Persberichten
Wederom succesvol jaar voor toerisme in Limburg
Limburg heeft in 2007 een groei van 4% vakanties en
vakantie-overnachtingen gerealiseerd. Daarmee handhaaft zij haar
tweede plaats op de binnenlandse vakantiemarkt. De toeristische sector
wist afgelopen jaar maar liefst 2,2 miljoen vakanties te realiseren en
11,3 miljoen vakantie-overnachtingen. Het gemiddelde bestedingsbedrag
van bezoekers in Limburg is van 29 per vakantiedag in 2006 gestegen
naar 32 in 2007 (stijging van 12%). Hiermee heeft Limburg de hoogste
bestedingen gerealiseerd binnen de Nederlandse vakantiemarkt. De groei
van het aantal vakanties en bestedingen heeft geleid tot een stijging
van de werkgelegenheid met 3% in deze sector. Deze groei is sterker
dan die van de totale werkgelegenheid in Limburg. Deze en andere
toeristische informatie staan in een speciale toerismekrant Schatrijk
Limburg genaamd. Deze wordt op 27 juni aanstaande huis aan huis
verspreid in Limburg.
Ondanks dat Limburg steeds vaker moet concurreren met verre
bestemmingen, die dichterbij komen door een groeiend aantal low-cost
vliegmaatschappijen, blijft Limburg een sterke bestemming. Met name op
de binnenlandse vakantiemarkt staat Limburg goed aangeschreven, zo
laat het imago-onderzoek van Provincie Limburg zien. Bezoekers die
recent Limburg hebben bezocht, zijn zeer positief en waarderen de
provincie met een 8,1 als rapportcijfer.
Het sterke merk Limburg wordt voornamelijk geassocieerd met termen als
gezelligheid, heuvelland en toeristische centra zoals Maastricht en
Valkenburg. Daarnaast speelt de natuur en het landschap een grote rol
in de motivatie om naar Limburg te komen: wandelen en fietsen staan
daarbij bovenaan als het gaat om de tijdsbesteding van bezoekers.
Limburg als merknaam wordt momenteel in de markt gezet door de
samenwerkende VVVs die de promotiecampagne Limburg: Liefde voor het
leven uitvoeren. Omdat deze campagne de afgelopen vier jaar zijn
vruchten heeft afgeworpen, zal deze met nogmaals vier jaar worden
verlengd om zo Limburg als vakantiebestemming goed te blijven
positioneren
Om deze groei te handhaven wil Provincie Limburg het komende jaar
sterk gaan inzetten op innovatie en kwaliteit in de branche. Het is
met name dankzij het goede ondernemerschap van het toeristisch MKB dat
Limburg goed staat aangeschreven als bestemming. Maar alleen door
vernieuwing door te voeren en kwaliteit te verbeteren, is het mogelijk
om ook volgend jaar weer te groeien. Om deze beide aspecten te
stimuleren kunnen toeristische ondernemers sinds begin 2008 een gratis
adviestraject van Syntens krijgen. Meer informatie over dit traject
vind u op www.syntens.nl.
De toeristische krant Schatrijk Limburgis gemaakt door de Provincie
Limburg, de Kamer van Koophandel en de Samenwerkende VVVs Limburg.
* Toeristische trendrapportage 2007-2008 PDF-document
26-6-2008 10:19
Provincie Limburg