Nederlandse E-commerce scoort goed
ip-label meet de prestaties van Europese e-commerce sites
Amsterdam, Nederland 26 juni 2008: ip-label, onafhankelijk Instituut dat de waargenomen kwaliteit meet van digitale services, publiceert de resultaten van een vergelijkend onderzoek om de prestaties van de belangrijkste e-commerce sites in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Spanje te meten.
Om dit onderzoek op te zetten, heeft ip-label de robots van hun meetnetwerk geprogrammeerd zodat deze permanent gebruikersbezoeken aan een representatief aantal van e-commerce websites simuleren (20 websites in Nederland, 18 in België, 33 in Frankrijk, 20 in Duitsland en 10 in Spanje). Gedurende een aantal maanden is de beschikbaarheid van deze sites gemeten evenals de transactietijd (downloaden van de homepage, gevolgd door 3 acties op de site). Voor ieder land zijn de metingen uitgevoerd via de belangrijkste netwerken van lokale operators.
Hoge beschikbaarheid in Nederland
Bij de e-commerce sites in Nederland is een veelbelovend eerste trimester geconstateerd met een slagingskans om toegang te krijgen van 99%. Op 1.000 gebruikers hadden er slechts 10 moeite om op de websites te komen. In vergelijking met Spanje en Duitsland komen de Nederlandse sites goed naar voren. De resultaten op het gebied van beschikbaarheid van België en Frankrijk liggen echter hoger. Natuurlijk blijft het uiteindelijke streven 100%. In Nederland zijn de websites gemeten van Bart Smit, Bol.com, Bruna, Conrad, Dixons, Dynabyte, Elmar Reizen, Free Record Shop, Jiba, Kijkshop, KPN, Kruidvat, Landal GreenParks, Neckermann, Otto, Pabo, Peter Langhout, Sunweb, Wehkamp en Yves Rocher.
Resultaten in een Europees perspectief
Er valt een nieuwe degradatie te constateren in de transactietijd van de Franse, Spaanse en Duitse sites. De Belgische internetsites echter, die al sterk presteerden, vertonen een enorme stijging in de slagingskans van hun transacties. De Franse sites blijven leider op het gebied van geslaagde transacties. In Spanje wordt een daling van de prestaties gemeten (Op 100 potentiële gebruikers, slagen 2 er niet in hun transactie uit te voeren).
Het gemiddelde gewicht per pagina vermindert in het eerste trimester van 2008, behalve voor de Franse sites die 35% zwaarder zijn dan de pagina s van hun Duitse of Nederlandse collega s, en zelfs 92% zwaarder dan hun Spaande equivalenten. België en Nederland zien een continue daling in hun gewicht per pagina over de laatste 4 trimesters.
Deze vergelijkende test geeft aan dat, ondanks de gerealiseerde vooruitgang, het niveau van de servicekwaliteit van e-commerce sites voor verbetering vatbaar is , verklaart Eric Vaszegi, President en oprichter van ip-label. Wanneer een site niet beschikbaar betekent dit in veel gevallen het vertrek van een potentiële klant. Als er geen rekening wordt gehouden met deze factor kan dit leiden tot een aanzienlijk verlies in omzet.
Over ip-label:
Het neutrale en onafhankelijke Instituut ip-label meet wereldwijd de waargenomen kwaliteit van numerieke services en toepassingen: gegevens (Internet/Intranet), VoIP/ToIP, IP-TV, VOD, IVS en mobiele services. Meer dan 1500 directe en indirecte klanten doen reeds een beroep op ip-label (zoals internetoperatoren/aanbieders, toonaangevende namen uit de publieke en privé sector, bedrijven in e-commerce, hostingbedrijven, integrators en IT-servicebedrijven). Voor hen worden dagelijks bijna 100 miljoen metingen uitgevoerd in meer dan 25 landen over de hele wereld. Behalve metingen biedt ip-label aan IT- en functionele directies ook consultingexpertise aan om hen te begeleiden bij het beheren van de risico s en het beperken van de kosten die verband houden met de prestaties van professionele toepassingen en van de geleverde klantenservice.
Het bedrijf is actief in Frankrijk, de Benelux, Spanje, Duitsland en China. ip-label, opgericht in 2000, groeit constant en realiseert bijna 20% van hun omzet via export.
Het Instituut ip-label is EN ISO 9001:2000 gecertificeerd voor haar activiteiten op het gebied van de metingen en consulting van de waargenomen kwaliteit van digitale services.
Kijk voor meer informatie op:
Perscontacten:
Open2Europe
Gerdine Lindhout
Perscontact Nederland
Tel: +33 1 55 02 27 88
E-mail:
ip-label
Corinne Fontaine
Marketing & Communication
Tel: +33 1 78 15 37 57
E-mail:
ip-label
Nicolas Runderkamp
Benelux Country Manager
Tel: +32 2 536 87 20
GSM: +32 485 22 61 52
E-mail: