Consumentenbond
---
25 juni 2008
Uitkomsten overleg EK-actie Kruidvat
Kruidvat belooft voortaan geen reclame meer te maken op de manier
zoals de EK LCD TV actie was georganiseerd. Dat is het resultaat van
het overleg tussen de Consumentenbond en Kruidvat over de EK-actie van
Kruidvat. Daarnaast heeft Kruidvat aangegeven alle abonnees van zijn
e-mailnieuwsbrief en bezoekers van zijn website een nieuw aanbod te
doen voor een LCD-televisie.
Rond de EK-wedstrijd Nederland-Italië organiseerde Kruidvat een
`spectaculaire' reclameactie. Kruidvat bood klanten, onder meer door
middel van een massaal verstuurde e-mail, LCD tv's aan voor 399 euro,
te verminderen met 100 euro korting voor elk doelpunt dat Nederland
maakte. De uitslag van de wedstrijd (3-0) zorgde ervoor dat de tv's
voor 99 euro geleverd moesten worden. De interesse in het aanbod bleek
de voorraad van 250 toestellen vele malen te overtreffen. Door de
enorme toeloop was de website van Kruidvat gedurende de korte
actieperiode (vanaf het eindsignaal tot 24:00 uur) nagenoeg
onbereikbaar.
Gelet op het feit dat Kruidvat klanten massaal heeft benaderd per
e-mail, de te verwachten grote belangstelling voor een LCD TV tijdens
het EK voetbal zeker met een dergelijk groot prijsvoordeel, was de
voorraad van 250 exemplaren te beperkt. Een product dat wordt
aangeboden tegen een actieprijs behoeft weliswaar niet in onbeperkte
mate leverbaar te zijn, maar dient volgens de regels voor het maken
van eerlijke reclame wel 'in voldoende mate' aanwezig te zijn.