Ingezonden persbericht
Viadeo geeft tips voor het perfecte zakelijke profiel
Amserdam, 26 juni 2008 Viadeo, een van de grootste sociale netwerken voor zakelijk gebruik ter wereld, heeft tips op een rij gezet waarmee gebruikers van zakelijke sociale netwerken het beste uit hun profiel en hun netwerk kunnen halen. Zakelijke online sociale netwerken worden voor twee doeleinden ingezet: voor privégebruik en voor zakelijk gebruik. Vooral in de tweede categorie is het belangrijk dat professionals zichzelf goed presenteren. Het profiel draagt immers bij aan het persoonlijke imago van de gebruiker en aan uitbreiding van zijn of haar netwerk.
De belangrijkste tips voor het aanmaken van een zakelijk profiel.
· Praat niet alleen over jezelf, je ambities en projecten, maar geef juist aan wat je kunt betekenen voor anderen.
· Een profiel is geen cv en dus geen opsomming van feiten.
· Maak je profiel zo volledig mogelijk en zorg voor een foto. Profielen met een foto worden vier keer meer bekeken dan profielen zonder foto.
· Maak je profiel aan in het Engels voor een nòg groter bereik. Wanneer je refereert naar gevolgde en/of afgeronde studies of opleidingen, wees dan volledig over de naam van het betreffende instituut. Zo vinden oude schoolkameraden je eerder, evenals potentiële werkgevers.
· Gebruik begrijpelijke omschrijvingen, titels en andere termen, zodat je snel gevonden kunt worden. Wees zo volledig mogelijk en vermijd een open deur als communicatie of marketing .
Als een gebruiker eenmaal een profiel heeft aangemaakt, heeft Viadeo de volgende tips om de beste contacten te bereiken.
· Zoek in de database van de leden contacten die je al kent. Zo heb je ook toegang tot hun netwerk.
· Nodig de contacten van je adresboek uit, zodat je je netwerk kunt opbouwen.
· Kondig evenementen aan die je als bedrijf organiseert. Zo verhoog je de zichtbaarheid van je bedrijf op Viadeo.
· Maak gebruik van zogenoemde hubs (thematische groepen binnen Viadeo). Hoe gerichter het thema van een hub, hoe meer je de juiste leden aanspreekt.
· Maak op een zodanige manier een strategie voor het benaderen van contacten, dat het niet direct lijkt op een commerciële actie . Zo leg je eenvoudiger een eerste contact om vervolgens dieper in te gaan op diensten/producten die je te bieden hebt.
· Plaats uitnodigingen of persberichten van je bedrijf op je profiel. Op Viadeo blijven aankondigingen drie maanden zichtbaar. Vernieuw ze eventueel.
· Let op commerciële mogelijkheden. Wanneer bijvoorbeeld een contact van baan verandert, kun je vragen of zijn of haar nieuwe werkgever interesse heeft in jouw producten of diensten. Op Viadeo kun je ook een bepaalde zoekopdracht toevoegen. Zo ontvang je elke week een e-mail met de zoekresultaten.
· Verstuur je eigen reacties op internetartikelen naar je netwerk. Zo deel je je gedachten, feedback en reacties met je Viadeo-netwerk.
Voor professionals die al lid zijn van een zakelijk online netwerk, is het belangrijk voor ogen te houden dat online netwerken hetzelfde doel heeft als live netwerken. De echte waarde uit een zakelijke-netwerksite bereik je door het netwerk op dezelfde manier te benaderen als je gewone zakelijke contacten.
# # #
Over Viadeo
Viadeo is een van de grootste zakelijke sociale netwerken ter wereld en heeft in Europa twee miljoen leden. Zij gebruiken Viadeo om online in contact te komen met (potentiële) klanten, leveranciers, businesspartners, werkgevers en werknemers in de gehele wereld. Viadeo is in 2003 opgericht als privénetwerk van 200 ondernemers. Zij waren, en zijn nog steeds van mening dat het online delen van businesskennis en oplossingen voor dagelijkse problemen grote voordelen kan opleveren. In december 2004 werd het netwerk publiekelijk toegankelijk. Het telt nu twee miljoen gebruikers in Europa en meer dan twee miljoen gebruikers in China dankzij zijn strategische partnership met het grootste Chinese netwerk voor professionals. Leden kunnen hun profiel aanmaken in het Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Duits, Portugees, Italiaans en Chinees.
Ingezonden persbericht