Ministerie van Verkeer en Waterstaat

31 474 XII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2008 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN


1. Waarom is er voor het stimuleren van de marktwerking OV een extra uitgave van 5.327.000 nodig? Waarvoor is dit geld precies bestemd?

In verband met de OV chipcard is op een drietal onderdelen uitgaven ten laste van stimuleren marktwerking OV voorzien:

a. Door de vertraging van de invoering van de Chipkaart zal het nationaal vervoerbewijs (strippenkaart) langer worden gevoerd dan was voorzien. Hierdoor zullen door Werkgroep Reizigers Omvang en Omvang Verkopen (WROOV) niet geplande onderzoeken alsnog moeten worden uitgevoerd. De uitkomsten van deze onderzoeken worden onder andere gebruikt om verdeelsleutels te actualiseren om zo tot een juiste verdeling van de opbrengsten tussen de vervoersbedrijven te komen. Hiervoor is benodigd
2,327 mln.

b. Door vertragingen van het project OV-Chipcard in 2007 komt 1 mln pas in 2008 tot betaling.
c. De RET introductie campagne "OV Chipkaart" kost 2 mln. Deze Campagne wordt betaald door de regio. De bijdrage van de regio wordt geraamd op het ontvangsten artikel

2. Waarom is er voor de Vervoer cf. Concessiewet een extra uitgave van 8.935.000 nodig?

Het betreffen hier geen extra uitgaven. Op dit artikelonderdeel is door het ministerie van Financiën compensatie verstrekt voor de reeds door VenW betaalde BTW inzake de contractsectorlijnen. Het totaalbedrag aan compensatie is 12,8 mln en is toegelicht onder 2.1 van de Voorjaarsnota: Belangrijkste mutaties. Het restant ( 12,8 mln - 8,9 mln) van de op dit product gereserveerde gelden is overgeboekt naar Brede Doeluitkering (BDU) op artikel 39 voor de gedecentraliseerde lijn Zwolle-Emmen.


3. Waarom is er voor de ontwikkeling van luchthavens een extra uitgave van 1.445.000 nodig?

Het betreffen hier geen extra uitgaven maar een overloop van uitgaven uit 2007 voor onderzoeken naar onder andere geluidsoverlast, luchtkwaliteit, netwerkstrategie en juridische advisering Groenenbergterrein (totaal 0,9 mln). Daarnaast heeft er een re-allocatie plaatsgevonden van de personele uitgaven voor 0,55 mln (ten laste van 36.03.10).
---


4. Waarom is er voor de regionale en kleine luchthavens naast de eerder toegekende 3 mln euro nog een extra uitgave van 200.000 nodig?

Het betreffen hier geen extra uitgaven maar een overloop van uitgaven uit 2007.


5. Waarom is er voor logistieke efficiëntie spoorvervoer een extra uitgave van 2.612.000 nodig? Waarvoor is dit geld bestemd?

Het betreffen hier geen extra uitgaven maar een overloop van uitgaven uit 2007 voor de lopende subsidieregeling voor de inbouw van ETCS in locomotieven voor de Betuweroute. Dit in 2007 ontstane overschot wordt bij Voorjaarsnota via de eindejaarsmarge weer toegevoegd aan dit artikelonderdeel, zodat in 2008 de subsidie verder uitgekeerd kan worden.


6. Waarom gaat er 8.343.000 extra naar de BDU, terwijl u eerder juist aangaf te willen bezuinigen op de BDU? Waarvoor is dit geld bestemd?

Het betreft hier de uitkering via de BDU ten behoeve van de gedecentraliseerde spoorlijn Zwolle-Emmen (een overboeking uit artikel 34 en IF14) naar de BDU.


7. Betekent de verlaging met ruim 11 mln van het bedrag voor geluidsisolatie fase 3 van Schiphol (GIS 3) dat er meevallers zijn, of worden er minder objecten geïsoleerd dan was voorzien?

De verlaging van de uitgaven met ruim 11 mln in 2008 voor de geluidsisolatie fase 3 is het gevolg van vertraging in de uitvoering. De verlaging is geen gevolg van meevallers of minder te isoleren objecten.

De Kamer is geïnformeerd over deze vertraging door middel van de begeleidende brief bij de 7e Voortgangsrapportage over het project Geluidsisolatie Schiphol (Kamerstukken II, 2007-2008, 26 959 nr. 127). Zoals in deze brief staat aangegeven maakt Progis voor het ontwerp van geluidwerende voorzieningen gebruik van ingenieursbureaus die in concurrentie kunnen inschrijven. Gebleken is dat het aantal belangstellende bureaus geringer is dan verwacht en dat een van de gecontracteerde bureaus vertraging heeft opgelopen bij de uitvoering van de werkzaamheden. Als gevolg hiervan is het ontwerp van de woningen vertraagd. Het kasritme is hierop aangepast.

Op dit moment is niet duidelijk of deze vertraging gevolgen heeft voor de einddatum van GIS-3. Dit hangt in hoge mate af van de wijze waarop de markt voor ontwerp en daadwerkelijke realisatie reageert op de aanbestedingen in de tweede helft van 2008. In de voortgangsrapportage over de tweede helft van 2008 zal ik u hierover nader informeren.


2


8. Kunt u een overzicht geven van de omvang van de taakstelling op apparaat, de efficiencytaakstelling en de aanvullende subsidietaakstelling? Hoe is deze verdeeld? Welk deel is nog niet verwerkt is staat dus nog geparkeerd op de begroting?

De subsidietaakstelling voor VenW bedraagt structureel vanaf 2009 circa 0,7 mln oplopend naar 2,7 mln vanaf 2011. Dit bedrag is gebaseerd op het subsidieoverzicht (IOR) 2006. Op basis van dit zelfde subsidieoverzicht is deze taakstelling doorvertaald op de begroting van VenW. VenW heeft daarnaast een structurele korting op de materiële uitgaven opgelegd gekregen van ruim 5,5 mln. Voor het toerekenen van deze materiële taakstelling aan dienstonderdelen hebben de apparaatuitgaven van de Begroting 2008 als sleutel gefungeerd. De financiële taakstelling als gevolg van de fte-reductie bedraagt ruim 68,6 mln. De formatieve omvang van de VenW onderdelen heeft als grondslag gefungeerd voor de verdeling van deze taakstelling.
De financiële taakstelling als gevolg van de fte-reductie is voor 2009 en verder in overleg met Financiën voor de beleidsfunctie (DGP, DGW, DGTL) vooralsnog geparkeerd op artikel 40 Nominaal en Onvoorzien. Het begrotingstechnisch inboeken van de gehele personele taakstelling over 2009-2011 gebeurt op het moment dat inhoudelijke keuzes van posterioriteiten zijn gemaakt. De financiële gevolgen van de fte-reductie worden op een volgend begrotingsmoment verwerkt.


9. Waarom zijn niet alle taakstellingen verdeeld?

Zie het antwoord op vraag 8.


10. Hoe groot is het overgebleven saldo van 2007, op welke posten is er geld overgebleven en welke posten worden in 2008 verhoogd?

Het overgebleven (lees voordelig) saldo van 2007 bedraagt 783 mln. Dit saldo is ontstaan op het Infrastructuurfonds en wordt op de overeenkomstige artikel(onderdelen) in latere jaren toegevoegd. Voor een compleet beeld van de overschotten en tekorten die in 2007 zijn opgetreden en die hebben geleid tot het voordelig saldo, wil ik verwijzen naar het Jaarverslag van het Infrastructuurfonds (A), 2007-2008, 31 444 A, nr. 1.


11. Waarom wordt de begroting Verkeer en Waterstaat met 100 mln verlaagd als er kasschuiven binnen een andere begroting (i.c. het Infrastructuurfonds) plaatsvinden?

De financiering van het Infrastructuurfonds vanuit de algemene middelen loopt via hoofdstuk XII, artikel 39.01 `Bijdrage aan het Infrastructuurfonds'.
Deze boekingsgang is gebaseerd op begrotingstechnische regels en heeft een zuivere doorgeeffunctie. Mutaties op het artikel 39.01 van Hoofdstuk XII hebben dan ook geen consequenties voor de uitvoering van Hoofdstuk XII. De verlaging van de bijdrage aan het Infrastructuurfonds komt ten


3

gunste van de algemene middelen. Tegenover deze verlaging staan verhogingen in 2009 en 2010 van 50 mln per jaar.


12. Hoe kan het dat nu volstaan kan worden met een begroting voor 2008 die per saldo 700 mln. lager is dan de bij Prinsjesdag bij de Kamer ingediende begroting 2008? Wat wordt met de 700 mln gedaan die nu vrijvalt op de begroting van Verkeer en Waterstaat?

De bij Prinsjesdag ingediende begroting 2008 Infrastructuurfonds is bij Voorjaarsnota 2009 niet met circa 700 mln verlaagd. Tegenover de verlaging van de bijdrage vanuit hoofdstuk XII staan namelijk onder andere hogere ontvangsten door toevoeging van voordelig saldo 2007 voor een bedrag van 783 mln.


4