Universiteit van Tilburg

Universiteit van Tilburg 17 juni 2008

Interactief videocollege verbetert opleiding Sociaal Recht

Blended Learning aan Universiteit van Tilburg

Bij de duale masteropleiding Sociaal Recht aan de Universiteit van Tilburg heeft het fenomeen 'blended learning' zijn intrede gedaan. Door een mix van klassieke onderwijsmethoden met digitale mediatoepassingen kunnen studenten eerder zelfstandig aan de slag en zodoende meer praktijkervaring opdoen. Tevens kan hiermee een aantal organisatorische en logistieke problemen worden opgelost waardoor veel tijdswinst valt te behalen.

De Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Tilburg ziet in Blended Learning grote mogelijkheden. Duale studenten spreiden hun eenjarige masteropleiding uit over twee jaar om daarnaast zon twintig uur per week op een advocatenkantoor stage te lopen. Studenten vinden deze stageplekken steeds vaker elders in Nederland of in het buitenland. Hierdoor kost het onderhouden van persoonlijk contact tussen studenten en hun begeleiders, maar ook tussen studenten onderling, vaak te veel tijd. Blended learning kan een bijdrage leveren aan het oplossen van dit probleem. Niet alleen kunnen middels een geavanceerde ICT-aanpak colleges op afstand worden gevolgd, maar ook vindt frequente communicatie tussen studenten onderling plaats via videoconferencing en chatten. Daarnaast kan de stagebegeleider op ieder gewenst tijdstip een 'videobezoek' aan de student afleggen, zonder daarvoor het hele land af te hoeven reizen. Tenslotte zijn er als vraagbaak een aantal procesrechtelijke kennismodules online beschikbaar.

In januari 2008 ging bij Sociaal Recht een pilot van start waarover de studenten enthousiast zijn. Er wordt een soort community gecreëerd, waardoor de studenten vanaf hun stageplek bij een afgelegen advocatenkantoor continu kunnen communiceren met studiegenoten en begeleiders. Daarnaast blijven ze makkelijker op de hoogte van de actuele ontwikkelingen. Het is de verwachting dat studenten hierdoor uiteindelijk sneller zelfstandig een zaak kunnen afhandelen.

Virtuele terugkomdag
Studenten hebben inmiddels een aantal maanden succesvol via blended learning gewerkt. Het is nu een goed moment om aan de buitenwereld te laten zien wat er bereikt is. Op 26 juni 2008 hebben de studenten van de duale master een 'virtuele terugkomdag'. Dit is een besloten bijeenkomst waarbij de studenten via videoconferencing de stage evalueren met de stagebegeleider. Aansluitend volgt een kort interactief responsiecollege.