31 474 XII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat (XII) voor het jaar 2008 (wijziging samenhangende
met de Voorjaarsnota)
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
1. Waarom is er voor het stimuleren van de marktwerking OV een extra
uitgave van 5.327.000 nodig? Waarvoor is dit geld precies bestemd?
In verband met de OV chipcard is op een drietal onderdelen uitgaven ten
laste van stimuleren marktwerking OV voorzien:
a. Door de vertraging van de invoering van de Chipkaart zal het nationaal
vervoerbewijs (strippenkaart) langer worden gevoerd dan was voorzien.
Hierdoor zullen door Werkgroep Reizigers Omvang en Omvang Verkopen
(WROOV) niet geplande onderzoeken alsnog moeten worden uitgevoerd.
De uitkomsten van deze onderzoeken worden onder andere gebruikt om
verdeelsleutels te actualiseren om zo tot een juiste verdeling van de
opbrengsten tussen de vervoersbedrijven te komen. Hiervoor is benodigd
2,327 mln.
b. Door vertragingen van het project OV-Chipcard in 2007 komt 1 mln
pas in 2008 tot betaling.
c. De RET introductie campagne "OV Chipkaart" kost 2 mln. Deze
Campagne wordt betaald door de regio. De bijdrage van de regio wordt
geraamd op het ontvangsten artikel
2. Waarom is er voor de Vervoer cf. Concessiewet een extra uitgave van
8.935.000 nodig?
Het betreffen hier geen extra uitgaven. Op dit artikelonderdeel is door het
ministerie van Financiën compensatie verstrekt voor de reeds door VenW
betaalde BTW inzake de contractsectorlijnen. Het totaalbedrag aan
compensatie is 12,8 mln en is toegelicht onder 2.1 van de Voorjaarsnota:
Belangrijkste mutaties. Het restant ( 12,8 mln - 8,9 mln) van de op dit
product gereserveerde gelden is overgeboekt naar Brede Doeluitkering
(BDU) op artikel 39 voor de gedecentraliseerde lijn Zwolle-Emmen.
3. Waarom is er voor de ontwikkeling van luchthavens een extra uitgave
van 1.445.000 nodig?
Het betreffen hier geen extra uitgaven maar een overloop van uitgaven uit
2007 voor onderzoeken naar onder andere geluidsoverlast, luchtkwaliteit,
netwerkstrategie en juridische advisering Groenenbergterrein (totaal 0,9
mln). Daarnaast heeft er een re-allocatie plaatsgevonden van de personele
uitgaven voor 0,55 mln (ten laste van 36.03.10).
---
4. Waarom is er voor de regionale en kleine luchthavens naast de eerder
toegekende 3 mln euro nog een extra uitgave van 200.000 nodig?
Het betreffen hier geen extra uitgaven maar een overloop van uitgaven uit
2007.
5. Waarom is er voor logistieke efficiëntie spoorvervoer een extra uitgave
van 2.612.000 nodig? Waarvoor is dit geld bestemd?
Het betreffen hier geen extra uitgaven maar een overloop van uitgaven uit
2007 voor de lopende subsidieregeling voor de inbouw van ETCS in
locomotieven voor de Betuweroute. Dit in 2007 ontstane overschot wordt
bij Voorjaarsnota via de eindejaarsmarge weer toegevoegd aan dit
artikelonderdeel, zodat in 2008 de subsidie verder uitgekeerd kan worden.
6. Waarom gaat er 8.343.000 extra naar de BDU, terwijl u eerder juist
aangaf te willen bezuinigen op de BDU? Waarvoor is dit geld bestemd?
Het betreft hier de uitkering via de BDU ten behoeve van de
gedecentraliseerde spoorlijn Zwolle-Emmen (een overboeking uit artikel 34
en IF14) naar de BDU.
7. Betekent de verlaging met ruim 11 mln van het bedrag voor
geluidsisolatie fase 3 van Schiphol (GIS 3) dat er meevallers zijn, of
worden er minder objecten geïsoleerd dan was voorzien?
De verlaging van de uitgaven met ruim 11 mln in 2008 voor de
geluidsisolatie fase 3 is het gevolg van vertraging in de uitvoering. De
verlaging is geen gevolg van meevallers of minder te isoleren objecten.
De Kamer is geïnformeerd over deze vertraging door middel van de
begeleidende brief bij de 7e Voortgangsrapportage over het project
Geluidsisolatie Schiphol (Kamerstukken II, 2007-2008, 26 959 nr. 127).
Zoals in deze brief staat aangegeven maakt Progis voor het ontwerp van
geluidwerende voorzieningen gebruik van ingenieursbureaus die in
concurrentie kunnen inschrijven. Gebleken is dat het aantal
belangstellende bureaus geringer is dan verwacht en dat een van de
gecontracteerde bureaus vertraging heeft opgelopen bij de uitvoering van
de werkzaamheden. Als gevolg hiervan is het ontwerp van de woningen
vertraagd. Het kasritme is hierop aangepast.
Op dit moment is niet duidelijk of deze vertraging gevolgen heeft voor de
einddatum van GIS-3. Dit hangt in hoge mate af van de wijze waarop de
markt voor ontwerp en daadwerkelijke realisatie reageert op de
aanbestedingen in de tweede helft van 2008. In de voortgangsrapportage
over de tweede helft van 2008 zal ik u hierover nader informeren.
2
8. Kunt u een overzicht geven van de omvang van de taakstelling op
apparaat, de efficiencytaakstelling en de aanvullende subsidietaakstelling?
Hoe is deze verdeeld? Welk deel is nog niet verwerkt is staat dus nog
geparkeerd op de begroting?
De subsidietaakstelling voor VenW bedraagt structureel vanaf 2009 circa
0,7 mln oplopend naar 2,7 mln vanaf 2011. Dit bedrag is gebaseerd op
het subsidieoverzicht (IOR) 2006. Op basis van dit zelfde subsidieoverzicht
is deze taakstelling doorvertaald op de begroting van VenW. VenW heeft
daarnaast een structurele korting op de materiële uitgaven opgelegd
gekregen van ruim 5,5 mln. Voor het toerekenen van deze materiële
taakstelling aan dienstonderdelen hebben de apparaatuitgaven van de
Begroting 2008 als sleutel gefungeerd. De financiële taakstelling als gevolg
van de fte-reductie bedraagt ruim 68,6 mln. De formatieve omvang van
de VenW onderdelen heeft als grondslag gefungeerd voor de verdeling van
deze taakstelling.
De financiële taakstelling als gevolg van de fte-reductie is voor 2009 en
verder in overleg met Financiën voor de beleidsfunctie (DGP, DGW, DGTL)
vooralsnog geparkeerd op artikel 40 Nominaal en Onvoorzien. Het
begrotingstechnisch inboeken van de gehele personele taakstelling over
2009-2011 gebeurt op het moment dat inhoudelijke keuzes van
posterioriteiten zijn gemaakt. De financiële gevolgen van de fte-reductie
worden op een volgend begrotingsmoment verwerkt.
9. Waarom zijn niet alle taakstellingen verdeeld?
Zie het antwoord op vraag 8.
10. Hoe groot is het overgebleven saldo van 2007, op welke posten is er
geld overgebleven en welke posten worden in 2008 verhoogd?
Het overgebleven (lees voordelig) saldo van 2007 bedraagt 783 mln. Dit
saldo is ontstaan op het Infrastructuurfonds en wordt op de
overeenkomstige artikel(onderdelen) in latere jaren toegevoegd. Voor een
compleet beeld van de overschotten en tekorten die in 2007 zijn
opgetreden en die hebben geleid tot het voordelig saldo, wil ik verwijzen
naar het Jaarverslag van het Infrastructuurfonds (A), 2007-2008,
31 444 A, nr. 1.
11. Waarom wordt de begroting Verkeer en Waterstaat met 100 mln
verlaagd als er kasschuiven binnen een andere begroting (i.c. het
Infrastructuurfonds) plaatsvinden?
De financiering van het Infrastructuurfonds vanuit de algemene middelen
loopt via hoofdstuk XII, artikel 39.01 `Bijdrage aan het
Infrastructuurfonds'.
Deze boekingsgang is gebaseerd op begrotingstechnische regels en heeft
een zuivere doorgeeffunctie. Mutaties op het artikel 39.01 van Hoofdstuk
XII hebben dan ook geen consequenties voor de uitvoering van Hoofdstuk
XII. De verlaging van de bijdrage aan het Infrastructuurfonds komt ten
3
gunste van de algemene middelen. Tegenover deze verlaging staan
verhogingen in 2009 en 2010 van 50 mln per jaar.
12. Hoe kan het dat nu volstaan kan worden met een begroting voor 2008
die per saldo 700 mln. lager is dan de bij Prinsjesdag bij de Kamer
ingediende begroting 2008? Wat wordt met de 700 mln gedaan die nu
vrijvalt op de begroting van Verkeer en Waterstaat?
De bij Prinsjesdag ingediende begroting 2008 Infrastructuurfonds is bij
Voorjaarsnota 2009 niet met circa 700 mln verlaagd. Tegenover de
verlaging van de bijdrage vanuit hoofdstuk XII staan namelijk onder
andere hogere ontvangsten door toevoeging van voordelig saldo 2007 voor
een bedrag van 783 mln.
4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat