Persbericht
Datum 26 juni 2008
Kenmerk 117
Scholen leren omgaan met homoseksualiteit
Amsterdam stelt extra middelen beschikbaar om antisemitisme, islamofobie en
homofobie in het voortgezet onderwijs blijvend tegen te gaan. De aanpak moet
ervoor zorgen dat scholen zelf in staat zijn om diversiteit en omgangsvormen
bespreekbaar te maken. Begeleiding van scholen, training voor docenten en
voorlichting door het COC over homoseksualiteit maken deel uit van de aanpak.
Ook wordt een HLTB-netwerk (homo, lesbisch, transgender biseksueel) van
docenten en leerlingen opgezet om vanuit het onderwijs en de jeugd een bijdrage te
leveren aan een grotere participatie en acceptatie van deze groepen onder
Amsterdamse jongeren.
Afgelopen jaar hebben meer dan 40 Amsterdamse scholen meegewerkt aan een brede
aanpak om antisemitisme, islamofobie en homofobie in het voortgezet onderwijs tegen te
gaan. Dit gebeurt onder meer door begeleiding van scholen, training voor docenten en
voorlichting aan leerlingen. Hierbij wordt onder andere samengewerkt met de Anne Frank
stichting en het COC Amsterdam. Op hun verzoek kregen 15 scholen intensieve
begeleiding. Hierbij is de situatie op school in kaart gebracht en zijn trainingen voor
docenten en activiteiten voor leerlingen georganiseerd. Met deze maatregelen is uitvoering
gegeven aan de motie Flos (VVD), waarvoor in totaal 200.000,- was gereserveerd.
De aanpak is erop gericht om te zorgen dat scholen zelf de expertise over diversiteit en
omgangsvormen in huis krijgen. Hierbij worden bestaande structuren en netwerken van de
scholen gebruikt. Docenten en leerlingen leren zo om vraagstukken over homoseksualiteit,
antisemitisme en angst voor de islam bespreekbaar te maken in een veilige en
respectvolle omgeving.
Van alle scholen die benaderd zijn, hebben 7 scholen geen gebruik gemaakt van het
aanbod vanwege de omvang van de school of omdat zij net deelgenomen hadden aan
vergelijkbare initiatieven. Er is geen sprake van structurele weigering door specifieke
scholen. Op tweederde van de scholen waar het COC voorlichting heeft gegeven, zitten
overwegend jongeren van allochtone achtergrond. Het is belangrijk om de eerste positieve
resultaten die nu geboekt zijn voor de langere termijn te behouden. De gemeente
Amsterdam heeft daarom extra middelen vrijgemaakt om deze aanpak nu een vaste plek
te geven in het schoolbeleid. Dit jaar worden de overige scholen benaderd om ook mee te
werken aan de aanpak om diversiteit en omgangsvormen bespreekbaar te maken.
Gemeente Amsterdam