`Bimbo' websites niet geliefd
Onderzoek toont aan: mooie websites zonder inhoud irriteren het meest
LONDEN, 20080626 -- Onderzoek van SDL Tridion, leider in web content management oplossingen, toont aan dat mooie websites zonder relevante inhoud - de `bimbos' van de web wereld- de meeste online frustraties veroorzaken.
Uit het onderzoek komt een duidelijk top vijf van online frustraties naar voren:
1. Pop up advertenties: net als acne of ex-vriendjes verschijnen pop-up advertenties altijd op het verkeerde moment, zijn ze bijna altijd ongewenst en moeilijk te verwijderen. 78 procent van de respondenten wijzen de pop-ups aan als het meest frustrerende aspect van het web.
2. Lange introducties die niet weg te klikken zijn: niet relevant en tijdverspilling, zo oordeelt 56 procent van de ondervraagden.
3. Op de "terug toets" klikken en alle informatie kwijt zijn: tijd en moeite verspillen, is logischerwijs eveneens niet populair. 53 procent van de ondervraagden surfen verder en vullen hun gegevens niet meer opnieuw in.
4. Downloaden van nieuwe applicaties: sommige websites zijn nog steeds te flashy. Je wilt alleen wat informatie, maar toch moet je eerst minuten lang wachten tot de laatste versie van een bepaalde applicatie is gedownload voordat je een filmpje kunt bekijken of een document kunt lezen. Heel vervelend, zo vindt ruim de helft van de ondervraagden.
5. Vragen om persoonlijke gegevens: waarom je levensverhaal achterlaten om een antwoord op je vraag te krijgen? 49 procent van de deelnemers vindt deze nieuwsgierigheid ergerlijk.
"In de online wereld vormt de website voor veel mensen de eerste kennismaking met een bedrijf. Ook hier zijn eerste indrukken belangrijk. Niemand wilt overkomen als een "bimbo", zegt Erik Aeyelts Averink, President van SDL Tridion. "Schone schijn zonder inhoud drijft internetgebruikers tot wanhoop. Zorg ervoor dat je potentiële klanten niet afstoot of hen zonder reden irriteert."
Overige zaken die internetgebruikers irriteren, zijn bewegende illustraties waar je moeilijk op kunt klikken (40 procent), een site zonder de gangbare opties zoals `neem contact op' of `over ons' (48 procent) en onrelevante informatie op overvolle homepages (39 procent).
"Deze elementen zijn op zich zelf al vervelend, maar een combinatie van bovenstaande zaken veroorzaakt een online nachtmerrie," vervolgt Aeyelts Averink. "Bedrijven moeten ervoor zorgen dat zij de bezoekers van hun website niet van zich vervreemden. Het internet is vaak het eerste loket voor een onderzoek en een website verdient dezelfde tijd en aandacht die aan overig marketing materiaal wordt besteed. Als bedrijven niet oppassen, raken zij niet alleen klanten kwijt, maar loopt ook hun reputatie gevaar."
Ingezonden persbericht