ProRail

Persbericht

16-06-2008

Tijdelijke aanpassing A6/afslag 11 vanwege aanleg Hanzelijn

De verkeerssituatie bij afslag 11 van de A6 wijzigt met ingang van 26 juni 2008. De westelijke rijbaan (Emmeloord naar Almere) is omgebouwd tot vier versmalde rijstroken. Voor de duur van ruim 15 maanden geldt hier een maximum snelheid van 90 km per uur. De werkzaamheden zijn nodig voor de aanleg van de Hanzelijn. De Combinatie Hanzelijn NL v.o.f. voert de werkzaamheden uit in opdracht van ProRail. ProRail werkt hierbij nauw samen met Rijkswaterstaat, de wegbeheerder van de rijksweg A6.

Start reconstructie A6/Hanzelijn

In januari 2008 is de aannemer gestart met de reconstructie van de A6 ter hoogte van afslag 11, Lelystad-Noord vanwege de aanleg van de Hanzelijn. De voorbereidende werkzaamheden vonden plaats op de westelijke rijbaan van de A6 (richting Almere). Deze rijbaan is inmiddels omgebouwd tot twee versmalde rijstroken per rijrichting. Er zijn pechhavens en er is tijdelijke verlichting aangelegd en de ondergrondse infrastructuur is aangepast. Met ingang van 26 juni 2008 gaat al het verkeer van beide rijbanen over op vier versmalde rijstroken op de westelijke rijbaan, waarbij een maximum snelheid van 90 km per uur van kracht is.
Tijdens de werkzaamheden kan het verkeer gewoon doorrijden.

Werkzaamheden vanaf maart 2009

Met ingang van medio maart 2009 wordt het autoverkeer in de richting van Emmeloord via een doorsteek naar de oostelijke rijbaan geleid. Er geldt dan ook een continue snelheidsbeperking in beide richtingen. Het gehele werk is ongeveer eind oktober 2009 klaar.

Hanzelijn

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Hiermee komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstand te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.