Gemeente Utrecht
2008 Utrecht: Vragen over gehandicaptenparkeerkaart, de heren M. van Ditmarsch, A. Taskan en P.H. van Corler
(ingekomen 25 juni 2008)
In de gemeente Utrecht zijn er momenteel 1.853 bezitters van een (Europese) gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders (herkenbaar aan de letter B). Tevens zijn er 504 Europese gehandicaptenparkeerkaarten voor passagiers uitgegeven (herkenbaar aan de letter P). Tot slot zijn er 607 Europese gehandicaptenparkeerkaarten voor de combinatie van bestuurder/passagier uitgegeven (in geval van permanente rolstoelgebondenheid; herkenbaar aan de letters B/P). Een belangrijk verschil tussen een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders en voor passagiers is, dat met een kaart voor bestuurders er zowel op gehandicaptenparkeerplaatsen (algemeen) als op reguliere parkeerplaatsen (gratis) geparkeerd mag worden (vrijstelling van betaling parkeerbelasting). Met een kaart voor passagiers mag alleen op gehandicaptenparkeerplaatsen (gratis) geparkeerd worden. In het geval van permanente rolstoelgebondenheid wordt er een combinatiekaart uitgegeven (met de letter B/P). Hiermee mag op alle parkeerplekken in de stad geparkeerd worden.
De Raad heeft eind 2007 agenda 22 - uitvoeringsplan 2007-2008 - vastgesteld waarin leidend is dat mensen met een beperking het (onomstotelijk) recht hebben om te participeren in de samenleving (non-discriminatiebeleid). Agenda 22 geeft hier, mede door het voeren van een integraal en inclusief beleid, invulling aan, zoals op het gebied van verkeer en vervoer waaronder het parkeerbeleid.
Bovenstaande positieve ontwikkelingen leiden voor de fracties van CDA en GroenLinks tot de volgende vragen.
1. Wat zijn destijds de redenen geweest om een onderscheid te maken tussen het gratis parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart voor passagiers en het gratis parkeren op alle parkeerplaatsen voor houders van een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders?
2. Acht het College dat onderscheid sinds de vaststelling van uitvoeringsplan agenda 22 nog te rechtvaardigen? Zo ja, waarom?
3. Zo nee, welke mogelijkheden ziet het College om dit onderscheid tussen bestuurders en passagiers met een gehandicaptenparkeerkaart zo snel mogelijk op te heffen?
---- --