Cap Gemini Nederland
Private jets, jachten en luxe auto's nog steeds 1e keus voor rijken,
blijkt uit World Wealth Report
Amsterdam, 25 juni Ondanks stijgende kosten en onrust op de financiële markt gaven (zeer)
vermogende particulieren vorig jaar aanzienlijke bedragen uit aan hun passies: luxe artikelen als kunst,
luxe autos, privé jachten, sportteams, sieraden, en immateriële zaken, zoals ervaringsvakanties, zo blijkt
uit het 12e World Wealth Report.
"Uitgaven door (zeer) vermogende particulieren blijven hoog" aldus Geoffrey Bruyn, Director Nederland
Global Wealth Management van Merrill Lynch. "De niet aflatende kracht van de wereldwijde kunstmarkt
en markt voor luxe goederen toont dat de rijken zullen blijven kopen, ondanks de duidelijk minder
positieve economische omstandigheden. Het toont waarom deze sectoren telkens recessies het hoofd
bieden".
Uit het Rapport blijkt ook dat vermogende particulieren uit opkomende markten het afgelopen jaar een
aanzienlijke invloed op de mondiale markt in luxe goederen hadden. "Ook al deed de onrust op de
financiële markt in de tweede helft van het jaar haar invloed gelden in de Verenigde Staten, producenten
van luxe goederen, verleners van zeer kostbare diensten en veilinghuizen vonden bereidwillige klanten uit
opkomende markten zoals China, India, Rusland en het Midden-Oosten waardoor zij hun eigen groei
in stand hielden," aldus Patrick Neuwirth, management consultant bij Capgemini.
Terwijl uitgaven aan hun passies niet verminderden onder de (zeer) vermogende particulieren, bleek uit
het rapport dat er per regio en tussen de volwassen en opkomende economieën grote verschillen waren
voor wat betreft de besteding. Ook bleken er verschillen te zijn tussen uitgaven aan tastbare zaken, zoals
kunstverzamelingen en immateriële zaken, zoals zogenaamde ervaringsreizen.
De groep vermogende particulieren als geheel besteedde aan hun passies, zoals privé vliegtuigen, op
bestelling gemaakte jachten, luxe autos en andere luxe verzamelobjecten 16,2%, terwijl kunst (15,9%) op
de voet volgde. Sieraden kwamen op de derde plaats (13,8%) en luxe & ervaringsvakanties op de vierde
plaats (13,5%). Deze vier categorieën de meest kostbare investeringen in passie die in het rapport zijn
onderzocht waren samen goed voor meer dan de helft van alle uitgaven aan luxe goederen onder de
groep vermogende particulieren.
Ondanks stijgende kosten bleven de (zeer) vermogende particulieren flink geld uitgeven aan elk van de
vier categorieën in het afgelopen jaar. Uit de Forbes Cost of Living Extremely Well Index (CLEWI)),
waarmee jaarlijks de kosten van een mandje goederen wordt bijgehouden, bleek een stijging van 6,2
procent van 2006 naar 2007, meer dan twee keer het inflatiepercentage. Ondanks forse prijsverhogingen
---
meldden verscheidene luxe segmenten topomzetten in 2007. Het bewijs dat de honger van (zeer)
vermogende particulieren naar luxe goederen nog steeds niet is gestild.
Luxe Verzamelobjecten
Beleggen in luxe verzamelobjecten was het meest geliefd bij de vermogende particulieren in 2007, vooral
bij de Midden- en Zuid-Amerikanen. Waar de Noord-Amerikanen van oudsher de grootste afnemers van
privé vliegtuigen zijn, overtrof de vraag naar vliegtuigen van het merk Gulfstream van andere
nationaliteiten afgelopen jaar voor het eerst de vraag van de Noord-Amerikanen, volgens het in de V.S.
gevestigde General Dynamics. Ondertussen noteerde Ferrari een ongeëvenaarde groei in de opkomende
markten, met omzetstijgingen van 47,2% in de regio Zuidoost-Azië en 32,3% in het Midden-Oosten. In
de afgelopen jaren zijn de Russen sterk opgekomen in de markt van jachten die lang is gedomineerd door
de (zeer) vermogende particulieren uit het Midden-Oosten.
Kunst
De vraag naar kunst was sterk op zowel de volwassen als de opkomende markten. Zoals in het verleden
investeerden afgelopen jaar meer Europeanen (22%) en Midden- en Zuid-Amerikanen (21%) in kunst dan
hun tegenhangers uit Noord-Amerika (11%), het Midden-Oosten (10%), en Azië (13%). De nieuwe
rijken, afkomstig van Moskou tot Mumbai, van wie velen fortuin hebben weten te maken dankzij de
grotere mondiale vraag naar grondstoffen, waren afgelopen jaar prominent aanwezig op kunstveilingen.
Christies International en Sothebys profiteerden beiden van de groei van de Russische economie, met
hun gezamenlijke Russische omzet van USD 324,9 miljoen. Een stijging van 45% ten opzichte van hun
totale omzet van USD 223,6 miljoen in 2006.
Sieraden, Edelstenen en Horloges
Hoewel sieraden, edelstenen en horloges in 2007 pas op de derde plaats kwamen als geliefde investering
bij ,,s werelds vermogende particulieren, steeg deze categorie dit jaar naar de eerste plaats bij de (zeer)
vermogende particulieren in het Midden-Oosten en Azië.
Luxe Vakanties / Ervaringsreizen
Vooral in de volwassen markten konden de (zeer) vermogende particulieren zichzelf afgelopen jaar nog
onderscheiden door "exclusieve ervaringen." Daarbij gaf de groep vermogende particulieren een
aanzienlijk bedrag uit aan uitspattingen zoals spontane trips naar Italië om met een Ferrari aan een
wedstrijd deel te nemen, of een drieweekse reis rond de wereld, met uitstapjes naar de Serengeti in Afrika
en Machu Picchu in Peru. Filantropische reizen worden ook steeds populairder: een groeiende groep
vermogende particulieren gaat op zoek naar mogelijkheden om met liefdadigheidswerk bezig te zijn,
zonder het genot van een luxe omgeving op te geven. Touroperators regelen voor hun vermogende
cliënten bezoeken aan scholen, klinieken en arme buurten, zodat ze met eigen ogen zien waaraan hun
eventuele donaties kunnen worden besteed. In de afgelopen twee jaar groeide de vraag naar dit soort
reizen met 15% onder de vermogende particulieren, volgens Artisans of Leisure, een luxe touroperator.
Vooruitblik
Analisten in de sector merken op dat de mondiale kunstmarkt en de markt voor luxe artikelen normaliter
traag reageert op economische teruggang, wat mogelijk verklaart dat zij in 2007 nog geen last hadden van
de onrust op de financiële markt. Een terugblik in het verleden leert dat beleggen in kunst, privé
vliegtuigen, luxe autos en andere dure verzamelobjecten het goed blijft doen in economisch zwaar weer.
In feite suggereren analisten dat de nieuwe rijkdom en de groeiende vraag van consumenten in Azië,
Oost-Europa en het Midden-Oosten op zullen blijven wegen tegen de druk van de economische malaise
op de westerse markten.
Over Merrill Lynch
---
Merrill Lynch is een wereldwijd vooraanstaande onderneming in vermogensbeheer, advies en
kapitaalmarkten met kantoren in 40 landen en een totaal cliëntenvermogen van ongeveer USD 1.600
miljard. Als investment bank fungeert de onderneming als wereldwijd syndicaatleider voor effecten en
derivaten verdeeld over een breed scala van vermogensklassen en als strategisch adviseur voor
ondernemingen, overheden, institutionele en privébeleggers wereldwijd. Merrill Lynch is eigenaar van
circa de helft van BlackRock, een van de grootste beursgenoteerde beheerders ter wereld, met meer dan
USD 1.000 miljard vermogen in beheer. Meer informatie over Merrill Lynch is te vinden op
www.ml.com.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn
klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-,
technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij
werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen
met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van
het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie
tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in dienst.
De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op
www.nl.capgemini.com.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie en het rapport:
Capgemini Merrill Lynch
Madelon Kaspers Vie Blonk
Woordvoerder Vis-à-Vie
Telefoon: +31 (0) 30 689 2453 Telefoon: +31(0) 20 3303767
Mobiel: +31 (0) 6 100 358 34 Mobiel: +31(0 )6 2477 5567
Email: persvoorlichting.nl@capgemini.com Email: vie@vis-a-vie.com
Noot voor redacteurs/verslaggevers: u kunt het World Wealth Report 2008 downloaden op
www.capgemini.com/worldwealthreport.
# # #
---