Ingezonden persbericht
PERSBERICHT 260608
Gratis boekje met bewegwijzerde wandel- en fietsroutes vanaf ruim dertig TOP's
Ingebruikname laatste Toeristische Overstappunt in Overijssel startsein voor promotie
Op woensdag 25 juni nam gedeputeerde Carry Abbenhues (Economie, Toerisme en Arbeidsmarkt) officieel de laatste van 33 Toeristische Overstappunten (TOP's) in Overijssel in gebruik. Bovenop de Nijverdalse Berg gaf zij tevens het startsein om de bekendheid met het TOP-netwerk in Overijssel te vergroten. Enerzijds door een huisstijl-cd beschikbaar te stellen aan het toeristisch bedrijfsleven, anderzijds door de toerist en recreant te voorzien van een brochure met TOP-route-informatie. Doel van de promotie is de Toeristische Overstappunten uit te laten groeien tot dé vertrekpunten voor actieve recreatie in Twente, Salland, Vechtdal Overijssel, IJsseldelta en de Kop van Overijssel.
Behalve uniforme herkenbaarheid door de met stenen gevulde kegel, biedt iedere TOP gratis parkeergelegenheid, een informatiepaneel met kaarten van de omgeving en tenminste een tweetal bewegwijzerde wandel- en fietsroutes. Handwijzers geven de juiste richting aan. In de meeste gevallen is ook aansluiting mogelijk op het fietsroutenetwerk Overijssel en wandelnetwerk Twente.
Met de voltooiing van het netwerk aan TOP's, wandel- en fietroutetrajecten deze zomer is in Overijssel een prima basis gelegd om het toerisme verder te ontwikkelen. Carry Abbenhues benadrukte nog eens het belang van de TOP's voor de economische en toeristische ontwikkeling van de regio's. De TOP's fungeren als 'natuurlijke knooppunten' in gebieden waar toeristische routestructuren samenkomen. "Dit sluit geheel aan bij de intentie van de provincie om het toerisme vanuit het beleidskader 'Overijssel werkt!' een kwaliteitsimpuls te geven. Het doel daarbij is innoveren en verbeteren van de openbare toeristisch-recreatieve infrastructuur", aldus de gedeputeerde.
Om het gebruik van de TOP's te bevorderen ontvangt het toeristisch bedrijfsleven in de nabijheid een huisstijl cd met daarop een TOP-promotietekst, foto's van de TOP's (vrij van rechten), locatiekaartjes en diverse varianten van het TOP-logo. Met als doel opname in de eigen bedrijfsbrochure, op de website, in advertenties en andere reclame-uitingen. Ook voor gemeenten, VVV's en organisaties die een bijdrage kunnen leveren aan het vergroten van de TOP-bekendheid in Overijssel is een huisstijl cd beschikbaar. Een ander onderdeel van het TOP-promotieplan is het onder de aandacht brengen van de TOP-locaties bij toerist, recreant en de eigen inwoners. Met het zomerseizoen voor de deur is hiervoor in een oplage van 75.000 exemplaren een handig boekje gemaakt met daarin een korte beschrijving van alle 33 TOP's en hun omgeving, de geografische ligging en natuurlijk een overzicht van de routes die er kunnen worden gestart. Het gratis TOP-boekje is verkrijgbaar bij de VVV's in Overijssel. Actuele informatie over het TOP-netwerk is te vinden op de website www.topoverijssel.nl.
Twee jaar na de ingebruikname van de eerste TOP in Blokzijl is nu het volledige netwerk klaar voor gebruik. Een projectgroep van Regio Twente, Regio IJssel-Vecht, Recreatiegemeenschap Salland en het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT) heeft onder regie van de Provincie Overijssel het hele proces begeleid. Naast een gemeentelijke of regionale bijdrage is een belangrijk deel van de kosten betaald uit het Actiefonds van de Provincie Overijssel. De Regionale Bureaus voor Toerisme in Overijssel zorgen samen met het GOBT voor de promotie. Het TOP-concept is inmiddels ook elders goed ontvangen en krijgt navolging in Drenthe, Groningen en in het Euregio-grensgebied.
---
Noot voor de redactie,