Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 26 juni 2008

Kenmerk 117

Scholen leren omgaan met homoseksualiteit

Amsterdam stelt extra middelen beschikbaar om antisemitisme, islamofobie en homofobie in het voortgezet onderwijs blijvend tegen te gaan. De aanpak moet ervoor zorgen dat scholen zelf in staat zijn om diversiteit en omgangsvormen bespreekbaar te maken. Begeleiding van scholen, training voor docenten en voorlichting door het COC over homoseksualiteit maken deel uit van de aanpak. Ook wordt een HLTB-netwerk (homo, lesbisch, transgender biseksueel) van docenten en leerlingen opgezet om vanuit het onderwijs en de jeugd een bijdrage te leveren aan een grotere participatie en acceptatie van deze groepen onder Amsterdamse jongeren.

Afgelopen jaar hebben meer dan 40 Amsterdamse scholen meegewerkt aan een brede aanpak om antisemitisme, islamofobie en homofobie in het voortgezet onderwijs tegen te gaan. Dit gebeurt onder meer door begeleiding van scholen, training voor docenten en voorlichting aan leerlingen. Hierbij wordt onder andere samengewerkt met de Anne Frank stichting en het COC Amsterdam. Op hun verzoek kregen 15 scholen intensieve begeleiding. Hierbij is de situatie op school in kaart gebracht en zijn trainingen voor docenten en activiteiten voor leerlingen georganiseerd. Met deze maatregelen is uitvoering gegeven aan de motie Flos (VVD), waarvoor in totaal 200.000,- was gereserveerd.

De aanpak is erop gericht om te zorgen dat scholen zelf de expertise over diversiteit en omgangsvormen in huis krijgen. Hierbij worden bestaande structuren en netwerken van de scholen gebruikt. Docenten en leerlingen leren zo om vraagstukken over homoseksualiteit, antisemitisme en angst voor de islam bespreekbaar te maken in een veilige en respectvolle omgeving.

Van alle scholen die benaderd zijn, hebben 7 scholen geen gebruik gemaakt van het aanbod vanwege de omvang van de school of omdat zij net deelgenomen hadden aan vergelijkbare initiatieven. Er is geen sprake van structurele weigering door specifieke scholen. Op tweederde van de scholen waar het COC voorlichting heeft gegeven, zitten overwegend jongeren van allochtone achtergrond. Het is belangrijk om de eerste positieve resultaten die nu geboekt zijn voor de langere termijn te behouden. De gemeente Amsterdam heeft daarom extra middelen vrijgemaakt om deze aanpak nu een vaste plek te geven in het schoolbeleid. Dit jaar worden de overige scholen benaderd om ook mee te werken aan de aanpak om diversiteit en omgangsvormen bespreekbaar te maken.