Lessen uit ongeval Veemkade
Persbericht
26 juni 2008
Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Zeeburg betreurt het tragische
ongeval zeer dat op Oudjaarsavond 2007 plaatsvond aan de Veemkade in
Amsterdam. Hierbij kwam mevrouw Susanna Carbajal om het leven en
raakte de heer Frederico Cavia ernstig gewond. Het DB heeft zich het
harde oordeel aangetrokken dat de Ombudsman op 11 juni 2008 velde naar
aanleiding van zijn onderzoek naar dit ongeval. Om lering te trekken
en ongevallen in de toekomst te helpen voorkomen, heeft het DB dit
rapport intensief bestudeerd en ons handelen tegen het licht gehouden.
Het rapport levert het DB van stadsdeel Zeeburg een aantal lessen op.
Het beheer van de Veemkade in het Oostelijk Havengebied moet in één
hand worden gebracht. Ook bij andere grootstedelijke projecten in
stadsdeel Zeeburg, waarbij meerdere gemeentelijke partijen
samenwerken, zullen de beheersbevoegdheden worden bekeken. In het
geval van de Veemkade zal dit voortaan Havens Amsterdam zijn. Verder
komt een inventarisatie van mogelijk gevaarlijke plekken (`black
spots') op de kades van het stadsdeel. Ook krijgt veiligheid voortaan
een nog grotere rol bij de inrichting van de openbare ruimte, zodat
risico's tot een minimum worden beperkt. Tenslotte zal Zeeburg na een
ongeval altijd het bestaande gemeentelijke protocol volgen. Het is
beter dat er tweemaal wordt gereageerd naar betrokkenen dan dat er
mogelijk te laat contact is vanuit Zeeburg.
Het DB stelt vast dat de Ombudsman en stadsdeel Zeeburg vanuit een
ander vertrekpunt naar het gebied kijken. De Ombudsman houdt stadsdeel
Zeeburg vanuit de formele bevoegdheden een spiegel voor. Voor Zeeburg
was het uitgangspunt de samenwerking en de gezamenlijke
verantwoordelijkheid van de deelnemers aan de Projectgroep Oostelijke
Handelskade. Dit uitgangspunt is bepalend geweest voor het optreden
van Zeeburg.
Na de besluitvorming over de inrichting van de Veemkade heeft Zeeburg
steeds meegedacht over de inrichting in de projectgroep. Voor Zeeburg
was altijd het uitgangspunt dat de Veemkade ter hoogte van de PTA
toegankelijk zou zijn voor bewoners, gebruikers en ondernemers.
Vanaf medio november 2007 krijgt de gemeente, waaronder stadsdeel
Zeeburg, voor het eerst berichten van het evenementenschip Ocean Diva
dat enkele malen bezoekers te water zijn geraakt. Dit is door de
projectorganisatie besproken, en naar aanleiding hiervan heeft de
projectorganisatie meteen maatregelen genomen, zoals tijdelijke hekken
op de kopse kant.
Ten aanzien van de handhaving op de avond zelf, heeft het stadsdeel in
de vergunning voor het feest op de Ocean Diva opgenomen dat er
vijftien beveiligers aanwezig moesten zijn, en waar nodig
verkeersregelaars. Er zijn geen signalen ontvangen dat sprake was van
(parkeer) problemen.
Na het ongeval ging het Dagelijks Bestuur er ten onrechte van uit dat
er voor Zeeburg in de uitvoering van het gemeentelijke protocol geen
rol meer was weggelegd. Dit naar aanleiding van de in de projectgroep
gemaakte afspraken na het ongeluk.
Tenslotte is het DB van mening dat samenwerking in de vorm van een
projectorganisatie voor dit complexe en bijzondere gebied de meest
praktische en vaak effectieve oplossing is. Dit laatste in aanmerking
nemend zou het harde eindoordeel van de Ombudsman ten aanzien van de
afzonderlijke partijen wellicht minder hard zijn uitgepakt.
Op 11 juni ontvingen het college van B&W en het Dagelijks Bestuur van
Zeeburg het onderzoek van de Ombudsman naar de Veemkade. De ombudsman
heeft gekeken naar het handelen van de betrokken gemeentelijke
onderdelen, Haven Amsterdam, Project Management Bureau en stadsdeel
Zeeburg, voor, na en ten tijde van het ongeval. Het ombudsmanrapport
gaat niet over civiel of strafrechtelijke verantwoordelijkheid. Het
College van B&W zal namens Haven Amsterdam en het gemeentelijk Project
Management Bureau een reactie sturen naar de Amsterdamse gemeenteraad.
Bijlage: Brief aan de stadsdeelraad met reactie op ombudsman onderzoek
naar ongeval Veemkade
Stadsdeel Zeeburg