Donors geven Sanquin een acht

26/06/2008 11:30

Sanquin

Amsterdam, 26 juni 2008

Donors zijn zeer tevreden over Sanquin, de organisatie waarbij ze bloed geven. Ze beoordelen Sanquin als betrouwbaar, professioneel en klantgericht. Dit blijkt uit recent onderzoek onder bloeddonors.

Tachtig procent heeft geen behoefte aan meer inspraak in Sanquin. Vier procent wel. Dit past goed bij de tevredenheid over de organisatie. Men vindt Sanquin professioneel en betrouwbaar (99%) en servicegericht (94%).

Reiskosten en salarissen

Er is ook gevraagd naar onderwerpen die in 2007 met donors zijn bediscussieerd. Bijna driekwart van de donors vindt het niet vergoed krijgen van reiskosten helemaal geen probleem en ongeveer 1 op de 10 vindt dat enigszins. Sanquin overlegt met haar donorraad over een nieuwe reiskostenregeling.

Medewerkers en Raad van Bestuur van Sanquin worden beloond zoals bij academische ziekenhuizen. Daarover heeft de helft van de donors geen mening, een derde vindt deze salariëring wel terecht en tien procent vindt het onterecht.

Verbeterpunten

Naast de hoge waardering zijn er nog punten voor verbetering.

Ruim tachtig procent vindt de tijd die zij moeten wachten rondom de donatie niet te lang, een zesde vindt dit wel. Sanquin gaat de wachttijden verkorten en de beleving van de wachttijd verbeteren door via beeldschermen donors van voor hen interessante informatie te voorzien.

Driekwart van de donors is tevreden over de openingstijden, tien procent niet. Sanquin zoekt naar mogelijkheden voor flexibelere openingstijden en locaties. Vanaf 2008 zet Sanquin bijvoorbeeld op proef een afnamebus in.

Sanquin

Sanquin zorgt voor de bloedvoorziening in Nederland. Zij kan dat dankzij de honderdduizenden donors die vrijwillig bloed geven. De donors zijn het hart van de organisatie. Kernactiviteit is een veilige en efficiënte productie en levering van bloedproducten voor de behandeling van patiënten. Door onderzoek onderhoudt en vergroot zij haar kennis over bloed en transfusiegeneeskunde. Deze kennis stelt Sanquin in staat ziekenhuizen, behandelaren, patiënten en donors te adviseren. In het werk van Sanquin staan de beginselen van het internationale Rode Kruis, kwaliteit en servicegerichtheid, centraal. Sanquin is een organisatie van, voor en door mensen.