PERSBERICHT
Kampen, 24 juni 2008
`Een nieuwe toeristische
regio is geboren'
De toeristische regio IJsseldelta heeft een eigen gezicht gekregen. Met de nieuwe huisstijl wordt
de IJsseldelta vanaf nu gezamenlijk gepromoot en als toeristische regio in de markt gezet door
beleidsmakers en toeristische en recreatieve organisaties en ondernemers. Daarnaast is er een
marketingplan opgesteld voor de komende vier jaar.
Op dinsdag 24 juni werd de toeristische regio IJsseldelta officieel gelanceerd door gedeputeerde Theo
Rietkerk en de wethouders van de gemeentes Kampen, Zwolle en Zwartewaterland: Harry de Goede,
Martin Knol en Lucas Boshove, als betrokken bestuurders uit de regio. Theo Rietkerk hees de vlag op de
Kogge, waarmee hij de nieuwe huisstijl liet zien. Harry de Goede, Martin Knol en Lucas Boshove kregen
een IJsseldelta vlag overhandigd waarmee zij als gemeentes het goede voorbeeld alvast kunnen geven.
Het doel is een vlag bij elke toeristische ondernemer in de regio op te hangen. Tenslotte overhandigden \de
wethouders de twee eerste IJsseldelta producten aan de ondernemers.
De toeristische regio IJsseldelta
In 2007 is het startsein gegeven om deze nieuwe toeristische regio verder te ontwikkelen. Zwolle Kampen
Netwerkstad, een samenwerking tussen de Provincie Overijssel en de gemeentes Kampen en Zwolle, is
hierin opdrachtgever via haar twee boegbeelden `Ontdek de IJsseldelta' en `Nationaal Landschap
IJsseldelta'. Tijdens de Gebiedsconferentie op 26 oktober 2007 is dit idee meegegeven aan toeristische en
recreatieve ondernemers en organisaties in het gebied zelf, die hier allen erg enthousiast over zijn. Daarna
is het marketingonderzoek gestart. In samenwerking met G2K Designers uit Amsterdam zijn er gesprekken
gevoerd met beleidsmakers en ondernemers om de visie over de IJsseldelta scherp te krijgen. Op basis
hiervan is er een positionering voor het gebied geformuleerd en is er een visuele identiteit ontwikkeld. Als
speerpunt is gekozen voor het thema: water. Het gebied is tenslotte ontstaan door het water en bepaalt nog
altijd het gezicht van de IJsseldelta. Dit is dan ook terug te zien aan de nautische huisstijl die is gebruikt voor
de regio.
Wees welkom in de havens of vaar rond de delta
Met deze nieuwe huisstijl zijn op 24 juni de eerste twee IJsseldelta producten gepresenteerd. Dit zijn het
Watersport-Welkomst-Pakket en de Rondvaartfolder. Het Watersport-Welkomst-Pakket wordt uitgereikt aan
alle toervaarders die aanmeren in één van de twintig jachthavens in het gebied. Het pakket bevat
toeristische informatie over de IJsseldelta en een kortingsbonnenboekje en heeft als doel de toervaarder het
gebied in te trekken. De Rondvaartfolder bevat alle informatie over rondvaartmogelijkheden in het gebied.
Ingezonden persbericht