SGP


25 - 06 - 08 | Vaderverlof prima, maar niet op kosten werkgevers

De SGP vindt een vaderverlof prima. Alleen: niet op kosten van de werkgevers. Daarom is de SGP tegen de initiatief-wet die mevrouw Halsema (GroenLinks) hierover heeft ingediend.
Die wet wentelt de lasten van het twee weken durende vaderverlof eenzijdig af op de werkgevers. De SGP wijst erop dat er al een heleboel wettelijke en niet-wettelijk regelingen zijn waarop verse vaders een beroep kunnen doen om moeder en kind te helpen. Waar dat niet goed werkt moeten werknemers het wettelijke recht krijgen om openstaande vrije dagen op te nemen.

________________________________________

VADERVERLOF
Van der Vlies
25 juni 2008

Voorzitter, mevrouw Halsema en mevrouw Van Gent hebben het voorliggende wetsvoorstel met veel toewijding, tijd en energie opgesteld en verdedigd, en alleen daarom al willen wij de indieners van dit wetsvoorstel complimenteren.
Maar voorzitter, zoals wel vaker het geval is, heeft de SGP-fractie op bepaalde themaâs nogal wat andere politieke standpunten dan de GroenLinks fractie, om het maar behoedzaam te zeggen. Zo ook bij dit initiatief wetsvoorstel. Want hoewel mijn fractie het belang inziet van een sterke onderlinge band tussen vader en kind, is ons grootste bezwaar tegen een wettelijk vaderverlof van twee weken dat de kosten hiervoor op de werkgevers worden afgewenteld. Ook heeft mijn fractie moeite met de achterliggende gedachte van dit wetsvoorstel dat de sociale normen en rolpatronen veranderd moeten worden . Maar
-understatement- dat standpunt van de SGP kende u waarschijnlijk al en u weet dat de SGP als een van de weinige partijen in dit parlement gaat voor het traditionele gezin.

NOODZAAK TOT WET?
Voorzitter, mijn fractie wil de initiatiefnemers nogmaals vragen naar de noodzaak om te komen tot een uitbreiding van het wettelijk vaderverlof. Onze wetgeving bevat toch al een aantal regelingen waar kersverse vaders gebruik van kunnen maken om de moeder net na de bevalling te ondersteunen en de band met het kind te versterken? In de eerste plaats hebben vaders al recht op twee dagen kraamverlof en kunnen zij via de levensloopregeling sparen voor betaald verlof. Daarnaast kunnen zij het ouderschapsverlof opnemen, waar het kabinet al voorstellen voor heeft ontwikkeld om dat per 1 januari 2009 uit te breiden. En als het nodig is, kunnen ook nog een kortdurend zorgverlof, een bijzonder verlof, het calamiteitenverlof en ander kort verzuimverlof opgenomen worden.

BOVENWETTELIJKE REGELINGEN
Voorzitter, dat waren de wettelijke mogelijkheden. Daarnaast bestaan er óók nog bóvenwettelijke mogelijkheden om verlof om te nemen. Want ook mijn fractie kan zich goed voorstellen dat vaders na de geboorte van een nieuw kind meer tijd willen besteden aan de nieuwe gezinssituatie dan wettelijk is geregeld. Maar waarom schuiven de initiatiefnemers alle kosten in het voorstel dan af op de werkgevers? Wanneer het een vader veel waard is om zijn kind beter te leren kennen - en dat is terecht! - dan kan hij toch ook vakantiedagen of ADV-dagen opnemen? De praktijk wijst uit dat werknemers dat ook willen en daarover met de werkgever tot goede onderlinge afspraken komen: gemiddeld nemen vaders zoân 10 vakantiedagen op na de geboorte van een kind. Een uitbreiding van het verlof naar 10 dagen levert in de praktijk dus niets op, behalve een grote lastenverzwaring voor het bedrijfsleven.
De SGP voelt er daarom veel meer voor om de verantwoordelijkheid voor het regelen van verlof te laten op de plaats waar die hoort: bij de werkgevers en de werknemers. En dat gaat op dit moment al erg goed. Soms wordt verlof geregeld in de CAO of in de
arbeidsvoorwaardenregelingen, maar vaak ook in goed overleg tussen individuele werkgevers en werknemers. Ook bieden steeds meer werkgevers uit zichzelf al tien, of zelfs meer dagen vaderverlof aan als goede secundaire arbeidsvoorwaarde. Zien de initiatiefnemers daarom iets in het stimuleren van zulke initiatieven, bijvoorbeeld door het voor werkgevers fiscaal aantrekkelijker te maken om een vaderverlof op vrijwillige basis uit te breiden?

RECHT OP OPENSTAANDE VRIJE DAGEN
De initiatiefnemers stellen dat een uitbreiding van het vaderverlof noodzakelijk is om de ârotte appelsâ onder de ondernemers alsnog te dwingen om hun werknemers vrij te geven. Kunnen de indieners inzicht geven in het (relatieve) aantal ondernemers dat hun werknemers geen verlofdagen toestaat na de geboorde van een kind? En als die ârotte appels onder de werkgeversâ hun personeel geen vrije dagen willen geven, zien de initiatiefnemers dan iets in een wettelijke regeling waarbij het recht voor werknemers wordt vastgelegd om openstaande vakantiedagen op te kunnen nemen na de geboorte van een kind? Dat lost ten eerste het probleem op dat werknemers door onwillige werkgevers geen toestemming krijgen om vrij te nemen, en bovendien wordt daarmee niet de volledige kostenpost bij het bedrijfsleven neergelegd. Graag een reactie.

CONCLUSIE
Voorzitter, wanneer ik al deze argumenten bij elkaar optel is de vraag volgens mijn fractie gerechtvaardigd waarom een langer wettelijk, alleen door de werkgevers betaald verlof, noodzakelijk is. In de praktijk is gebleken dat zelfregulering uitstekend werkt.. Mijn fractie vindt dat er wettelijk en niet-wettelijk al heel wat regelingen zijn die garant staan voor de noodzakelijke zorg van vaders voor moeder en kind. En in die gevallen waar het onderlinge overleg niet goed functioneert, voelt mijn fractie meer voor een regeling waarbij werknemers een wettelijk recht krijgen om openstaande vrije dagen op te nemen. Wellicht worden er in dit debat nog andere financieringsvormen aangedragen, die voor mijn fractie ook acceptabel zijn. Ik zal daarom goed luisteren naar de voorstellen van anderen en de verdediging van de indieners, en op basis daarvan mijn definitieve oordeel bepalen.

Vaderverlof prima, maar niet op kosten werkgevers