Provincie Limburg

Persberichten

Wederom succesvol jaar voor toerisme in Limburg Limburg heeft in 2007 een groei van 4% vakanties en vakantie-overnachtingen gerealiseerd. Daarmee handhaaft zij haar tweede plaats op de binnenlandse vakantiemarkt. De toeristische sector wist afgelopen jaar maar liefst 2,2 miljoen vakanties te realiseren en 11,3 miljoen vakantie-overnachtingen. Het gemiddelde bestedingsbedrag van bezoekers in Limburg is van 29 per vakantiedag in 2006 gestegen naar 32 in 2007 (stijging van 12%). Hiermee heeft Limburg de hoogste bestedingen gerealiseerd binnen de Nederlandse vakantiemarkt. De groei van het aantal vakanties en bestedingen heeft geleid tot een stijging van de werkgelegenheid met 3% in deze sector. Deze groei is sterker dan die van de totale werkgelegenheid in Limburg. Deze en andere toeristische informatie staan in een speciale toerismekrant Schatrijk Limburg genaamd. Deze wordt op 27 juni aanstaande huis aan huis verspreid in Limburg.

Ondanks dat Limburg steeds vaker moet concurreren met verre bestemmingen, die dichterbij komen door een groeiend aantal low-cost vliegmaatschappijen, blijft Limburg een sterke bestemming. Met name op de binnenlandse vakantiemarkt staat Limburg goed aangeschreven, zo laat het imago-onderzoek van Provincie Limburg zien. Bezoekers die recent Limburg hebben bezocht, zijn zeer positief en waarderen de provincie met een 8,1 als rapportcijfer.

Het sterke merk Limburg wordt voornamelijk geassocieerd met termen als gezelligheid, heuvelland en toeristische centra zoals Maastricht en Valkenburg. Daarnaast speelt de natuur en het landschap een grote rol in de motivatie om naar Limburg te komen: wandelen en fietsen staan daarbij bovenaan als het gaat om de tijdsbesteding van bezoekers. Limburg als merknaam wordt momenteel in de markt gezet door de samenwerkende VVVs die de promotiecampagne Limburg: Liefde voor het leven uitvoeren. Omdat deze campagne de afgelopen vier jaar zijn vruchten heeft afgeworpen, zal deze met nogmaals vier jaar worden verlengd om zo Limburg als vakantiebestemming goed te blijven positioneren

Om deze groei te handhaven wil Provincie Limburg het komende jaar sterk gaan inzetten op innovatie en kwaliteit in de branche. Het is met name dankzij het goede ondernemerschap van het toeristisch MKB dat Limburg goed staat aangeschreven als bestemming. Maar alleen door vernieuwing door te voeren en kwaliteit te verbeteren, is het mogelijk om ook volgend jaar weer te groeien. Om deze beide aspecten te stimuleren kunnen toeristische ondernemers sinds begin 2008 een gratis adviestraject van Syntens krijgen. Meer informatie over dit traject vind u op www.syntens.nl.

De toeristische krant Schatrijk Limburgis gemaakt door de Provincie Limburg, de Kamer van Koophandel en de Samenwerkende VVVs Limburg.
* Toeristische trendrapportage 2007-2008 PDF-document

26-6-2008 10:19