ProRail
Persbericht
16-06-2008
Tijdelijke aanpassing A6/afslag 11 vanwege aanleg Hanzelijn
De verkeerssituatie bij afslag 11 van de A6 wijzigt met ingang van 26
juni 2008. De westelijke rijbaan (Emmeloord naar Almere) is omgebouwd
tot vier versmalde rijstroken. Voor de duur van ruim 15 maanden geldt
hier een maximum snelheid van 90 km per uur. De werkzaamheden zijn
nodig voor de aanleg van de Hanzelijn. De Combinatie Hanzelijn
NL v.o.f. voert de werkzaamheden uit in opdracht van ProRail. ProRail
werkt hierbij nauw samen met Rijkswaterstaat, de wegbeheerder van de
rijksweg A6.
Start reconstructie A6/Hanzelijn
In januari 2008 is de aannemer gestart met de reconstructie van de A6
ter hoogte van afslag 11, Lelystad-Noord vanwege de aanleg van de
Hanzelijn. De voorbereidende werkzaamheden vonden plaats op de
westelijke rijbaan van de A6 (richting Almere). Deze rijbaan is
inmiddels omgebouwd tot twee versmalde rijstroken per rijrichting. Er
zijn pechhavens en er is tijdelijke verlichting aangelegd en de
ondergrondse infrastructuur is aangepast. Met ingang van 26 juni 2008
gaat al het verkeer van beide rijbanen over op vier versmalde
rijstroken op de westelijke rijbaan, waarbij een maximum snelheid van
90 km per uur van kracht is.
Tijdens de werkzaamheden kan het verkeer gewoon doorrijden.
Werkzaamheden vanaf maart 2009
Met ingang van medio maart 2009 wordt het autoverkeer in de richting
van Emmeloord via een doorsteek naar de oostelijke rijbaan geleid. Er
geldt dan ook een continue snelheidsbeperking in beide richtingen. Het
gehele werk is ongeveer eind oktober 2009 klaar.
Hanzelijn
ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de
Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden
slechts dertig minuten. Hiermee komen het noorden en noordoosten van
Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstand te liggen. Ook
zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn.
Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en
wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een
nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder
het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.