Consumentenbond
---
25 juni 2008
Taxi's te duur en concurrentie komt niet op gang
Vrijwel alle taxi's in de vier grote steden rekenen het maximum
tarief. Driekwart van de gebruikers vindt de taxi dan ook duur tot
zeer duur. Voor veel consumenten is dit een reden om niet met de taxi
te reizen. Ook is er kritiek op de service en kwaliteit, bijvoorbeeld
vanwege de slechte rijstijl, het gebrek aan stratenkennis of het
weigeren van korte ritten. Dat blijkt uit onderzoek van de
Consumentenbond. De taxi's in de vier grote steden zijn over het
algemeen wel schoon en comfortabel.
De bond concludeert dat ondanks de liberalisering van de taxibranche
er nog geen concurrentie op prijs of kwaliteit is. Er is voor
passagiers weinig tot niets te kiezen, doordat:
* bijna overal het maximumtarief gehanteerd wordt;
* bij meer dan de helft van alle taxi's de verplichte tariefkaart
aan de buitenkant óf niet zichtbaar óf onleesbaar is;
* consumenten niet kunnen kiezen voor een bepaalde taxi doordat dit
op de standplaats onmogelijk wordt gemaakt.
Marktwerking
Dit voorjaar hield de Consumentenbond een enquête onder 1280
consumenten en er werden 120 anonieme taxiritten gemaakt. Doel was te
onderzoeken of de nieuwe tariefstructuur, die sinds 1 februari 2008 in
werking is, bijdraagt aan een betere werking van de taximarkt. Dat
blijkt nog niet het geval, omdat consumenten taxi's blijven mijden als
er geen heldere tarieven gecommuniceerd worden en er niet genoeg
marktwerking is. Terwijl de taxi een prima aanvulling is op de eigen
auto of het openbaar vervoer. Wanneer de tarieven omlaag gaan, stappen
consumenten eerder in de taxi, zo blijkt uit het onderzoek.