Ingezonden persbericht


Persbericht

Uitschakeling leidt tot gespreksstof, maar oranjekoorts neemt af

Oranje Index daalt van 1130 naar 846

Amstelveen, 26 juni ­ De onverwachte nederlaag van Oranje tegen Rusland heeft tot de nodige gespreksstof geleid onder het Nederlandse volk. 64% heeft de berichtgeving in de media over Oranje en het EK in de afgelopen dagen nog goed gevolgd, dit is gelijk aan vóór de kwartfinale. 27% praat nog dagelijks over Oranje en het EK. De Oranje Index zelf daalt, met name onder invloed van sterk verminderde commerciële activiteiten en publicitaire aandacht, van 1130 naar 846.

Dit blijkt uit het laatste Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl) van 2008, een initiatief van TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de Oranjebeleving rondom het EK 2008 in kaart brengt. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het EK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het EK en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.

Consumenten
De consumenten indicator daalt na de uitschakeling van Oranje in de kwartfinale van 197 naar 166, maar daalt minder snel dan de commerciële en publicitaire indicator. Ter vergelijking, na poulewedstrijd 1 tegen Italië was de consumentenbeleving 170. Enkele opmerkelijke resultaten uit het laatste onderzoek van Trendbox:

· In de dagen na de laatst gespeelde wedstrijd op het EK is het team van Marco van Basten nog steeds dagelijkse gespreksstof voor 27% van de Nederlanders. In de vorige meting - vóór de kwartfinale - was dit nog 24%.
· De berichtgeving in de media over Oranje werd in de afgelopen dagen nog altijd door 64% van de Nederlanders tamelijk tot zeer goed gevolgd. Voor de uitschakeling was dit ook 64%.

· Uit deze laatste Oranje Index meting blijkt dat 30% van de bevolking heeft meegedaan aan een Oranje/EK gerelateerde promotie (een absoluut record), en 22% aan een voetbalpool.

Publiciteit
De publicitaire indicator is nu voor het eerst gedaald en zakt van 2342 naar 1910. Na de uitschakeling van Oranje in 2004 en 2006 zakte de publicitaire indicator ook, alleen is nu de mediabelangstelling voorlopig nog groter. Vooral de berichtgeving op radio en televisie was rondom het EK 2008 heviger dan tijdens andere toernooien.

Commercieel
De commerciële indicator is na de uitschakeling van Oranje teruggevallen van 1668 naar 989 en is daarmee een fractie hoger dan na de uitschakeling in 2006. Voor de wedstrijd tegen Rusland waren er nog enkele inhaakadvertenties in kranten, maar na de nederlaag van afgelopen zaterdag is het aantal Oranje/EK-gerelateerde advertenties in kranten en ook magazines t.o.v. de

vorige meting gehalveerd. Een grote achteruitgang heeft ook plaatsgevonden op de winkelvloer, waar nu bijna alle Oranje/EK producten en acties verdwenen zijn.

Experts
Ook de expert indicator laat een forse daling zien; van 148 naar 82. De voetbalexperts zijn erg teleurgesteld in Oranje, zij hadden minimaal op een halve finale gerekend. Het voetbalpanel geeft aan dat er meer in had gezeten, zeker als je de wereldkampioen en vice-wereldkampioen hebt verslagen. De marketingexperts zien een consument die geen rekening meer hoeft te houden met het speelschema van Oranje, en die bovendien niet meer geïnteresseerd is in Oranjeartikelen. Verder vindt het marketingpanel de Welpies de beste Oranje promotie van het afgelopen toernooi.

Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het EK Voetbal 2008 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten verschaffen over hoe Nederland het EK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.

Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index. Het voetbal expertpanel bestaat uit: Alex Tielbeke (directeur Eredivisie), Humberto Tan (Sportjournalist), Chris Woerts (commercieel directeur Feijenoord), Lex Muller (hoofd sport SBS), Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Jaap Hofman (adjunct directeur televisie RTL Nederland), Michael van Praag (League of Experience), Christiaan Ruesink (chef sport AD Sportwereld).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Frank Leenders (managing director T.E.A.M), Vincent Pijpers (manager communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Mark de Klerk (sports marketing Nike), Jan de Jong (media directeur NOS), Tanja Manders (senior sponsor manager Heineken Nederland), Simon Neefjes (CEO TBWA\ Nederland), Jeroen Oerlemans (algemeen directeur Sport1).