Familiebedrijven hebben positief imago
25% van de oudere managers werkt liefst voor een familiebedrijf
Amsterdam/Breukelen, 26 juni 2008 Familiebedrijven hebben een
positiever imago onder ondernemers en managers in het bedrijfsleven
dan niet-familiebedrijven. Zij worden onder meer gezien als
winstgevender, innovatiever, creatiever, efficiënter en minder
bureaucratisch. Deze conclusies kunnen getrokken worden uit een
onderzoek van het Financieele Dagblad en Nyenrode onder ruim 500
managers en ondernemers. Ook blijkt uit het onderzoek dat ondernemers
en managers, indien hun bedrijf wordt overgenomen door een
buitenlandse partij, de voorkeur geven aan een bedrijf uit een
buurland.
Imago familiebedrijven
Familiebedrijven zijn bedrijven waarbij de leiding en eigendom van het
bedrijf in handen van één familie. Zij worden in vergelijking met
niet-familiebedrijven positief beoordeeld door de ondernemers en
managers in het onderzoek. Familiebedrijven worden door de doelgroep
gezien als succesvoller, minder bureaucratisch, gezelliger,
winstgevender, ondernemender en efficiënter. Ook zijn ze in de
perceptie van ondernemers en managers opportunistischer, innovatiever,
creatiever, dynamischer en meer solide. Tevens is volgens de
respondenten de communicatie in familiebedrijven meer open dan in
niet-familiebedrijven, zijn ze transparanter en bieden ze meer kansen.
Wel worden familiebedrijven als iets traditioneler gezien dan
niet-familiebedrijven. Op veel van bovengenoemde aspecten zijn oudere
ondernemers en managers (35 jaar en ouder) wat positiever dan hun
jongere collegas. Zij geven dan ook vaker aan (veel) liever voor een
familiebedrijf te willen werken dan de jongere respondenten: 25% van
de ouderen geeft daar de voorkeur aan tegen 18% van de jongere
ondernemers en managers. Eigenaren en medewerkers van familiebedrijven
hebben een sterke band met hun soort bedrijven: 38% van hen heeft een
duidelijke voorkeur voor het werken bij een familiebedrijf. Van de
eigenaren en medewerkers van niet-familiebedrijven werkt slechts 22%
liever bij een niet-familiebedrijf, de overige groep heeft er geen
uitgesproken mening over (64%) of werkt liever toch voor een
familiebedrijf (14%).
Bedrijfsovername
Ook zijn de ondernemers en managers bevraagd over
bedrijfsoverdrachten. Als hun bedrijf ooit zou worden overgenomen door
een buitenlands bedrijf zou de voorkeur van ondernemers en managers
vooral uitgaan naar een Westeuropees land (Duitsland, België, een
Scandinavisch land of het Verenigd Koninkrijk). Bij ondernemers staat
België bovenaan de lijst (met 36%), terwijl managers de sterkste
voorkeur hebben voor Duitsland (31%). Opvallend is dat Frankrijk (8%),
Italië (6%) en andere landen in het zuidelijk deel van Europa (2%) wat
dit betreft minder in trek zijn bij de ondernemers en managers. Een
groep van 13% heeft bij een overname door een buitenlands bedrijf de
voorkeur voor een een Noordamerikaans bedrijf. Slechts een kleine
groep (minder dan 5%) van de ondernemers en managers zou er positief
over zijn als zijn of haar bedrijf zou worden overgenomen door een
bedrijf uit Rusland, China, India, Latijns-Amerika of andere delen van
de wereld.
Over het onderwerp familiebedrijven wordt op Nyenrode van 2 tot en met
5 juli de prestigieuze Ifera-conferentie gehouden met wetenschappers
uit alle delen van de wereld. Het FD-Nyenrode onderzoek is in juni
2008 uitgevoerd onder ruim 500 managers en ondernemers in het
Nederlands bedrijfsleven. Een samenvatting van de onderzoeksresultaten
is te vinden op
http://www.nyenrode.nl/download/data%20FD-Nyenrode%20monitor%20transfe
rs%20-%20family%20businesses.pdf
Universiteit Nyenrode