Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Communicatie ziekenhuizen krijgt dikke onvoldoende
Nederlanders willen transparantie om zelf ziekenhuis te kunnen kiezen
(Hilversum/Amstelveen,26 juni 2008) - Nederlanders willen transparantie, zodat ze zelf kunnen bepalen in welk ziekenhuis ze een medische behandeling of ingreep ondergaan. Vooral over de behandeling en de slagingskans van operaties verwacht men duidelijkheid. Nederlanders zijn bovendien bereid meer te betalen en extra te reizen voor een ziekenhuis dat een hogere kwaliteit biedt. De voorkeur gaat uit naar een gespecialiseerd ziekenhuis dat heldere informatie verschaft. Omdat deze transparantie nog niet overal bestaat, is het voor de consument nu moeilijk een goede keuze te maken. Duidelijk is wel dat slechts een enkele patiënt het ziekenhuis in de eigen omgeving zeker zou aanbevelen. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door Independer en pr-adviesbureau Porter Novelli. De uitkomsten tonen aan dat het steeds belangrijker wordt voor ziekenhuizen om zich duidelijk te profileren en helder te communiceren.
Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van Nederlanders van 18 jaar en ouder. Van de ondervraagden wil 80% zelf een ziekenhuis kiezen. Als informatiebron gebruiken ze daarbij op dit moment nog het meest de huisarts (66%), gevolgd door vrienden en kennissen (40%). Maar websites van ziekenhuizen lijken ook steeds belangrijker te worden. Deze informatiebron staat op de derde plaats, met 26%. Zorgverzekeraars blijken slechts een zeer kleine rol te spelen als bron van informatie.
Transparantie noodzakelijk
Nederlanders verwachten vooral duidelijke communicatie over de behandeling. Meer dan de helft van de Nederlanders (56%) wil daarover een heldere uitleg. Ze willen graag openheid over wat ze te wachten staat. Ook is er veel interesse voor de slagingskans van operaties (50%) en medische missers in het algemeen (23%). Deze transparantie is echter nog niet algemeen gangbaar, zodat het lastig is een goede keuze te maken. Opmerkelijk is ook dat patiënten niet bijzonder tevreden zijn over het ziekenhuis bij hen in de buurt. Van de kritische zorgconsument zou slechts 14% met grote waarschijnlijkheid het dichtstbijzijnde ziekenhuis aanbevelen aan een vriend of collega. Bij 41% is de waarschijnlijkheid dat ze dat doen klein. De binding van de Nederlander met hun ziekenhuis is bovendien niet groot: 38% is het eens met de stelling 'Ik heb geen binding met mijn ziekenhuis, zoals ik die wel heb met merkproducten die ik gebruik.' Meer transparantie zou ook hier een belangrijke rol kunnen spelen, zodat de binding wordt versterkt.
Kwaliteit van doorslaggevend belang
De kwaliteit van een ziekenhuis is van doorslaggevend belang bij de keuze. Bijna 80% is bereid om langer te wachten als de kwaliteit van bijvoorbeeld een knie-operatie in het ene ziekenhuis hoger ligt dan in een ander ziekenhuis. Meer dan 50% is bereid om maximaal 50 kilometer te reizen als in een ander ziekenhuis kwalitatief betere zorg wordt geboden. De vraag of men bij zou willen betalen om geholpen te worden in het beste ziekenhuis huis is specifiek voorgelegd aan 551 kritische zorgconsumenten. Van hen is 34% bereid om in de buidel te tasten.
Vertrouwen in specialistische deskundigheid
Een hoge kwaliteit houdt voor de meeste Nederlanders specialistische deskundigheid in. 55% vindt dat een gespecialiseerd ziekenhuis altijd beter is dan een algemeen ziekenhuis in de behandeling van een specifieke aandoening. En bijna 90% geeft aan dat specialistische deskundigheid een belangrijke eis is waaraan een ziekenhuis moet voldoen. Op de tweede plaats staat duidelijke communicatie, wat voor 37% een belangrijke eis is, gevolgd door een persoonlijke benadering (30%). Overigens is het niet meer zo dat specialisten door iedereen op een voetstuk worden geplaatst: 60% van de kritische zorgconsumenten die op dit punt specifiek naar hun mening is gevraagd, geeft aan niet op te kijken tegen de specialisten in een ziekenhuis.