Ingezonden persbericht



Pe               
                Customer experience draagt bij aan langdurig concurrentievoordeel 

  r             Customer experience is de laatste jaren sterk terrein aan het winnen. De klant is tegenwoordig veeleisender dan 
   s            ooit. Hij rekent 24 uur per dag en zeven dagen per week op aandacht en service. Een goede dienstverlening is 
                bovendien  niet  meer  voldoende.  Wat  klanten  tegenwoordig  willen  is  een  goede  'totaalbeleving'.  Ook  in  de 
    b           bouwsector  wordt  customer  experience  een  steeds  belangrijker  onderdeel  van  de  marketingstrategie. 
                Gemiddeld denkt ruim de helft van de bouwpartijen dat customer experience in de toekomst steeds belangrijker 
     e          wordt  om  je  te  onderscheiden  en  om  duurzaam  voorsprong  op  de  concurrentie  te  behalen.  Dit  blijkt  uit 
                onderzoek van BouwKennis ten behoeve van de BouwKennis Jaarbijeenkomst. 
      r          
                Bij customer experience staat de beleving rond een merk of product centraal. Deze nieuwe marketingstrategie is 
       ic       de optelsom van alle interacties van organisaties met hun klanten. Hieronder vallen niet alleen marketing- of 
                promotionele acties. Andere contactmomenten, zoals de contacten met een verkoop- of serviceafdeling, online 
                transacties, de levering en de facturering zijn minstens zo belangrijk.  
         h       
                Beleving geeft toegevoegde waarde 
          t     Een rede voor de groeiende aandacht voor customer experience is de toenemende concurrentie. Zeker in de 
                bouwsector is de concurrentiedruk een groot probleem. Uit eerder onderzoek blijkt dat bijna twee derde van de 
                bedrijven  uit  de  bouwsector aangeeft dat de concurrentiedruk in de  afgelopen  vijf jaar  is toegenomen.  Een 
                oorzaak  van  de  toegenomen  concurrentie  is  dat  producten  steeds  meer  op  elkaar  gaan  lijken.  Kwaliteit  is 
                tegenwoordig een voorwaarde en levert dus vrijwel geen onderscheidend vermogen meer. Door het merk te 
                laden  met  merkwaarden,  kan  er  een  emotie  aan  worden  toegevoegd.  Hierdoor  krijgt  een  product  of  dienst 
                toegevoegde waarde en kan een langdurige relatie met de klant worden opgebouwd.  

                Bouwsector gelooft in customer experience 
                Uit onderzoek van BouwKennis blijkt dat de bouwsector gelooft in de mogelijkheden van customer experience. 
                Gemiddeld is ruim de helft van de bouwpartijen het (zeer) eens met de stelling dat customer experience in de 
                toekomst steeds belangrijker wordt om je te onderscheiden en om duurzaam voorsprong op de concurrentie te 
                behalen.  Het  aandeel  weet  niet/geen  mening  ligt  hier  aanzienlijk  lager  dan  bij  de  vorige  stellingen.  De 
                handelaren en architecten steken boven de overige partijen uit, met respectievelijk 71% en 68% dat het (zeer) 
                eens is met de stelling. Afbouwers hebben het minst op met customer experience. Van hen denkt slechts 30% 
                dat dit een duurzaam concurrentievoordeel oplevert.  

                Customer  experience  wordt  in  de  toekomst  steeds  belangrijker  om  je  te  onderscheiden  en  om  duurzaam 
                voorsprong op de concurrentie te behalen (in %) 
                            Handel          14                             57                            14             14
                        Architecten       9                          57                                 24             4    7
                       Installateurs    6                      48                              28                6  1     11
                    Aannemers B&U        8                     44                           25              8    2      13
                     Klussenbedrijf     6                 37                          26              10    1         19
                  Aannemers GWW         7                33                       27              7              27
                        Afbouwers      3           28                              47                       5         17
                                    0%       10%    20%       30%     40%       50%    60%     70%       80%       90%       100%
                        zeer mee eens      mee eens   neutraal    mee oneens     zeer mee oneens     Weet niet/geen mening           
                Bron: BouwKennis, juni 2008 


Pe               
                BouwKennis Jaarbijeenkomst 2008 
  r             BouwKennis organiseert donderdag 18 september alweer voor de zesde maal de BouwKennis Jaarbijeenkomst. 
                Hét event voor de bouw-, vastgoed- en installatiesector dat u niet mag missen. Dit jaar staat de Jaarbijeenkomst 
   s            volledig in het teken van customer experience: hoe beleven uw klanten uw producten, diensten en organisatie? 
                Tijdens de jaarbijeenkomst nemen we u mee naar de toekomst. We belichten de trends en ontwikkelingen waar 
    b           u mee te maken gaan krijgen. We laten u de experience economie ruiken, voelen en proeven. Ook geven we 
                antwoord op de vraag hoe u uw klanten via internet kunt betrekken bij uw organisatie. Voor meer informatie over 
     e          de BouwKennis Jaarbijeenkomst kunt u kijken op www.bouwkennisjaarbijeenkomst.nl. 

      r         BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van 
                BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over 
       ic       BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl. 

         h