Ingezonden persbericht
08.036 24 juni 2008
Burgemeester Kroon opent `Mijn Urk´
Op woensdag 25 juni zal burgemeester Jaap Kroon om 11.00 uur in de raadzaal de website `Mijn Urk´ openen. ´Mijn Urk´ is een persoonlijke website voor de burgers van de gemeente Urk. Op deze website vinden zij hun persoonlijke gegevens, en kunnen zij in de nabije toekomst ook de status van hun verstuurde brieven en aanvragen controleren. De gemeente Urk is de eerste gemeente van Flevoland die deze digitale mogelijkheden voor haar inwoners beschikbaar stelt.
Inwoners van Urk kunnen via de website een groeiend aantal producten bestellen, op de momenten dat het hun uitkomt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van DigiD, het systeem waarmee de overheid de digitale identiteit van burgers vaststelt. Door in te loggen op ´Mijn Urk´ heeft de burger online inzicht in de door gemeente Urk geregistreerde persoonlijke gegevens. Bovendien krijgen inwoners binnenkort de mogelijkheid online informatie over lopende zaken zoals ingediende aanvragen in te zien. Bovendien wordt de burger ook proactief voorzien van individuele informatie.
De site geeft de burgers de volgende mogelijkheden:
. Attenderingen: dit is een service die de burger kan instellen. Hiermee kan hij aangeven van welke onderwerpen hij per mail op de hoogte gehouden wilt worden.
. Digitale balie: hier kan de burger zijn GBA uittreksel aanvragen. Ook kan hij hier bijvoorbeeld aangifte doen van een verhuizing binnen de gemeente.
. Profiel: hier kan de burger, zijn persoonlijke gegevens bekijken en gegevens als email, telefoonnummer en mobiel nummer toevoegen.
. Productencatalogus: hier vinden burgers antwoorden op de meest gestelde vragen. Te denken valt aan bouwen & verbouwen, werk & inkomen, etc.
. E-formulieren: hier kan de burger aangifte-, kwijtscheldings- en aanvraagformulieren vinden.
Verder kunnen de inwoners de kosten die aan GBA uittreksels zijn verbonden gemakkelijk online betalen via internetbankieren. Het uittreksel komt dan via de gewone post thuis in de brievenbus.
DigiD
Als de burger niet over een DigiD beschikt, dan kan hij deze aanvragen op www.digid.nl. Na het aanmelden, krijgt hij een code toegestuurd waarmee hij voor allerlei overheidsdiensten en producten voortaan digitaal terecht kan.
Samenwerking
Bij de realisatie van de oplossingen is er samengewerkt met Getronics PinkRoccade en SIMsolutions. Getronics PinkRoccade is gekozen vanwege haar uitgebreide en beveiligde Complete MidOffice(. Ook de robuustheid van de oplossing, die gebaseerd is op open standaarden en STUF-bg heeft een belangrijke rol hierbij gespeeld. Onderscheidend hierin zijn de vele controles welke worden uitgevoerd. Tevens voldoet de geboden oplossing aan de door EGEM neergezette Nederlandse Overheids Referentie Architectuur (NORA). Voor Getronics PinkRoccade en SIMsolutions betekent dit een versteviging van hun leidende positie in de markt.
SIMsolutions is gespecialiseerd in front office oplossingen en marktleider op het gebied van Websites, Webportals, de Gemeentelijke Producten Catalogus, digitale formulieren, DigiD en Bestuurlijke Informatiesystemen. De SIMsolutions producten worden door Getronics PinkRoccade op de markt gebracht binnen het label De Complete Midoffice(.
Programma presentatie Mijn Urk
11.00 uur: welkom en introductie door Dirk Visser (webmaster gemeente Urk)
11.05 uur: openingshandeling door burgemeester Jaap Kroon
11.10 uur: uitleg SIMsolutions over de frontoffice
11.15 uur: uitleg door Getronics PinkRoccade over MidOffice(.
11.20 uur: gelegenheid tot stellen van vragen
11.45 uur: sluiting door Dirk Visser
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht