Gouden bouillonblokje voor Anja en Erik van Loo
van Restaurant Parkheuvel in Rotterdam
COTHEN, 20080626 -- Het vijfde Bouillonblokje is voor Erik en Anja van Loo van Restaurant Parkheuvel in Rotterdam. Bij een zeer feestelijke lunch, op een stralend zonnige dag in een puur Kromme Rijnse kersenboomgaard heeft Bouillon hoofdredacteur Will Jansen maandag aan Erik en Anja van Loo het vijfde Bouillonblokje uitgereikt.
Het leukste culinaire magazine van Nederland speldt deze kleine oorkonde bij mensen uit de vaderlandse gastronomie op de borst, die in weerwil van veel tegenwind en betweterij de moed hebben bijzondere uitdagingen aan te gaan. Eerdere winnaars waren Jannis Brevet van Restaurant Inter Scaldis, John Vincke, Edwin Katz en René en Marja Brienen van Restaurant Brienen aan de Maas.
Eigen koers
Jansen, langzamerhand een van de gastronomische ambassadeurs van ons land, roemde de moed van de van Loo's. "Toen zij Parkheuvel overnamen van Cees Helder, hingen er drie sterren bij de deur. En een drie sterren restaurant overnemen, daar moet je lef voor hebben" lichtte Jansen de uitreiking toe. "Al na een maand staken de geruchten de kop op als zouden ze zijn vastlopen met hun schip. Om dan gewoon je eigen koers te blijven varen, daar heb je veel wilskracht voor nodig en daarom willen wij ze in het zonnetje zetten." In zijn dankwoord herinnerde Erik van Loo zijn gehoor aan een eerder avontuur als zelfstandig ondernemer, met restaurant Duurstede, dat hij op jonge leeftijd van Paul Fagel overnam. Dat project mislukte, althans liep anders dan de Van Loo's hadden ingeschat. Van Loo ging koken bij Savelberg in Voorburg en later bij de Zwetheul in Schipluiden, waar hij als chef kok twee sterren bij elkaar kookte.
Landelijke lunch in kersenboomgaard
Voor de feestelijke uitreiking had Bouillon zijn ambassadeurs, schrijvers en andere medewerkers uitgenodigd voor een lunch in de kersenboomgaard tegenover Proeverij De Pronckheer in Cothen, van Arjan Smit en Inge Stolk. Het is een memorabele bijeenkomst geworden daar tussen de kersentakken die - zwaar van de kersen - tot op de grond hingen. Boer Theo Vernooy heeft zo'n twintig verschillende rassen hoogstambomen staan. Zijn kersenkraam is de hele dag druk bezocht. De lunch werd verzorgd door Arjan en Inge. Met gerookt lam en ree, heldere bouillon, heerlijke salades, zelf gebakken brood, zalm en harder van Zalmhuis Steur en geflambeerde kersen met zelf gestookte eau de vie, deed De Pronckheer zijn reputatie eer aan. Niet voor niets wonnen zij in 2007 de zilveren pollepel van het AD/UN.
Meer over restaurants
Intussen heeft Will Jansen met zijn Bouillon een iets andere koers ingezet. Hij gaat naast de altijd weer verrassende artikelen over eten en drinken bewust meer over de (Nederlandse) gastronomie berichten. Voor elke editie staan er drie grote reportages op het programma. In hun prachtige full color zomernummer onder meer Beluga in Maastricht, Apicius in Bakkum en de Lindenhof in Nuenen. En daarnaast, als vanouds, de eigenwijze bouillonverhalen.
Trots
"Ik wil eigenlijk dat we de kant op gaan van Voetbal International. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar dat leg ik uit. De restaurants nemen dan de plaats in van de voetbalclubs en de koks, maîtres, sommeliers en leveranciers met hun bijzondere producten zijn de voetballers, de coaches en de deskundigen uit VI. Vaak zijn we vergeleken met Hard Gras, het literaire voetbalmagazine, nu gaan we bredere informatie geven. Iets toegankelijker eigenlijk," aldus de trotse hoofdredacteur Jansen. Trots omdat hij toch zijn Bouillon vijf jaar staande heeft gehouden in het enorme geweld van de tientallen tijdschriften die jaarlijks nieuw uitgebracht worden. In die tijd heeft hij twee keer een Gourmand World Cook Book award gewonnen en wordt zijn magazine algemeen beschouwd als origineel, informatief en ook in de uitstraling zeer goed verzorgd blad. De vormgeving is in handen van Harald Slaterus. Het magazine wordt gedrukt bij Flevodruk in Harderwijk.
Bouillonambassadeurs
Om de restaurantbezoeker op het spoor van Bouillon te zetten, heeft het blad zo'n honderd restaurants en winkels om zich heen verzameld die als Bouillonambassadeurs hun gasten en klanten op het magazine attent maken. Komt er dan via zo'n ambassadeur een nieuwe abonnee binnen, dan stort Bouillon een tientje in de personeelspot van betrokken bedrijf. In amper een week tijd leverde dat ruim 30 nieuwe abonnees op. Dat begint dus op een geslaagde actie te lijken.