Ingezonden persbericht


Nederlanders vinden hun groene gedrag ruim voldoende

Nieuwe glossy Green.2 onderzoekt milieubewustzijn in Nederland

Amsterdam, 25 juni 2008 -- Hoe milieubewust is ons gedrag? Ruim voldoende, zo blijkt uit het eerste nationale Green.2 Onderzoek naar het milieubewustzijn van Nederlanders. Het onderzoek -- uitgevoerd door Ruigrok â"' NetPanel -- is een initiatief van de nieuwe 'groene glossy' Green.2 (Gijrath Media Groep) en BMW Nederland.

Afval scheiden en groene stroom

Nederlanders zijn bewuster dan ooit bezig met het milieu, met goede doelen en met zorg voor latere generaties, maar we zijn er nog niet. Groen gedrag in Nederland bestaat vooral uit het scheiden van afval en het gebruik van groene stroom. Bijna vier op de vijf Nederlanders gooit het afval in de daarvoor bestemde bakken. Groene stroom is gemeengoed; vrijwel de helft van de Nederlanders tapt groene stroom. Om groener te worden is de meerderheid van de Nederlanders bereid om de auto te laten staan en in te ruilen voor het openbaar vervoer. Iets meer dan de helft gaat niet meer met de eigen auto de weg op als het openbaar vervoer helemaal gratis is. Opmerkelijk is dat ouderen over het algemeen milieubewuster zijn dan jongeren.

Overheid moet initiatief tonen

Financiële prikkels en zichtbare resultaten helpen ons een eind de groene kant op, maar het gaat allemaal niet vanzelf. Volgens Nederland moet de overheid initiatief tonen. De meerderheid vindt dat groene ondernemers subsidie moeten krijgen, 71% vindt het terecht dat vervuilende auto's extra belast worden, 72% wil dat het milieu hoog op de politieke agenda staat en 78% vindt het noodzakelijk dat er een Europees energiebeleid komt. Al met al wil de consument geholpen en gestuurd worden bij het maken van een milieubewuste keuze. Maar liefst 85% van ons vindt energielabels op huishoudelijke apparaten een goed initiatief. Ook auto's, huizen en cosmetica mogen wat de Nederlander betreft groene labels krijgen.

Overheersende trend

Uit het Nationale Green.2 onderzoek blijkt dat Nederlanders zich bewust zijn van het milieu, maar dat verandering en verbetering niet ten koste van alles mogen gaan. Veel Nederlanders geven toe wel te weten dat ze eigenlijk groener moeten zijn, maar zodra het meer geld kost of er moet worden ingeleverd op gemak, haken velen (nog) af.

Opmerkelijke feiten

Uit het nationale Green.2 Onderzoek komen de volgende opmerkelijke feiten naar voren:


* 10% is bang dat Nederland over 20 jaar onder water ligt
* Nederlanders geven zichzelf een gemiddeld 6.7 voor milieubewust gedrag
* 29% vindt Femke Halsema de meest milieubewuste politicus
* 18% noemt Apeldoorn de groenste stad van Nederland
* 45% ziet Azie als het meest vervuilende werelddeel
* 24 % vindt Floortje Dessing de meest milieubewuste BN'er
* 49% maakt gebruik van groene stroom

De belangrijkste resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd in de eerste editie van Green.2, de eerste groene glossy ter wereld (vanaf vandaag in de winkel), en het volledige onderzoek is te lezen op www.green2.nl