Universiteit van Tilburg 17 juni 2008
Interactief videocollege verbetert opleiding Sociaal Recht
Blended Learning aan Universiteit van Tilburg
Bij de duale masteropleiding Sociaal Recht aan de Universiteit van
Tilburg heeft het fenomeen 'blended learning' zijn intrede gedaan.
Door een mix van klassieke onderwijsmethoden met digitale
mediatoepassingen kunnen studenten eerder zelfstandig aan de slag en
zodoende meer praktijkervaring opdoen. Tevens kan hiermee een aantal
organisatorische en logistieke problemen worden opgelost waardoor veel
tijdswinst valt te behalen.
De Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Tilburg ziet in
Blended Learning grote mogelijkheden. Duale studenten spreiden hun
eenjarige masteropleiding uit over twee jaar om daarnaast zon twintig
uur per week op een advocatenkantoor stage te lopen. Studenten vinden
deze stageplekken steeds vaker elders in Nederland of in het
buitenland. Hierdoor kost het onderhouden van persoonlijk contact
tussen studenten en hun begeleiders, maar ook tussen studenten
onderling, vaak te veel tijd. Blended learning kan een bijdrage
leveren aan het oplossen van dit probleem. Niet alleen kunnen middels
een geavanceerde ICT-aanpak colleges op afstand worden gevolgd, maar
ook vindt frequente communicatie tussen studenten onderling plaats via
videoconferencing en chatten. Daarnaast kan de stagebegeleider op
ieder gewenst tijdstip een 'videobezoek' aan de student afleggen,
zonder daarvoor het hele land af te hoeven reizen. Tenslotte zijn er
als vraagbaak een aantal procesrechtelijke kennismodules online
beschikbaar.
In januari 2008 ging bij Sociaal Recht een pilot van start waarover de
studenten enthousiast zijn. Er wordt een soort community gecreëerd,
waardoor de studenten vanaf hun stageplek bij een afgelegen
advocatenkantoor continu kunnen communiceren met studiegenoten en
begeleiders. Daarnaast blijven ze makkelijker op de hoogte van de
actuele ontwikkelingen. Het is de verwachting dat studenten hierdoor
uiteindelijk sneller zelfstandig een zaak kunnen afhandelen.
Virtuele terugkomdag
Studenten hebben inmiddels een aantal maanden succesvol via blended
learning gewerkt. Het is nu een goed moment om aan de buitenwereld te
laten zien wat er bereikt is. Op 26 juni 2008 hebben de studenten van
de duale master een 'virtuele terugkomdag'. Dit is een besloten
bijeenkomst waarbij de studenten via videoconferencing de stage
evalueren met de stagebegeleider. Aansluitend volgt een kort
interactief responsiecollege.
Universiteit van Tilburg