Gemeente Uithoorn

Gemeente Uithoorn
Laan van Meerwijk 16
1423 AJ Uithoorn
Postbus 8
1420 AA Uithoorn
Tel: 0297-51 31 11
Fax: 0297-51 32 22
E-mail: gemeente@uithoorn.nl

Buurtbeheer Uithoorn

26 juni 2008 print
Veel buurten in Uithoorn kennen actieve bewoners die hier met veel plezier wonen en graag wat met elkaar willen organiseren. Soms hebben buurtbewoners te maken met overlast, vervuiling, onveiligheid of andere zaken die het woonplezier verminderen. Bewoners weten als geen ander wat er leeft in hun buurt. Vaak ook weten ze oplossingen voor het verbeteren van hun woon- en leefomgeving. Met Buurtbeheer streven we ernaar dat elke buurt, zoveel mogelijk zelf bepaalt welke maatregelen of plannen worden uitgevoerd om de leefbaarheid te vergroten. Inmiddels is een flink aantal bewoners verspreid over zeven buurten actief in Buurtbeheer Uithoorn. Twee van hen, de dames Heleen van der Roest en Marga Moeijes, komen hierna aan het woord.

"Dat gaan we samen oplossen!"

Actieve buurtbewoners over buurtbeheer `nieuwe stijl'

Eigenlijk zijn Heleen van der Roest en Marga Moeijes op `vreemd grondgebied'. Hun werkterrein is hun eigen buurt waar ze zich actief inzetten voor het buurtbeheer. Plaats van handeling deze keer is het gemeentehuis waar beide dames hun licht laten schijnen over het buurtbeheer in Uithoorn. Zo'n anderhalf jaar geleden is het buurtbeheer `nieuwe stijl' voor de zeven Uithoornse buurten van start gegaan. Doel is de leefbaarheid in de buurten te vergroten doordat elke buurt zoveel mogelijk zelf bepaalt welke maatregelen of plannen daar worden uitgevoerd.

Heleen van der Roest is toevallig in het buurtbeheer van `haar wijk' Thamerdal terecht gekomen. Heleen: "Ik ben een keer meegegaan op uitnodiging van een buurman. Hij was door de gemeente gevraagd om mee te denken over het opzetten van het buurtbeheer. Ik was direct enthousiast en ben nu al zeven jaar actief."

Marga Moeijes rolde ongeveer twee jaar geleden in het buurtbeheer. Marga: "In die tijd kwam de gemeente met het verbeterplan R-buurt in De Legmeer, de wijk waar ik woon. Ik was niet onder de indruk van dit plan. En ook over de manier waarop het tot stand was gekomen, was ik niet tevreden. Nogal ondemocratisch. Ik was dus nogal gefrustreerd over het plan en heb toen besloten om me voor buurtbeheer in te gaan zetten."

Dames Moeijes en Van der Roest.jpg
Dames Moeijes en Van der Roest.jpg

Nieuwe opzet

Beide dames zijn vanaf het begin betrokken bij de nieuwe opzet van het buurtbeheer in hun buurt. Over het succes zijn ze nog wat voorzichtig. Marga: "Het gaat allemaal nogal traag. De gemeente schuift nog wel eens wat zaken op de lange baan en er blijven vragen van ons liggen. Met als gevolg dat mensen soms gedemotiveerd raken. Ook Heleen heeft soortgelijke ervaringen. Het gaat de dames duidelijk niet snel genoeg. Aan de andere kant begrijpen ze ook dat het buurtbeheer nog in de kinderschoenen staat. En dat gaat nu eenmaal gepaard met vallen en opstaan. Maar de opzet is goed en de gemeente en de samenwerkende partners Cardanus, de politie en woongroep Holland zijn van goede wil. Heleen: "En de programmamanager buurtbeheer van de gemeente, Martin van Bruggen, trekt er erg hard aan."

Marga: "Laatst heeft een aantal mensen dat actief is binnen buurtbeheer gesproken met wethouder Jeroen Verheijen. Hij was benieuwd naar onze ervaringen. Ik vind dat een goed initiatief. Maar ik vind dat er nog veel meer door de gemeente met de actieve bewoners gesproken moet worden."

Buurtbewoners weten ons te vinden

In sommige buurten, zoals Meerwijk, is het moeilijk om bewoners te interesseren voor buurtbeheer. Zowel Heleen als Marga hebben in hun buurt die ervaring niet.

Heleen: "Het bewonersoverleg dat elke zes weken op een dinsdagavond plaatsvindt op het Ponderosaplein wordt goed bezocht door buurtbewoners. Mensen weten ons te vinden en kaarten daar zaken aan. Daarnaast ontvangen ongeveer 70 tot 80 mensen uit interesse het verslag van dit overleg. Ook nodigen we zelf bewoners uit om naar het overleg te komen. Zo hebben we onlangs een groepje jeugd gevraagd om mee te denken over het inrichten van speelterreinen in onze buurt. We hopen dat we dat vanuit buurtbeheer kunnen regelen."

De buurten hebben tegenwoordig wat meer geld te besteden. Met de nieuwe opzet van buurtbeheer is ook geregeld dat alle buurten een eigen budget hebben. En daar kunnen ze, volgens Heleen, prima mee uit de voeten. Marga is wat voorzichtiger, maar ook zij geeft aan dat er altijd wel een potje met geld is om zaken uit te voeren.

Steunpunt in De Legmeer

Ook in De Legmeer is er elke zes weken bewonersoverleg. Daarnaast heeft het buurtbeheer een vast steunpunt op het Legmeerplein. Iedere woensdagochtend ontvangt buurtbewoonster Ria Bosch daar tussen 11 en 12 uur buurtbewoners. Marga laat zich er ook regelmatig zien. Want je hoort daar wat er leeft in de wijk.

En dan heb je natuurlijk de wijkschouwen waar iedere bewoner aan deel kan nemen. "Dat leeft ook wel. Mensen nemen niet altijd actief deel aan de schouw, maar als we langs hun huis lopen, komen ze wel naar buiten om te vertellen wat hen dwarszit", zegt Heleen. Als er activiteiten georganiseerd worden, gaat het eerste initiatief meestal uit van de mensen die in het buurtbeheer actief zijn. Maar het is eigenlijk nooit een probleem om mensen te vinden die willen meehelpen.

Aantrekkelijke woonomgeving

Behalve het bewonersoverleg en de wijkschouwen wordt nog een aantal middelen ingezet om met de buurtbewoners te communiceren. Iedere buurt geeft twee keer per jaar een buurtkrant uit die huis-aan-huis verspreid wordt. En deze weken valt bij de bewoners van De Legmeer, Thamerdal en De Kwakel een brochure met het buurtprogramma voor 2008 en 2009 op de mat. Over het buurtprogramma hebben Heleen en Marga hoge verwachtingen. Het bevat de acties en maatregelen om van de buurt een aantrekkelijkere woonomgeving te maken.

Maar ook hier weer een kritische noot, want de dames zijn niet zo tevreden over de manier waarop het buurtprogramma tot stand is gekomen. De gemeente heeft het bedrijf Inicio ingehuurd om te onderzoeken wat de wensen waren van de verschillende buurten. De resultaten werden daarna op een buurtconferentie gepresenteerd, maar Marga en Heleen hadden verwacht dat over de uitkomst daarvoor nog met de bewoners van buurtbeheer gesproken zou worden. Marga: "En dan lees je in het rapport eigenlijk allemaal zaken die we al wisten. Dat hadden wij als buurtbeheer ook wel zelf kunnen opstellen. Dat neemt niet weg dat we het fijn vinden dat alles op een rijtje staat". Heleen knikt en zegt: "Maar ik vind wel dat we moeten opschieten met de uitvoering. Die twee jaren zijn zo om!"

Ondertussen gaan de dames gewoon door met hun activiteiten. Heleen: "De buurtbarbecues komen er weer aan, ik heb de burgercursus van de politie achter de rug en we zijn ook bij buurtbemiddeling betrokken. Het Thamerfestival is dit jaar niet doorgegaan. Maar we zijn bezig met iets anders, alleen verklap ik daar nog niets over." Ook Marga zit niet stil. "Ik maak me druk over het groen in onze wijk. Dat wordt slecht onderhouden. En ik hoop dat de gemeente haast maakt met het Legmeerplein. Dat is op sterven na dood. Verder zou ik wel wat meer richting de jeugd willen doen. Er is voor jongeren in De Legmeer weinig te beleven."

Dat gaan we samen oplossen!

"Ondanks dat het buurtbeheer nog niet vlekkeloos loopt, krijgen we toch veel voor elkaar", zegt Heleen. Ik vind het fijn daar mijn steentje aan bij te dragen en dat ik tegen de bewoners in mijn buurt kan zeggen: "Dat gaan we samen oplossen!". Ik heb inmiddels veel ervaring opgedaan en ben blij dat ik daarmee iets voor mijn buurt kan betekenen.

En Marga vult aan: "Het gaat er ook om dat mensen zich betrokken voelen bij hun buurt. Dat ze bijvoorbeeld de zieke buurvrouw een handje helpen. Wij proberen samen met anderen de wijk verder te helpen en de knelpunten op te lossen. Er zijn in het verleden zaken niet goed gegaan en daarom zijn we nog gematigd positief over het vervolg van het buurtbeheer."

Eén ding is zeker: Aan deze beide actieve vrouwen zal het niet liggen! ^

* Buurtbeheer