Gemeente Almelo
Inwoners tevreden over uitvoering Wmo
26 juni 2008 - De Gemeente Almelo scoort in het algemeen goed met de
uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat blijkt
uit het jaarlijkse onderzoek door bureau SGBO. Inwoners waren in 2007
tevreden over de dienstverlening en de voorzieningen.
Tevreden met scootmobiel
Tevreden over scootmobiel
Het SGBO onderzocht steekproefsgewijs de tevredenheid van cliënten en
aanvragers van hulp bij het huishouden en voorzieningen voor inwoners
met een beperking. Daaruit bleek dat respondenten gemiddeld een 7,6
gaven voor de aanvraagprocedure. Voor hulp bij het huishouden gaven de
cliënten een gemiddelde van 8,2. Het gemiddelde voor hulpmiddelen was
een 7,0. Van de ondervraagden zei 95 procent dat de ondersteuning
voldeed aan de verwachtingen. Over de mate waarin de ondersteuning
helpt bij het zelfstandig wonen en het meedoen aan de maatschappij was
94 procent positief.
Belangenbehartiger
Met betrekking tot de sociale structuur scoort Almelo zoals bekend
minder gunstig omdat hier meer huishoudens zijn met een laag inkomen
in vergelijking tot andere gemeenten. Verder blijkt dat de bekendheid
met de Wmo-raad relatief laag is. Slechts 24 procent had wel eens
gehoord van de Wmo-raad. Op dit moment fungeert Almelo
Sociaal/Klankbordgroep Gehandicapten Almelo (KGA) als
belangenbehartiger omdat nog wordt gewerkt aan het opzetten van een
Wmo-raad. De Gemeente Almelo gaat er van uit de bekendheid groter was
geweest als er al een Wmo-raad zou zijn geweest.
Prestaties
De Gemeente Almelo heeft zich aangesloten bij de benchmark en het
klanttevredenheidsonderzoek van SGBO om inzicht te krijgen in de
prestaties van het gevoerde Wmo-beleid in 2007. Door tijdig inzicht te
krijgen in de prestaties van het voorgaande jaar kunnen het beleid en
de uitvoering worden aangepast als dat nodig zou zijn.
Zie ook:
* Rapport tevredenheid cliënten Wmo