop en schouders boven iedereen uit. Maar in de B-klasse is het nog erg spannend. Hier staat het Koning Willem 1 College nog bovenaan, maar zij worden op de hielen achtervolgd door nog vijf andere deelnemers. Natuurlijk is er de afgelopen dagen weer veel gebeurd. Hoog tijd om u weer even bij te praten!
Straftijden gevolgen voor uitslag

De eerste straftijden zijn door de Technische Commissie uitgedeeld. De bewuste teams hebben reglementair gezien te zware accu's, nieuwe accu's bijgeladen of hebben accu's aangepast.

Het gaat om de teams A4, A20, B1, B13, B15, C2, C7 en C8. De straftijden lopen uiteen van dik 6 minuten tot ruim 44 minuten. 'Teams kiezen soms bewust ervoor accu's bij te laden. Dit melden zij bij ons en dan moeten wij reglementair gezien straftijden uitdelen', vertelt Joris Melkert van de Technische Commissie.

Gelukkig voor het Phoenix team van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden is hun dagelijkse straftijd van 44 minuten dinsdagavond door de jury omgezet in een etappestraf. De jury, die het laatste woord heeft over de op te leggen tijdstraffen, intepreteerde de wedstrijdregels anders waardoor de Phoenix van de NHL woensdag in Stavoren start zonder straftijd. Het team heeft de straf opgelegd gekregen omdat zij accu's hebben bijgeladen, wat tegen de wedstrijdregels is. Zij moesten dit doen als gevolg van schade die was ontstaan door het omslaan van de boot eerder deze week.
Donderdagochtend vierde etappe gestart met 38 teams

Achtendertig teams zijn donderdagochtend in Bolsward begonnen aan de vierde etappe van de Frisian Solar Challenge. Het Team Aquanova van de Hanzehogeschool uit Groningen is niet gestart door technische problemen aan de boot. Woensdag moest Aquanova net voor Workum de strijd ook al staken. Ook het Energa Solar Team 1 heeft pech vandaag. Zij zijn onderweg met technische problemen uitgevallen.

Het dorp Schettens is vanochtend uitgelopen om de plaatselijke favoriet Feenstra's Installatiebedrijf aan te moedigen. Het bedrijf doet mee in de Open Klasse met de boot Feenstra's Future. Langs de kant staan kinderen gewapend met spandoeken de schipper van Feenstra onder luid gejuich aan te moedigen.

Opvallend veel deelnemers hebben op het eerste deel van de vierde etappe problemen met waterplanten in de schroef. Meestal is met één sprong in het water de schroef weer schoon te krijgen.

De etappe voert donderdag van Bolsward via Harlingen naar finishplaats Franeker. Om 15.00 uur in de middag is er een herstart in Harlingen voor het laatste traject richting de oude Friese universiteitsstad.

Prijsuitreiking derde etappedag

De prijsuitreiking van de derde etappedag was niet zoals bij alle andere etappes op de camping, maar in het centrum van Bolsward. Hier was ook het jaarlijkse Bolswardse feest Heamiel. Een feestelijke gebeurtenis dus.

De winnende teams werden op het bordes van het stadhuis persoonlijk door de burgemeester van Bolsward gefeliciteerd. De leider van elke klasse in het algemeen klassement kreeg daarnaast nog drie zoenen van de Heamiel koningin. Tot nu toe heeft het Hanze Solar Team uit de A klasse elke gewonnen en zij stonden dan ook bovenaan in het klassement.

In de B klasse is het een stuk spannender. Winnaar van de etappe Stavoren - Bolsward was het Koning Willem 1 College uit den Bosch. Ook in het algemeen klassement gaan zij aan kop, maar ze hebben slechts een kleine voorsprong op de nummer 2 het BOB Solar Team.

In de C klasse gaat het Delta Lloyd Solar team met grote voorsprong aan kop in het algemeen klassement. Ook zij hebben tot nu toe elke etappe gewonnen. Dit terwijl zij tot twee keer aan toe verkeerd zijn gevaren. 'Door slaapgebrek ben je er soms niet helemaal bij met je hoofd. Wanneer je dan ook nog met een hoge snelheid vaart, zie je soms een afslag over het hoofd,' vertelt de schipper van het team.

Vierde etappedag onverwachts slagveld

Een groot aantal deelnemers haalde de vierde etappe van Bolsward naar Franeker de eindstreep niet. Vier deelnemers mochten in Harlingen niet verder omdat zij niet snel genoeg waren. Vijf deelnemers vielen uit door technische problemen, zoals de besturing die niet functioneerde, een balk kwam in de schroef van een boot(A21), en de Phoenix sloeg om.

Vlak na de Koningsbrug bij Harlingen zorgde een stevige windvlaag ervoor dat de zonneboot Phoenix voor de tweede maal deze week omsloeg. De schipper, Peter de Haan, kon door de organisatie worden gered. De boot ligt inmiddels bij een scheepswerf. De organisatie heeft extra veiligheidsmaatregelen ingesteld bij bruggen vanwege de vlagerige wind.

De eerste deelnemers hebben de vierde etappe afgesloten. Het Delta Lloyd Solar Team van de TU Delft won in de C-Klasse.

Skipper Ahoy!: Peter de Haan (schipper C2, Phoenix NHL)

'Ik ging na de proloog over de kop, het was een beangstigende ervaring. De dag erna durfde ik niet te varen, de schrik zat me nog wat in de benen. Inmiddels heb ik me erover heen gezet. We zijn een team en we gaan verder. We hebben een behoorlijke klap gehad met de boot. We hebben op diverse plekken onder de afdek laag lucht gekregen en we hebben onze accus moeten herladen. Dat mag niet en dus kost ons dat reglementair 44 minuten straftijd. We nemen het voor lief, we racen weer lekker en daar gaat het ons om!'

Skipper Ahoy!: Robert en Marjolein Visser (schippers B16, BOB Solar Team)

'Onze race gaat tot nu toe vrij voorspoeding, behalve dan dat we op dit moment ergens een klein lekje hebben. Daardoor loopt er water in de boot en sta ik hier nu met een natte broek. Water brengt ook extra gewicht met zich mee en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarvoor ben ik natuurlijk niet op dieet geweest de afgelopen tijd! We zitten met z'n tweeën in de boot, maar erg gezellig is het niet. We zijn allebei zeer geconcentreerd bezig. Ik stuur en regel de snelheid. M'n partner Marjolein zorgt ervoor dat we niet verkeerd varen en ze houdt het weer in de gaten. Vandaag was het onderweg erg wisselvallig weer, veel kleine wolkjes waardoor we soms veel energie van de accu verbruiken. Straks gaan we eerst de boot uit het water halen en dan snel naar de camping om het lek te vinden en natuurlijk een droge broek aan te trekken!'

http://www.frisiansolarchallenge.nl