Gemeente Uithoorn
Laan van Meerwijk 16
1423 AJ Uithoorn
Postbus 8
1420 AA Uithoorn
Tel: 0297-51 31 11
Fax: 0297-51 32 22
E-mail: gemeente@uithoorn.nl
Buurtbeheer Uithoorn
26 juni 2008 print
Veel buurten in Uithoorn kennen actieve bewoners die hier met veel
plezier wonen en graag wat met elkaar willen organiseren. Soms hebben
buurtbewoners te maken met overlast, vervuiling, onveiligheid of
andere zaken die het woonplezier verminderen. Bewoners weten als geen
ander wat er leeft in hun buurt. Vaak ook weten ze oplossingen voor
het verbeteren van hun woon- en leefomgeving. Met Buurtbeheer streven
we ernaar dat elke buurt, zoveel mogelijk zelf bepaalt welke
maatregelen of plannen worden uitgevoerd om de leefbaarheid te
vergroten. Inmiddels is een flink aantal bewoners verspreid over zeven
buurten actief in Buurtbeheer Uithoorn. Twee van hen, de dames Heleen
van der Roest en Marga Moeijes, komen hierna aan het woord.
"Dat gaan we samen oplossen!"
Actieve buurtbewoners over buurtbeheer `nieuwe stijl'
Eigenlijk zijn Heleen van der Roest en Marga Moeijes op `vreemd
grondgebied'. Hun werkterrein is hun eigen buurt waar ze zich actief
inzetten voor het buurtbeheer. Plaats van handeling deze keer is het
gemeentehuis waar beide dames hun licht laten schijnen over het
buurtbeheer in Uithoorn. Zo'n anderhalf jaar geleden is het
buurtbeheer `nieuwe stijl' voor de zeven Uithoornse buurten van start
gegaan. Doel is de leefbaarheid in de buurten te vergroten doordat
elke buurt zoveel mogelijk zelf bepaalt welke maatregelen of plannen
daar worden uitgevoerd.
Heleen van der Roest is toevallig in het buurtbeheer van `haar wijk'
Thamerdal terecht gekomen. Heleen: "Ik ben een keer meegegaan op
uitnodiging van een buurman. Hij was door de gemeente gevraagd om mee
te denken over het opzetten van het buurtbeheer. Ik was direct
enthousiast en ben nu al zeven jaar actief."
Marga Moeijes rolde ongeveer twee jaar geleden in het buurtbeheer.
Marga: "In die tijd kwam de gemeente met het verbeterplan R-buurt in
De Legmeer, de wijk waar ik woon. Ik was niet onder de indruk van dit
plan. En ook over de manier waarop het tot stand was gekomen, was ik
niet tevreden. Nogal ondemocratisch. Ik was dus nogal gefrustreerd
over het plan en heb toen besloten om me voor buurtbeheer in te gaan
zetten."
Dames Moeijes en Van der Roest.jpg
Dames Moeijes en Van der Roest.jpg
Nieuwe opzet
Beide dames zijn vanaf het begin betrokken bij de nieuwe opzet van het
buurtbeheer in hun buurt. Over het succes zijn ze nog wat voorzichtig.
Marga: "Het gaat allemaal nogal traag. De gemeente schuift nog wel
eens wat zaken op de lange baan en er blijven vragen van ons liggen.
Met als gevolg dat mensen soms gedemotiveerd raken. Ook Heleen heeft
soortgelijke ervaringen. Het gaat de dames duidelijk niet snel genoeg.
Aan de andere kant begrijpen ze ook dat het buurtbeheer nog in de
kinderschoenen staat. En dat gaat nu eenmaal gepaard met vallen en
opstaan. Maar de opzet is goed en de gemeente en de samenwerkende
partners Cardanus, de politie en woongroep Holland zijn van goede wil.
Heleen: "En de programmamanager buurtbeheer van de gemeente, Martin
van Bruggen, trekt er erg hard aan."
Marga: "Laatst heeft een aantal mensen dat actief is binnen
buurtbeheer gesproken met wethouder Jeroen Verheijen. Hij was benieuwd
naar onze ervaringen. Ik vind dat een goed initiatief. Maar ik vind
dat er nog veel meer door de gemeente met de actieve bewoners
gesproken moet worden."
Buurtbewoners weten ons te vinden
In sommige buurten, zoals Meerwijk, is het moeilijk om bewoners te
interesseren voor buurtbeheer. Zowel Heleen als Marga hebben in hun
buurt die ervaring niet.
Heleen: "Het bewonersoverleg dat elke zes weken op een dinsdagavond
plaatsvindt op het Ponderosaplein wordt goed bezocht door
buurtbewoners. Mensen weten ons te vinden en kaarten daar zaken aan.
Daarnaast ontvangen ongeveer 70 tot 80 mensen uit interesse het
verslag van dit overleg. Ook nodigen we zelf bewoners uit om naar het
overleg te komen. Zo hebben we onlangs een groepje jeugd gevraagd om
mee te denken over het inrichten van speelterreinen in onze buurt. We
hopen dat we dat vanuit buurtbeheer kunnen regelen."
De buurten hebben tegenwoordig wat meer geld te besteden. Met de
nieuwe opzet van buurtbeheer is ook geregeld dat alle buurten een
eigen budget hebben. En daar kunnen ze, volgens Heleen, prima mee uit
de voeten. Marga is wat voorzichtiger, maar ook zij geeft aan dat er
altijd wel een potje met geld is om zaken uit te voeren.
Steunpunt in De Legmeer
Ook in De Legmeer is er elke zes weken bewonersoverleg. Daarnaast
heeft het buurtbeheer een vast steunpunt op het Legmeerplein. Iedere
woensdagochtend ontvangt buurtbewoonster Ria Bosch daar tussen 11 en
12 uur buurtbewoners. Marga laat zich er ook regelmatig zien. Want je
hoort daar wat er leeft in de wijk.
En dan heb je natuurlijk de wijkschouwen waar iedere bewoner aan deel
kan nemen. "Dat leeft ook wel. Mensen nemen niet altijd actief deel
aan de schouw, maar als we langs hun huis lopen, komen ze wel naar
buiten om te vertellen wat hen dwarszit", zegt Heleen. Als er
activiteiten georganiseerd worden, gaat het eerste initiatief meestal
uit van de mensen die in het buurtbeheer actief zijn. Maar het is
eigenlijk nooit een probleem om mensen te vinden die willen meehelpen.
Aantrekkelijke woonomgeving
Behalve het bewonersoverleg en de wijkschouwen wordt nog een aantal
middelen ingezet om met de buurtbewoners te communiceren. Iedere buurt
geeft twee keer per jaar een buurtkrant uit die huis-aan-huis
verspreid wordt. En deze weken valt bij de bewoners van De Legmeer,
Thamerdal en De Kwakel een brochure met het buurtprogramma voor 2008
en 2009 op de mat. Over het buurtprogramma hebben Heleen en Marga hoge
verwachtingen. Het bevat de acties en maatregelen om van de buurt een
aantrekkelijkere woonomgeving te maken.
Maar ook hier weer een kritische noot, want de dames zijn niet zo
tevreden over de manier waarop het buurtprogramma tot stand is
gekomen. De gemeente heeft het bedrijf Inicio ingehuurd om te
onderzoeken wat de wensen waren van de verschillende buurten. De
resultaten werden daarna op een buurtconferentie gepresenteerd, maar
Marga en Heleen hadden verwacht dat over de uitkomst daarvoor nog met
de bewoners van buurtbeheer gesproken zou worden. Marga: "En dan lees
je in het rapport eigenlijk allemaal zaken die we al wisten. Dat
hadden wij als buurtbeheer ook wel zelf kunnen opstellen. Dat neemt
niet weg dat we het fijn vinden dat alles op een rijtje staat". Heleen
knikt en zegt: "Maar ik vind wel dat we moeten opschieten met de
uitvoering. Die twee jaren zijn zo om!"
Ondertussen gaan de dames gewoon door met hun activiteiten. Heleen:
"De buurtbarbecues komen er weer aan, ik heb de burgercursus van de
politie achter de rug en we zijn ook bij buurtbemiddeling betrokken.
Het Thamerfestival is dit jaar niet doorgegaan. Maar we zijn bezig met
iets anders, alleen verklap ik daar nog niets over." Ook Marga zit
niet stil. "Ik maak me druk over het groen in onze wijk. Dat wordt
slecht onderhouden. En ik hoop dat de gemeente haast maakt met het
Legmeerplein. Dat is op sterven na dood. Verder zou ik wel wat meer
richting de jeugd willen doen. Er is voor jongeren in De Legmeer
weinig te beleven."
Dat gaan we samen oplossen!
"Ondanks dat het buurtbeheer nog niet vlekkeloos loopt, krijgen we
toch veel voor elkaar", zegt Heleen. Ik vind het fijn daar mijn
steentje aan bij te dragen en dat ik tegen de bewoners in mijn buurt
kan zeggen: "Dat gaan we samen oplossen!". Ik heb inmiddels veel
ervaring opgedaan en ben blij dat ik daarmee iets voor mijn buurt kan
betekenen.
En Marga vult aan: "Het gaat er ook om dat mensen zich betrokken
voelen bij hun buurt. Dat ze bijvoorbeeld de zieke buurvrouw een
handje helpen. Wij proberen samen met anderen de wijk verder te helpen
en de knelpunten op te lossen. Er zijn in het verleden zaken niet goed
gegaan en daarom zijn we nog gematigd positief over het vervolg van
het buurtbeheer."
Eén ding is zeker: Aan deze beide actieve vrouwen zal het niet liggen!
^
* Buurtbeheer
Gemeente Uithoorn