Gemeente Almelo

Inwoners tevreden over uitvoering Wmo

26 juni 2008 - De Gemeente Almelo scoort in het algemeen goed met de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek door bureau SGBO. Inwoners waren in 2007 tevreden over de dienstverlening en de voorzieningen.

Tevreden met scootmobiel
Tevreden over scootmobiel

Het SGBO onderzocht steekproefsgewijs de tevredenheid van cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en voorzieningen voor inwoners met een beperking. Daaruit bleek dat respondenten gemiddeld een 7,6 gaven voor de aanvraagprocedure. Voor hulp bij het huishouden gaven de cliënten een gemiddelde van 8,2. Het gemiddelde voor hulpmiddelen was een 7,0. Van de ondervraagden zei 95 procent dat de ondersteuning voldeed aan de verwachtingen. Over de mate waarin de ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en het meedoen aan de maatschappij was 94 procent positief.

Belangenbehartiger

Met betrekking tot de sociale structuur scoort Almelo zoals bekend minder gunstig omdat hier meer huishoudens zijn met een laag inkomen in vergelijking tot andere gemeenten. Verder blijkt dat de bekendheid met de Wmo-raad relatief laag is. Slechts 24 procent had wel eens gehoord van de Wmo-raad. Op dit moment fungeert Almelo Sociaal/Klankbordgroep Gehandicapten Almelo (KGA) als belangenbehartiger omdat nog wordt gewerkt aan het opzetten van een Wmo-raad. De Gemeente Almelo gaat er van uit de bekendheid groter was geweest als er al een Wmo-raad zou zijn geweest.

Prestaties

De Gemeente Almelo heeft zich aangesloten bij de benchmark en het klanttevredenheidsonderzoek van SGBO om inzicht te krijgen in de prestaties van het gevoerde Wmo-beleid in 2007. Door tijdig inzicht te krijgen in de prestaties van het voorgaande jaar kunnen het beleid en de uitvoering worden aangepast als dat nodig zou zijn.

Zie ook:

* Rapport tevredenheid cliënten Wmo