Brussel, 25 juni 2008
De Commissie geeft het startschot voor het gemeenschappelijk Europees
luchtruim II: naar een veiliger, milieuvriendelijker en stipter luchtverkeer
De Europese Commissie heeft vandaag het tweede pakket wetgeving betreffende
het gemeenschappelijk Europees luchtruim II vastgesteld. Het doel van deze
voorstellen is de veiligheid verder te verbeteren, de kosten terug te
dringen en de vertragingen te beperken. Dit zal op zijn beurt leiden tot een
lager brandstofverbruik, waardoor luchtvaartmaatschappijen tot 16 miljoen
ton minder CO zullen uitstoten en een jaarlijkse kostenbesparing van twee
tot drie miljard euro kunnen verwezenlijken. Deze grondige hervorming van
het Europees systeem voor luchtverkeersbeheer is van essentieel belang om de
voor 2020 voorspelde verdubbeling van het luchtverkeer te kunnen beheren.
Dit levert niet alleen voordelen op voor de passagiersluchtvaart, maar ook
voor vrachtvervoerders, de militaire luchtvaartsector en de privéluchtvaart.
Dankzij dit pakket zullen nieuwe banen worden gecreëerd in de
luchtvaartsector. De Europese industrie, die toonaangevend is op het gebied
van technologie voor luchtverkeersbeheer (bv. satellietgebaseerde systemen -
Galileo, datalink enz.), zal dankzij dit wetgevingspakket een
concurrentievoordeel op de wereldmarkt kunnen verwerven.
"Iedereen heeft baat bij dit pakket: de passagiers, de Europese
economie en het milieu. Het Europese luchtruim is nog steeds veel te
sterk versnipperd, waardoor vluchten gemiddeld 49 km langer zijn dan
noodzakelijk. Ons voorstel heeft tot doel de wachtrijen voor het
opstijgen en landen korter te maken en de kans te vergroten dat de
passagiers op tijd aankomen. Dit pakket zal de luchtvaart ook veiliger
en groener maken, en tegelijk meer capaciteit creëren", aldus Antonio
Tajani, vice-voorzitter van de Commissie en commissaris voor vervoer.
Het pakket wetgeving betreffende het gemeenschappelijk Europees
luchtruim II is gebaseerd op vier pijlers: bijwerking van de bestaande
wetgeving uit 2004; het SESAR ATM (Single European Sky Air Traffic
Management Research) masterplan of de 'technologische pijler'; de
'veiligheidspijler' en een actieplan inzake luchthavencapaciteit.
De eerste pijler voorziet in diverse verbeteringen van de
oorspronkelijke wetgeving inzake het gemeenschappelijk Europees
luchtruim (zie IP/01/1398), zoals bindende prestatiedoelstellingen
voor verleners van luchtvaartnavigatiediensten, een Europese
netwerkbeheerfunctie die tot doel heeft de samenhang tussen de
nationale netwerken te garanderen, en een definitieve deadline voor
het verbeteren van de prestaties van de lidstaten, in de eerste plaats
via een grensoverschrijdende benadering die "functionele
luchtruimblokken" wordt genoemd.
Door dit nieuwe pakket krijgt het milieu een centrale plaats in het
gemeenschappelijk Europees luchtruim; dankzij de verbetering van het
luchtverkeersbeheer moet het mogelijk zijn de broeikasgasemissies van
de luchtvaart met naar verwachting 10% per vlucht te doen afnemen, wat
neerkomt op een emissiebesparing van 16 miljoen ton CO per jaar en
een jaarlijkse kostenbesparing van 2,4 miljard euro.
Het doel van de technologische pijler is betere technologie te
introduceren. Het SESAR-programma brengt alle belanghebbenden uit de
luchtvaartsector samen om een Europees systeem voor
luchtverkeersbeheer van de nieuwe generatie te ontwikkelen en toe te
passen, zodat tegen 2020 het dubbele van het huidige luchtverkeer op
veilige, duurzame en kostenefficiënte wijze kan worden afgehandeld.
In het kader van de veiligheidspijler worden de bevoegdheden van het
Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart uitgebreid.
Hierdoor kunnen precieze, uniforme en bindende regels voor de
veiligheid van luchthavens, luchtverkeersbeheer en
luchtnavigatiediensten worden opgesteld, en kan op passende wijze
toezicht worden gehouden op de toepassing van deze regels door de
lidstaten.
De laatste pijler, die betrekking heeft op de capaciteit van de
luchthavens, biedt een oplossing voor het tekort aan start- en
landingsbanen en aan luchthavenfaciliteiten, wat een belangrijk
knelpunt dreigt te worden. In het kader van dit initiatief zullen de
slots waarover de exploitanten van luchtvaartuigen beschikken, beter
worden gecoördineerd met maatregelen voor luchtverkeersbeheer, en zal
een waarnemingspost voor luchthavencapaciteit worden opgericht
teneinde de luchthavens volledig in het luchtvaartnetwerk te
integreren.
Voor nadere informatie, zie MEMO/08/432 en
http://ec.europa.eu/transport/air_portal/traffic_management/index_en.h
tm
European Union