Merkbekendheid is te koop, merkvoorkeur niet

26/06/2008 11:02

MarketResponse Nederland BV

Leusden - 23 juni 2008. Voor het creëren van merkvoorkeur is een goede commercial nodig. Voor het verhogen van merkbekendheid niet. Dit blijkt uit AdMeasure, een effectiviteitonderzoek uitgevoerd door Ster en MarketResponse. Een commercial die slecht scoort op noodzakelijke elementen voor het creëren van merkvoorkeur, kan beter niet worden uitgezonden. Het inkopen van een zeer groot aantal GRP's voor een campagne leidt niet of nauwelijks tot een verhoging van merkvoorkeur. Bij het verhogen van merkbekendheid is de kwaliteit van de uiting veel minder relevant. Merkbekendheid is daarmee te koop, merkvoorkeur niet.

Nicole Engels, Research Director bij Ster, zegt: 'De kwaliteit van een commercial is bepalend in het creëren van merkvoorkeur. Voor het verhogen van de merkbekendheid is echter het aantal GRP's dat wordt ingekocht van cruciaal belang'. De kwaliteit van de uiting doet er in dit geval niet zoveel toe. 'Een slechte commercial kan nog 12% relatieve groei in merkbekendheid opleveren, als er maar voldoende GRP's worden ingekocht. In die zin is merkbekendheid dus te koop', aldus Berlinda Harkink, Expert Communicatiemanagement bij MarketResponse.

Onderzoek

In het onderzoek zijn 80 televisiecommercials getest en gedurende twaalf weken op merkeffecten gevolgd. De commercials zijn afkomstig uit diverse branches en zijn bij alle televisie-exploitanten ingezet.

Over Ster en AdMeasure

Ster is al meer dan 40 jaar een professioneel partner voor adverteerders, media- en reclamebureaus. Ster exploiteert reclamezendtijd rond hoogwaardige programma's zodanig, dat zij voor haar klanten alle kansen benut. Ster neemt een actieve, adviserende rol in, bijvoorbeeld door gebruik van AdMeasure, een doeltreffend instrument om effectiviteit van campagnes te meten. Ster biedt, met de beste professionals aan boord en door het uitvoeren van toonaangevend onderzoek, unieke expertise en advies.

Over MarketResponse

MarketResponse is één van de grootste onafhankelijke research consultancy bureaus van Nederland. MarketResponse streeft naar een zo groot mogelijke effectiviteit voor haar klanten. Op basis van fact based research helpt MarketResponse haar klanten om een maximaal rendement te halen uit het managen van klanten, medewerkers, portfolio en communicatie. Doel is om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. MarketResponse heeft ruim 20 jaar ervaring in het faciliteren van besluitvorming op basis van marktonderzoek en is partner van de VODW Marketing Village, een strategische alliantie met complementaire bedrijven gespecialiseerd in marketing en marketing intelligence.