Nederlander wil geen 'hippe' mobiele telefoon met veel gadgets
26/06/2008 09:05
Creative Venue BV
Nederlander zit niet te wachten op 'hippe' mobiele telefoon met veel gadgets - Bellen en sms-en veruit het belangrijkste
De helft van Nederland heeft een mobiele telefoon met uitgebreide functionaliteiten, maar gebruikt die niet. Ondanks alle mogelijkheden blijkt de consument vooral te bellen en te sms-en. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door MetrixLab in opdracht van Telfort. Het merendeel van de Nederlanders vindt het bovendien niet belangrijk om met een 'hip' toestel te worden gesignaleerd. De grootste frustraties richten zich op basisfunctionaliteit van mobiele telefoons: slechte ontvangst, te weinig batterijcapaciteit en het niet gemakkelijk kunnen vinden van de juiste instellingen.
Voor Telfort marketing directeur Sander Gielen is de uitkomst van het onderzoek een reden temeer om de eigen strategie van eenvoudige maar betrouwbare producten en diensten versneld door te zetten. "We hebben in dit onderzoek bewust gekeken naar een representatief deel van de Nederlandse bevolking op leeftijd, geslacht, inkomen en opleiding. Gewone consumenten die zelf verantwoordelijk zijn voor de kosten van hun mobiele telefoon. Dan blijkt zonneklaar dat de combinatie van een hoogwaardige netwerkkwaliteit en eenvoudige 'basic' toestellen het best aansluit op de wensen van het merendeel van de Nederlanders."
Uit het online kwantitatieve onderzoek dat Telfort liet uitvoeren onder 537 Nederlandse mobiele telefoonbezitters tussen de 18 en de 65, blijkt dat consumenten nauwelijks gebruik maken van de extra functionaliteiten die veel toestellen bieden. Zo geeft 53% aan géén gebruik te maken van de mogelijkheid om MMS-berichten te verzenden, 54% nooit te gamen op het toestel, 63% niet te surfen en 73% geen e-mail op het toestel te ontvangen. Zelfs van de mogelijkheid tot het maken van foto's en video's wordt relatief weinig gebruik gemaakt. Nederlanders die een eenvoudig toestel hebben zonder extra functionaliteiten zeggen in ruime meerderheid deze ook niet te willen. Het feit dat al deze extra's op het toestel niet worden gebruikt, laat de meeste consumenten overigens koud,
Geconcludeerd kan worden dat het merendeel van de mobiele toestellen veel functionaliteiten biedt waarop de consument niet zit te wachten. De basisfunctionaliteit die echter wél gewenst is blijkt echter vaak onder de maat. Maar liefst een derde van de Nederlanders blijkt gefrustreerd te raken bij het gebruik van een mobiele telefoon omdat de batterij te snel leeg is (48%), omdat ze bepaalde instellingen niet kunnen vinden (46%), omdat ze geen of een slecht bereik hebben (44%), omdat de toetsen te klein zijn (39) of omdat ze zichzelf terughoren bij het bellen (32%). Het algehele gebruiksgemak van mobiele toestellen scoort overigens goed: 84% van de ondervraagden geeft aan een nieuw toestel vrij snel onder controle te hebben.
http://www.telfort.nl