Promotie Mw. M.A. Tuk
Titel proefschrift
Is Friendship Silent when Money Talks? How people respond to
word-of-mouth marketing
---
Promotors:
prof.dr.ir. A. Smidts
prof.dr. D.H.J. Wigboldus
---
Datum
26 juni 2008 11:00
---
Locatie:
Woudestein, Forumzaal
---
Faculteit
RSM Erasmus University
Buzz marketing hoeft niet geheimzinnig te zijn
Klanten worden steeds vaker beloond als zij in hun eigen kring
mondeling reclame maken voor een product. Dat een beloning de
mond-tot-mond reclame (buzz) bevordert, is bekend. Maar hoe wordt een
betaalde aanbeveling eigenlijk ontvangen? Volgens sociaal-psychologe
Mirjam Tuk moet de aanbeveler vooral niet geheimzinnig doen over het
feit dat hij een beloning krijgt. Zij verdedigt op donderdag 26 juni
2008 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam haar proefschrift Is
friendship silent when money talks? How people respond to
word-of-mouth marketing.
Buzz marketing is de laatste jaren een beproefde strategie van
marketeers om meer bekendheid te geven aan hun product. Vaak worden de
aanbevelers (financieel) beloond. Eerder onderzoek bevestigde dat
beloning de mond-tot-mond reclame inderdaad doet toenemen. Mirjam Tuk
onderzocht hoe een ontvanger reageert op een beloonde aanbeveling. Met
behulp van experimenten ontdekte zij dat aanbevelingen positiever
ontvangen worden, als de ontvanger weet dat er een betaalde buzz in
het spel is.
"Buzz reclame wordt ook vaak gezien als een schimmige manier van
reclame maken; het is vaak onduidelijk of dit een oprecht gemeende
aanbeveling is, of eerder een verkooppraatje", vertelt Tuk. "Maar
juist te veel schimmigheid leidt tot wantrouwen bij de ontvanger van
een aanbeveling. Als deze gewoon te weten kan komen dat de aanbeveler
een beloning krijgt voor de tip, bekijkt hij deze positiever. Dit
effect is veel sterker voor de beoordeling van de aanbeveler, dan voor
de neiging om de aanbeveling op te volgen. Het verborgen houden van
een beloning wordt in de eerste plaats de aanbeveler aangerekend, en
niet zo zeer het product." Tuk onderzocht verder ook wat de invloed is
van sociale groepsindelingen op de ontvangst van een beloonde
aanbeveling.
Het onderzoek van Mirjam Tuk is verricht in het Erasmus Research
Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende
onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus
University en de Faculteit der Economische Wetenschappen. Aan ERIM
zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het
Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de
opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers. www.erim.eur.nl
Erasmus Universiteit Rotterdam