Multiscope
Hyves en Buienradar zetten opmars voort
's-Hertogenbosch - 26 juni 2008. Hyves en Buienradar blijken nog
steeds sterk te groeien. Hyves is na Google inmiddels de tweede
website van Nederland. Buienradar is de snelst groeiende 'runner-up'
en ook Relatieplanet stoomt door. Dit blijkt uit de doorlopende
Visiscan website metingen van online onderzoeksbureau Multiscope over
de eerste jaarhelft van 2008.
Top 20 - eerste jaarhelft 2008
Gemeten naar het bereik in unieke bezoekers per maand is Google.nl nog
steeds de grootste website van Nederland. Hyves.nl weet sterk te
groeien van een achtste naar een tweede positie. Buienradar.nl is de
hoogste nieuwe binnenkomer in de ranglijst. Daarnaast weten ook
Relatieplanet.nl en Schoolbank.nl zich een positie in de top 20 te
verwerven. Andere groeiers zijn Live.com, 9292ov.nl en Rtl.nl.
In tegenstelling tot de ranglijst over 2007 weten Planet.nl (27),
Msn.nl (28) en Kpn.com (41) hun top 20 positie in de eerste jaarhelft
van 2008 niet vast te houden. Meest opvallende daler in de absolute
top van de ranglijst is Startpagina.nl. De website daalt van een
tweede positie naar een zesde positie.
Top 20 sites
Methodiek en verantwoording
De gepresenteerde ranglijst is gebaseerd op 6 verschillende
maandranglijsten voor 'grouped sitesi'. Twee criteria zijn gebruikt om
de volgorde van de ranglijst te bepalen.
Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden
december 2007 t/m mei 2008 in de uitgebreide top 100 ranglijst van
Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 6 keer in de uitgebreide
ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites
die maar 5 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen.
Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per
maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze
manier tot stand komt, bevat alle sites die tot de vaste waarden in de
Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar
unieke bezoekers.
Over Multiscope Visiscan
Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse
websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en
waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten
kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een
onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een
landelijk representatief panel en registreert van deze groep
doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens
naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000
respondenten uit haar online panel. Kijk voor meer
achtergrondinformatie op:
http://www.multiscope.nl/diensten/website-metingen.html
--------------------
i In deze ranglijst worden verschillende url's samengevoegd welke
duidelijk bij elkaar horen. Voorbeelden van een grouping zijn:
* verschillende subdomeinen van éénzelfde hoofddomein (vb:
info.multiscope.nl en onderzoek.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
* dezelfde sites met of zonder www. ervoor (vb: www.multiscope.nl,
multiscope.nl en www1.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
* sites met exact dezelfde content maar met een ander hoofddomein
(vb: www.visiscan.nl en www.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
Van het opnieuw gedefinieerde hoofddomein wordt een ongedupliceerd
bereik berekend.