LeasePlan roept bedrijven op hoog brandstofverbruik te ontmoedigen

26/06/2008 05:00

Creative Venue BV

Bedrijven moeten harde maatregelen treffen om hun wagenparkbeheer te vergroenen. Eén van die maatregelen is het ontmoedigen van een hoog brandstofverbruik door zakelijke rijders. Dit kan door een sanctie op te leggen bij het voortijdig inleveren van onzuinige auto's. Daarnaast zou het normleasetarief standaard inclusief brandstof moeten zijn en moeten werkgevers alternatieve vervoersoplossingen bieden. Daardoor zullen berijders vanzelf minder kilometers maken of hun rijgedrag bijstellen - en dus minder brandstof verbruiken en CO2 uitstoten. Dit stelt directievoorzitter Berno Kleinherenbrink van leasemaatschappij LeasePlan. De maatregelen zijn nodig vanwege de mondiale effecten van automobiliteit op de omgeving en de uitputting van minerale brandstoffen.

Kleinherenbrink pleit voor duidelijke maatregelen en 'zachte sturing' om te komen tot een duurzamer wagenparkbeheer. Kleinherenbrink meent dat er op korte termijn goede resultaten vallen te boeken door de brandstofkosten te internaliseren in het normleasebedrag. Daardoor zullen berijders vanzelf minder kilometers maken of hun rijgedrag bijstellen - en dus minder brandstof verbruiken en CO2 uitstoten. Dit is nodig omdat de traditionele brandstofvoorraden in versneld tempo opraken, onder andere door de sterk groeiende economieën in India en China. Volgens de Wereldbank had China in 2006 11,6 miljoen auto's en zullen dat er in 2020 170 miljoen zijn. De behoefte aan energie stijgt sneller dan de productiecapaciteit. De olieprijs is hoger dan ooit en het eind is nog niet in zicht. Daarom moet er zuiniger worden omgegaan met bestaande voorraden en moeten er alternatieve energiebronnen worden ontwikkeld.

"Zakelijke berijders met een normleasetarief inclusief brandstof zullen automatisch een zuiniger auto kiezen. Van alle auto's die dit jaar totnogtoe bij LeasePlan zijn besteld, heeft al ruim 82% een groen A-, B-, of C-label," zegt Kleinherenbrink. "Vorig jaar was dat nog 60% en in 2004 maar 40%. Als werkgevers bovendien alleen nog een sanctie zouden opleggen als iemand bij uitdiensttreding voortijdig een onzuinige auto inlevert, zullen er steeds minder onzuinige auto's worden gekozen." Daarnaast zijn alternatieve vervoersoplossingen nodig. Er zijn nog altijd veel werkgevers met een autoregeling die werknemers veroordeelt gebruik te maken van de auto van de zaak, omdat openbaar vervoer niet wordt vergoed. "Werknemers die van hun werkgever een mobiliteitspas krijgen, zoals die van onze dochter Mobility Mixx, laten hun auto vaker staan en nemen dan bijvoorbeeld de trein," weet Kleinherenbrink uit eigen ervaring.

"Bedrijven met een wagenpark worden zich bewuster van de mondiale en locale effecten van automobiliteit. Zij realiseren zich meer en meer dat ze er niet meer omheen kunnen daarbij zelf hun verantwoordelijkheid te nemen. Natuurlijk neemt ook de regulering toe. De Nederlandse en Europese overheid werken aan groene wetgeving en stimuleren daarmee zowel de afnemers als de leveranciers. Denk aan de fijnstoftax: voor een koper is het financieel interessant een auto te kopen die zo min mogelijk fijnstof uitstoot; voor een fabrikant is het interessant dergelijke modellen op de markt te brengen en door te ontwikkelen. LeasePlan is er dan ook van overtuigd dat technologische vooruitgang uiteindelijk zal leiden tot praktijkoplossingen voor het groene vraagstuk. Echt schone en zuinige technieken zijn nu al beschikbaar, maar zullen verder doorontwikkeld moeten worden voordat ze algemeen zijn ingezet."

Kleinherenbrink deed zijn uitspraken tijdens het jaarlijkse Fleet Managercongres en adresseerde daarmee de fleetmanagers van een groot aantal middelgrote en grote ondernemingen en instellingen. Minister Cramer van VROM bezocht het congres. Zij maakt zich sterk voor scherpe Europese efficiencynormen voor personenauto's. Vanaf 2012 mogen nieuwe auto's gemiddeld nog maar 120 gram CO2 per kilometer uitstoten. Aanvullend moet nog een reductie van 10 gram CO2 per kilometer worden gerealiseerd door onder andere schonere brandstoffen en zuiniger rijgedrag. Zij onderstreepte de opvattingen van Kleinherenbrink over de technologische ontwikkeling door te zeggen dat de grootste besparing moet komen van de ontwikkeling van schonere motoren.





http://www.leaseplan.nl