RijnlandRoute: spoortunnelvariant wordt serieus onderzocht
Op voorstel van de PvdA hebben Provinciale Staten vandaag besloten, dat de door insprekers aangedragen alternatieve uitvoeringen van de Rijnlandroute echt serieus worden meegenomen. Dat geldt óók voor de spoortunnelvariant, die door de gedeputeerde in een commissievergadering naar de prullenbak was verwezen.
Voor de RijnlandRoute zijn in de afgelopen periode diverse alternatieven naar voren gebracht door bezorgde deskundige burgers, die creatief hebben meegedacht over de vraag of het ook anders kan dan het N11-tracé, waartegen met name in Voorschoten en in Leiden (Stevenshof) veel bezwaren bestaan.
Het alternatief "Churchill Avenue" was in een commissievergadering positief benaderd, maar naar de zin van de PvdA niet voldoende duidelijk in het conceptbesluit opgenomen. Het alternatief "Spoortunnel", een nieuw idee met de charme van de eenvoud, dreigde direct te worden afgewezen.
PvdA-Statenlid Martin Loose: "Die spoortunnel is alleen al interessant omdat het de kortste weg is tussen de N206 en de N11. Dat scheelt minuten reistijd, heel wat meer dan de 45 seconden die voor het voorkeurstracé is berekend. En dan heb ik het nog niet eens over benzinebesparing."
Met een amendement van de PvdA is nu verzekerd, dat de Spoortunnel alsnog serieus onderzocht wordt; de resultaten van de "quick scan" zullen aan Provinciale Staten worden voorgelegd. Bovendien is duidelijker vastgelegd, dat de Churchill Avenue optie in het vervolgtraject een eigen plaats krijgt.
Martin Loose: "Met dit besluit wordt recht gedaan aan de inbreng van vele betrokken burgers. Het is goed als ze ons scherp houden. De democratie wordt er beter van.
Provincie Zuid-Holland
Provincie Zuid-Holland