Rijk en spoorsector helpen herontwikkeling van vier spoorzones op gang
26-06-2008
Het ministerie van VROM, het ministerie van VenW, ProRail en NS gaan
de gemeenten Groningen, Amersfoort, Zwolle en Nijmegen ondersteunen
bij de herontwikkeling van binnenstedelijke spoorzones. Deze locaties
worden nu niet of nauwelijks gebruikt, maar zijn door hun ligging in
het centrum bij uitstek geschikt voor wonen, werken en recreëren. Alle
partijen streven naar concrete uitvoeringsplannen in 2010, zodat snel
daarna de schop in de grond kan. De voorbeeldprojecten moeten lessen
opleveren voor andere spoorzone-initiatieven in Nederland.
Binnenstedelijke spoorzonelocaties zijn een typisch voorbeeld van
locaties waar nog ruimte te vinden is voor binnenstedelijke
(her)ontwikkeling. Om tot ontwikkeling van deze locaties te kunnen
komen, is een gezamenlijke inzet van gemeenten en andere partijen
nodig. Het gaat hier vaak om complexe locaties met o.a.
milieubelemmeringen, externe veiligheidsproblemen en gebrekkige
ontsluiting. Dit voorjaar is een onderzoek uitgevoerd naar de
haalbaarheid van herontwikkeling van binnenstedelijke
spoorzonelocaties. Op basis hiervan zijn de vier voorbeeldprojecten
geselecteerd, die worden ondersteund in een nieuw programma
Spoorzoneontwikkeling. Het programma Spoorzoneontwikkeling wordt
opgenomen in de verkenningentabel van het Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Transport.
Het kabinet zet zich in voor efficiënt ruimtegebruik voor wonen en
werken door onder andere herstructurering van oude bedrijventerreinen
en het benutten van ruimte voor binnenstedelijke woningbouw. Het
kabinet streeft naar 80.000 tot 83.000 nieuwe woningen per jaar,
waarvan 25 tot 40% binnen bestaand stedelijk gebied. De
kabinetsambities voor efficiënt ruimtegebruik sluiten naadloos aan bij
de visie van de spoorsector.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer