Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Gelderland
P E R S B E R I C H T
Arnhem, 26 juni 2008
Marijke van Haaren, voorzitter ROVG en gedeputeerde:
"De mens moet centraal komen te staan in het verkeersveiligheidsbeleid"
"De makkelijke aanpak van de verkeersveiligheid hebben we nu wel gehad. De huidige problematiek is nogal diffuus. Het wordt daarom hoog tijd voor een meer integrale aanpak van gedragsbeïnvloeding, waarin de mens centraal staat", aldus Marijke van Haaren, gedeputeerde Mobiliteit en voorzitter van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland (ROVG).
Marijke van Haaren doet haar uitspraken in 'deTussenstand', een krant van het ROVG over verkeersveiligheid in de Gelderse gemeenten halverwege de collegeperiode. De krant is bedoeld om gemeentebestuurders te informeren én te stimuleren de komende 2 jaar de verkeersonveiligheid verder aan te pakken. Dat dat noodzakelijk is blijkt wel uit het feit dat de meeste ernstige slachtoffers vallen op gemeentelijke wegen (57% van de doden en 65% van de zwaargewonden). Bovendien wil ook twee op de drie Nederlanders snel maatregelen om het verkeer veiliger te maken (bron: 'Monitor beleving verkeersveiligheid 2007, tns/nipo).
30 km/u en 60 km/u gebieden
Uit onderzoek van het ROVG onder de Gelderse gemeenten blijkt dat veel gemeenten wel actief werken aan verkeersveiligheid, maar ook dat er nog het nodige te verbeteren valt. Zo is bijvoorbeeld, volgens de gemeenten, al meer dan de helft van hun wegen binnen de bebouwde kom 30 km/u gebied. Maar de inrichting is vaak sober. Dat geldt ook voor de ruim 30% van de gemeentelijke wegen buiten de bebouwde kom die als 60 km/u gebied is aangewezen. Op inrichting is dus nog veel winst te behalen.
Gemiste kans..
Ook ten aanzien van de actualiteit en de integraliteit van beleidsplannen voor verkeersveiligheid is het nog niet goed gesteld. Slechts 20% van de Gelderse gemeenten heeft een actueel plan (max. 5 jaar oud) waarin integraal aandacht is voor infrastructuur, educatie en ruimtelijke ordening.
En dat terwijl zo'n plan dé basis is voor een weloverwogen aanpak van de verkeersonveiligheid en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland er subsidie voor beschikbaar heeft. "Een gemiste kans", aldus Marijke van Haaren, die gemeenten dan ook oproept tot actie over te gaan.
---
Provincie Gelderland