Ingezonden persbericht


themanummer city journal over citymarketing:

"OLYMPISCHE SPELEN GOED VOOR GROTE STEDEN"

Den Haag, 26 juni 2008 - De Olympische Spelen in 2028 naar Nederland? Volgens Albert van Schendel, expert op het gebied van evenementenmanagement, moet deze mogelijkheid serieus genomen worden. "De Olympische Spelen zijn een fantastische kans voor Nederland. Het levert een groot saamhorigheidsgevoel op. Daarnaast kunnen de spelen praktische oplossingen bieden, vooral in de steden." Van Schendel zegt dit in het zomernummer van City Journal, het vaktijdschrift voor de stedelijke praktijk.

Van Schendel verwacht dat bijvoorbeeld de sociale woningbouw in de steden een enorme impuls zal krijgen. "Omdat dingen ineens veel sneller blijken te gaan met een groot evenement in het vooruitzicht. Denk ook aan de infrastructuur. De Olympische Spelen kunnen daar een impuls aan geven. Dubbele snelwegen, Schiphol in zee of in het IJsselmeer en beter, sneller en goedkoper openbaar vervoer. En pak in één moeite het milieu mee. Doe iets aan de CO2-uitstoot in de Randstad. Dat is een aantal jaren geleden in Athene, en nu in Bejing, ook gebeurd."

In het zomernummer van City Journal is er veel aandacht voor citymarketing. Interviews met de hoogleraren Frans Boekema en Piet Pellenbarg maken duidelijk dat verkopen van de stad uitstekend is, maar meer een marathon dan een sprintje. Consultant Brigitte Hulscher vertelt over de zin en onzin van slogans voor steden. Verder een artikel waaruit blijkt dat Maastricht voor toeristen aantrekkelijker is dan Rotterdam.

Verder is er aandacht voor een onderzoek naar de werking van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en voor een 'vergrijzingsinitiatief' in de kop van Noord-Holland met de naam Geheugenbus. Wethouder Dominique Schrijer uit Rotterdam besteedt in zijn column aandacht aan de uitkomsten van de commissie Bakker. Vier nieuwe burgemeesters uit grote steden vertellen over hun eerste ervaringen.

Noot voor de redactie /

Ingezonden persbericht