Stadsdeel Zeeburg

Lessen uit ongeval Veemkade

Persbericht

26 juni 2008
Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Zeeburg betreurt het tragische ongeval zeer dat op Oudjaarsavond 2007 plaatsvond aan de Veemkade in Amsterdam. Hierbij kwam mevrouw Susanna Carbajal om het leven en raakte de heer Frederico Cavia ernstig gewond. Het DB heeft zich het harde oordeel aangetrokken dat de Ombudsman op 11 juni 2008 velde naar aanleiding van zijn onderzoek naar dit ongeval. Om lering te trekken en ongevallen in de toekomst te helpen voorkomen, heeft het DB dit rapport intensief bestudeerd en ons handelen tegen het licht gehouden.

Het rapport levert het DB van stadsdeel Zeeburg een aantal lessen op. Het beheer van de Veemkade in het Oostelijk Havengebied moet in één hand worden gebracht. Ook bij andere grootstedelijke projecten in stadsdeel Zeeburg, waarbij meerdere gemeentelijke partijen samenwerken, zullen de beheersbevoegdheden worden bekeken. In het geval van de Veemkade zal dit voortaan Havens Amsterdam zijn. Verder komt een inventarisatie van mogelijk gevaarlijke plekken (`black spots') op de kades van het stadsdeel. Ook krijgt veiligheid voortaan een nog grotere rol bij de inrichting van de openbare ruimte, zodat risico's tot een minimum worden beperkt. Tenslotte zal Zeeburg na een ongeval altijd het bestaande gemeentelijke protocol volgen. Het is beter dat er tweemaal wordt gereageerd naar betrokkenen dan dat er mogelijk te laat contact is vanuit Zeeburg.

Het DB stelt vast dat de Ombudsman en stadsdeel Zeeburg vanuit een ander vertrekpunt naar het gebied kijken. De Ombudsman houdt stadsdeel Zeeburg vanuit de formele bevoegdheden een spiegel voor. Voor Zeeburg was het uitgangspunt de samenwerking en de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de deelnemers aan de Projectgroep Oostelijke Handelskade. Dit uitgangspunt is bepalend geweest voor het optreden van Zeeburg.

Na de besluitvorming over de inrichting van de Veemkade heeft Zeeburg steeds meegedacht over de inrichting in de projectgroep. Voor Zeeburg was altijd het uitgangspunt dat de Veemkade ter hoogte van de PTA toegankelijk zou zijn voor bewoners, gebruikers en ondernemers.

Vanaf medio november 2007 krijgt de gemeente, waaronder stadsdeel Zeeburg, voor het eerst berichten van het evenementenschip Ocean Diva dat enkele malen bezoekers te water zijn geraakt. Dit is door de projectorganisatie besproken, en naar aanleiding hiervan heeft de projectorganisatie meteen maatregelen genomen, zoals tijdelijke hekken op de kopse kant.

Ten aanzien van de handhaving op de avond zelf, heeft het stadsdeel in de vergunning voor het feest op de Ocean Diva opgenomen dat er vijftien beveiligers aanwezig moesten zijn, en waar nodig verkeersregelaars. Er zijn geen signalen ontvangen dat sprake was van (parkeer) problemen.

Na het ongeval ging het Dagelijks Bestuur er ten onrechte van uit dat er voor Zeeburg in de uitvoering van het gemeentelijke protocol geen rol meer was weggelegd. Dit naar aanleiding van de in de projectgroep gemaakte afspraken na het ongeluk.

Tenslotte is het DB van mening dat samenwerking in de vorm van een projectorganisatie voor dit complexe en bijzondere gebied de meest praktische en vaak effectieve oplossing is. Dit laatste in aanmerking nemend zou het harde eindoordeel van de Ombudsman ten aanzien van de afzonderlijke partijen wellicht minder hard zijn uitgepakt.

Op 11 juni ontvingen het college van B&W en het Dagelijks Bestuur van Zeeburg het onderzoek van de Ombudsman naar de Veemkade. De ombudsman heeft gekeken naar het handelen van de betrokken gemeentelijke onderdelen, Haven Amsterdam, Project Management Bureau en stadsdeel Zeeburg, voor, na en ten tijde van het ongeval. Het ombudsmanrapport gaat niet over civiel of strafrechtelijke verantwoordelijkheid. Het College van B&W zal namens Haven Amsterdam en het gemeentelijk Project Management Bureau een reactie sturen naar de Amsterdamse gemeenteraad.

Bijlage: Brief aan de stadsdeelraad met reactie op ombudsman onderzoek naar ongeval Veemkade