Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Pilotproject Tussen Rijk en Onderwijs heeft resultaat: Eerste rijksambtenaren worden leraar in de Haagse regio

Marko Borst (40) gaat het komend schooljaar 2 dagen per week maatschappijleer en biologie geven aan onderbouwleerlingen op het Hofstad Lyceum in Den Haag. Marko is nu nog financieel medewerker dienstbureau volkshuisvesting op het ministerie van VROM. Hij is de eerste rijksambtenaar die dankzij een gunstige regeling overstapt naar het onderwijs.

Deze gunstige regeling is het pilotproject Tussen Rijk en Onderwijs , waarvoor het A+O fonds Rijk het initiatief nam, en waaraan 41 scholen voor voortgezet onderwijs in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg, verenigd in De Rode Loper, meewerken. De geïnteresseerde ambtenaren worden dan ook voorgesteld op de scholen in de Haagse regio; het is aan de scholen om voldoende vacatures aan te melden bij bemiddelingsbureau Manpower.

Proeflessen

Marko Borst is blij met de mogelijkheid die het pilotproject biedt. Hij zegt: De onvrede over het werk dat ik deed groeide, ik herkende me steeds minder in wat ik deed. Ik wilde weer arbeidsvreugde ervaren, en voelde tegelijkertijd dat mijn tijd verder tikte. Ik was al begonnen om me te oriënteren op de overstap naar het onderwijs, toen ik hoorde van het pilotproject. Dat was me op het lijf geschreven. Het haalt de scherpe kantjes af van de overstap.

Marko oriënteerde zich een aantal weken op zijn nieuwe sector op de drie scholen van het Hofstad College. Hij gaf een paar proeflessen aan klassen uit de leerjaren 1 tot en met 4 op het Hofstad Lyceum. Ik vond het leuk, aangenaam spannend en inspannend , vertelt hij achteraf. Marko, zelf vader van vier kinderen, vindt de leerlingen heel leuk . Dat motiveert hem om het vak van leraar te kiezen.

Studeren voor de bevoegdheid

Marko studeerde sociologie aan de Universiteit Utrecht. Nu moet hij het komend cursusjaar bij de lerarenopleiding van de Universiteit Leiden, het ICLON, zijn eerstegraads onderwijsbevoegdheid halen, eerst voor maatschappijleer en later voor biologie. De komende jaren ben ik wel van de straat, lacht Marko. Dan zit ik met mijn neus in de boeken.

Ook Jojanneke de Goede, werkzaam bij de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding, een agentschap van het ministerie van Binnenlandse Zaken, begint na de zomervakantie in het onderwijs. Jojanneke (24) heeft informatica en economie gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze gaat wiskunde en informatica geven op het Veurs Lyceum in Leidschendam-Voorburg. Tegelijkertijd zal ze op de Hogeschool Rotterdam de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde volgen.

Uitgelezen kans

Jojanneke zegt over haar plannen: Ook ik was al aan het uitzoeken hoe ik het onderwijs in kon gaan. Het is namelijk best moeilijk om de overstap te maken als je al een baan hebt. Je kunt niet zomaar stoppen met werken en een opleiding gaan volgen. Maar dit project was een uitgelezen kans. Het zorgt ervoor dat je al gelijk aan de slag kunt gaan met wat je leuk vindt. Jojanneke wil in de toekomst ook haar eerstegraads bevoegdheid halen. Ze kent de leeftijdsgroep in het voortgezet onderwijs doordat ze een jeugdclub leidt van haar kerk in Hendrik-Ido-Ambacht. Deze week keek ze rond op haar nieuwe school. Dat bevestigde dat ik het echt leuk vind. Wat me aantrekt is het enthousiasme van de kinderen en de mogelijkheid om een klas met leerlingen te begeleiden. Ik denk dat ik het zeker goed zal kunnen vinden met deze leeftijdsgroep.

Vijftig rijksambtenaren

Naast Marko en Jojanneke zijn verschillende andere kandidaten in overleg met scholen in Den Haag, Rijswijk of Leidschendam-Voorburg.

Het pilotproject ´Tussen Rijk en Onderwijs´ streeft ernaar dat in het cursusjaar 2008-2009 vijftig geschikte ambtenaren op vrijwillige basis na een oriëntatiefase van drie maanden omgeschoold worden tot leraar op een school in de regio Den Haag. De ambtenaren hebben minstens een hbo-opleiding. Tijdens de oriëntatiefase betaalt hun ministerie hun salaris. Daarna krijgen de kandidaten eerst een tijdelijke aanstelling bij een school, en na een positieve beoordeling en het behalen van een onderwijsbevoegheid een vaste aanstelling. Geprobeerd wordt vooral in de tekortvakken te voorzien. De scholen betalen de helft van de opleidingskosten; de andere helft wordt vergoed door het Rijk. De scholen zorgen voor goede begeleiding van de kandidaten.

Wat is en doet De Rode Loper?

De partner van het A+O fonds Rijk in Den Haag is De Rode Loper. Dit is een initiatief van de schoolleiders van de 41 scholen voor voortgezet onderwijs in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg. Het programma van De Rode Loper heeft onder andere als doel het aantal Haagse studenten aan de lerarenopleidingen in Rotterdam, Amsterdam en Leiden te vergroten, en het aantal stagiaires van deze opleidingen op scholen in de genoemde gemeenten te laten stijgen. Ook wordt op veel manieren de instroom vanuit andere beroepen gestimuleerd. Meer informatie op www.derodeloper.nu

Den Haag, 26 juni 2008


---

Noot voor de redactie,